x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Tăvălugul Astra: un şofer din cinci, neacoperit de RCA

Tăvălugul Astra: un şofer din cinci, neacoperit de RCA

de Adrian Stoica    |    11 Sep 2015   •   17:05
Tăvălugul Astra: un şofer din cinci, neacoperit de RCA
Sursa foto: CRISTIAN NISTOR / AGERPRES FOTO

Aproximativ 850.000 de maşini au RCA la Astra Asigurări, ceea ce înseamnă că una din cinci maşini care circulă pe şosele României are o astfel de poliţă încheiată la această companie căreia ASF îi cere, în instanţă, falimentul. Cineva care este lovit în trafic de de un şofer cu asigurare la Astra, va fi despăgubit de Fondul de Garantare a Asiguraţilor. În teoria celor de la ASF lucrurile sunt simple, dar în realitate sunt mult mai complicate.


Dacă ai ghinionul să fi lovit în această perioadă de un şofer, posesor al unei poliţe RCA încheiată la Astra Asigurări, va trebui să te descurci singur. Pentru că centrele de constatare ale companiei s-au închis, va trebui să contactezi singur un inspector de daune pe care, evident va trebui să îl plăteşti din banii tăi. La costuri mai puteţi adăuga şi transportul maşinii la service, în cazul în care accidentul este mai grav. La ora actuală sunt foarte puţine service-uri care mai onorează astfel de poliţe pentru că ştiu că îşi vor recupera foarte greu banii. Documentele justificative privind cheltuielile făcute trebuie trimise la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), care va face o verificare înainte de a dispune efectuarea plăţilor. De asemenea, cei loviţi de o maşină asigurată la Astra trebuie să intre pe site-ul asf-fga.ro de unde pot descărca o cerere de deschidere dosar de dauna, iar dacă au nelămuriri pot suna la numărul de telefon TEL VERDE, gratuit, 0800 825 627. Aceeaşi procedură trebuie să o urmeze şi cei care vor să-şi ceară banii înapoi pentru lunile de valabilitate rămase din poliţele de asigurare ( indiferent de ce tip sunt acestea).

Despăgubirile, mai la anul
Preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, se declară extrem de optimist şi susţine că justiţia va pronunţa până la sfârşitul lunii septembrie falimentul companiei, iar FGA va începe foarte repede să plătească despăgubirile. Deocamdată, acţionarii Astra au atacat la Curtea de Apel Bucureşti decizia ASF de a-i ridica licenţa de funcţionare, aşa că pronunţare falimentului se amână. FGA va putea începe să facă plăţi, cel mai probabil, din luna mai a anului viitor, susţine Mircea Munteanu, preşedintele Asociaţiei Societăţiilor de Service Independente (ASSAI). Între timp, listele de aşteptare vor fi tot mai lungi.

Preţul asigurărior ar putea creşte
Preşedintele ASSAI susţine că românii vor plăti mai scump poliţele RCA pentru maşini din cauza falimentului companiei Astra. „Pentru că a intrat în faliment un asigurator foarte mare, riscul de ţară a crescut , iar reasiguratorii au început deja să scumpească reasigurarea. Pe de altă parte, banii din Fondul de Garantare se vor epuiza rapid şi pentru umplerea lui se vor majora contribuţiile companiilor de asigurare. Nu în ultimul rând, falimentul Astra are şi un risc mare de contaminare a pieţei, prin regres, pentru că firma are datorii de milioane de euro către alte companii de asigurări”, susţine Mircea Munteanu. Pentru a-şi recupera banii acestea vor trebui să se înscrie la masa credală şi să recupereze ce se mai poate.


ASF pregăteşte un corp de 50 de evaluatori de daune, iar FGA va încheia contracte comerciale cu firmele specializate în evaluarea daunelor pentru a face faţă situaţiei generate de Astra. Care vor fi criteriile după selectarea acestor firme nu se ştie deocamdată, iar o licitaţie în acest sens nu a fost anunţată.


„Este o certitudine că se va scumpi poliţa RCA şi de această dată scumpirea este şi justificată”, Mircea Munteanu, preşedintele Asociaţiei Societăţiilor de Service Independente (ASSAI).

La nivelul anului 2014 au fost deschise 272.000 de dosare de de daună RCA şi 65.000 de dosare de daună Casco


Astra deţine acum 18% din piaţa poliţelor RCA, dar foarte multe din maşinile asigurate sunt de transport marfă, deci preyintă un risc ridicat de accident

Legea FGA încalcă reglementările europene
România ar putea fi exclusă din sistemul de Carte Verde din cauza plafonării la 450.000 lei a despăgubirilor pe care Fondul de Garantarea Asigurărilor le va acorda pentru un creditor de asigurare al unui asigurător aflat în faliment, susţine Mircea Munteanu, preşedintele Asociaţiei Societăţiilor de Service Independente (ASSAI). Noua lege a Fondului de Garantare a Asiguraților a introdus acest plafon, fără să ţină cont de valoarea și tipul poliței de asigurare. Valoarea maximă acceptată în Uniunea Europeană în caz de accident rutier este de un milion de euro, pentru daunele materiale, şi de 5 milioane de euro pentru vătămări corporale și daune morale.
 

×
Subiecte în articol: astra asigurari