x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Farmec - Cosmetice de export

Farmec - Cosmetice de export

de Larisa Neagoe    |    07 Aug 2006   •   00:00
Farmec - Cosmetice de export

Ce ar putea avea in comun Charlie Chaplin, Greta Garbo, Salvador Dali, Ronald Reagan, Charles de Gaulle, Aristotelis Onasis si mai ales ce ar putea avea ei toti in comun cu Clujul? Tratamentele Anei Aslan fabricate de "Farmec" la Cluj.

Gerovital H3 si Aslavital sunt produse despre care se credea in anii ’50 ca fac minuni impotriva imbatranirii si care si astazi sunt foarte dorite, mai ales romancele plecate din tara. Cele doua marci sunt si acum mandria fabricii clujene Farmec, Aslavital devenind, intre timp, prima gama din tara bazata pe argila.

RETETA SUCCESULUI. Despre fabrica de cosmetice Farmec se credea ca are 60 de ani de existenta, dar s-a descoperit recent ca a fost creata pe strucutra unei drogherii infiintate la Budapesta in 1889. La inceput, fabricuta avea doar cinci muncitori, functiona intr-o pivnita fara aerisire si producea apa de colonie si pudra pentru copii.

Pe baza acestei mici fabrici se infiinteaza in 1949 intreprinderea Flacara, care produce uleiuri comestibile si cosmetice si care in 1972 primeste numele de Farmec. Dupa Revolutie, fabrica si intregul complex de magazine sunt privatizate in totalitate prin metoda MEBO.

"Fabrica este privatizata in totalitate, iar actiunile sunt detinute de angajati si fosti salariati, precum si de cativa colaboratori, iar pachetul majoritar este detinut de patru persoane", declara Liviu Turdean, care fiind director al Farmec de 38 de ani este, astfel, si cel mai longeviv director din Romania.

"Noi atunci nu stiam ce inseamna privatizare. Pe vremea aceea, in 1995, urmaream filmul «Dallas» si nu pricepeam nimic din el. Ulterior am inteles si eu esenta - ca trebuie sa fii foarte atent cu cine faci afaceri, caci cu acei oameni mergi mai departe... Acum as putea sa si regizez un film ca «Dallas», dupa cate am patit in acesti 11 ani", a spus Turdean, facand referire la un colaborator atras in firma, cu care se afla si astazi in proces.

"Noi am pornit ca la sindicat, cu toata lumea. Aveam 1.400 de actionari, ca trebuia sa gasim bani, trebuia sa platim avansul la Fondul Proprietatii de Stat. La privatizare nu pornesti cu toata lumea. Trebuie sa alegi atent oamenii pe care urmeaza sa te bazezi, o mana de oameni care sa se inteleaga intre ei si care sa vrea cu totii sa faca ceva", a mai spus Turdean.

PRODUSE. Conducerea Farmec se mandreste ca la Cluj se produce cel mai vandut produs cosmetic romanesc - Laptele Doina, caruia nu i s-a facut reclama nici macar o singura zi si nici nu i se va face, tine sa sublinieze directorul.

"Noi am creat Laptele Doina ca demachiant si am inceput sa auzim ca este folosit si de barbati, sau ca produs de plaja, sau ca produs de curatat hainele din piele. Nu ii vom face reclama, pentru ca nu are nevoie", explica directorul.

O alta serie de produse de care Liviu Turdean este atasat e Gerovital, creat si astazi dupa reteta doctorului Ana Aslan, dar fiind mereu supusa modernizarii pentru a putea face fata concurentei acerbe din domeniu.

O alta gama este Gerovital Plant, care are la baza extracte vegetale, iar alta este Aslavital, care are in compozitie argila extrasa din Muntii Piatra Craiului si care a fost creata de Ioan Timbus. "Cand l-am cunoscut pe Timbus aveam pe fata un neg, despre care medicii mi-au zis ca trebuie cauterizat. El mi-a recomandat sa aplic timp de trei saptamani pe neg pasta de argila. Nu doar ca am scapat de el, dar nu mi-a ramas pe fata nici macar un semn", povesteste directorul Farmec.

Cea mai noua gama produsa de fabrica de cosmetice din Cluj e una originala - AVER - , care are la baza o combinatie inovatoare de ingrediente - apa minerala Biborteni si vinul de Cotnari. Farmec, care a fost si primul producator romanesc de deodorante are acum o gama de 400 de produse, 1.000 de angajati, un sistem de distributie propriu, magazine in toata tara, dar si relatii de afaceri cu tari precum Japonia, Spania, Italia, Emiratele Arabe Unite, Ungaria, Austria, Olanda si Danemarca.

Ana Aslan si Gerovital

Numele Anei Aslan, cu care sunt asociate anumite produse Farmec, garanteza si astazi faptul ca acestea sunt de calitate. Nascuta la 1 ianuarie 1897, la Braila, Ana Aslan a fost prima femeie medic cardiolog din Romania, dar si-a dedicat viata cercetarii tratamentelor gerontologice. In 1952, Ana Aslan prepara vitamina H3, numita Gerovital, un produs farmaceutic considerat miraculos la acea vreme, cu un spectru larg de actiune in tratamentele contra imbatranirii, aterosclerozei, sclerodermiei, reumatismului cronic, depresiei etc. In acelasi an infiinteaza Institutul de Geriatrie din Bucuresti, primul de acest gen din lume. Pentru cercetarile si contributiile aduse in domeniul gerontologiei, OMS ii acorda in 1952, la Geneva, premiul international si medalia Leon Bernard.

INTALNIRE. "In 1968… preluasem fabrica de vreo doua luni… m-am trezit cu un telefon de la doamna Ana Aslan… «Tinere!», imi zice, «am auzit ca ai preluat conducerea. Ia vino pana la mine, sa mai discutam». M-am suit in tren a doua zi, m-am infiintat la institut si mi-au spus sa astept putin, ca e Henri Coanda inauntru la tratament. Si am asteptat, a iesit... avea el atunci cam 65 de ani, barbat bine, vorbaret, si-a luat la revedere, a plecat si am intrat io. Si imi zice… «Tinere, am dat aceasta crema la voi, pentru ca am auzit ca in Ardeal exista o fabrica care este priceputa in creme. Si daca o faceti bine… Uite ce m-am gandit, sa mai facem niste creme impreuna». Si de atunci sub marca H3 avem 20 de produse", isi aminteste Liviu Turdean.

FARMEC IN CIFRE - PROFIT DE 1,6 MILIOANE DE EURO
"Dupa privatizare, aveam 12 distribuitori, iar acum avem o retea de 250 de distribuitori proprii si 170 de masini, opt reprezentante si doua puncte de lucru in tara", a explicat Turdean (foto). Compania a realizat in 2005 o cifra de afaceri de peste 16 milioane de euro, iar pe primele luni din 2006 - 8,5 milioane de euro. Exporturile se situeaza la 10% din cifra de afaceri. Profitul brut in 2005 a fost de 1,6 milioane de euro, iar pe primele sase luni ale acestui an - de 910.000 de euro. Conducerea

Farmec a contractat o linie de credit pentru achizitii si alte investitii de 880.000 de euro. Se intentioneaza ca in urmatorii patru ani sa se investeasca 10 milioane de euro in retehnologizare. Cea mai importanta investitie de pana acum este cea de retehnologizare a sectiei pentru industrializarea deodorantelor ecologice si a lacurilor de par (a doua investitie de acest gen din Europa Centrala si de Est), astfel incat procesul de fabricare sa nu mai fie poluant. Farmec a investit in acest proiect 3 milioane de dolari, dintre care 1,2 milioane primiti de la ONUDI.
×
Subiecte în articol: economic milioane farmec