x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Febra sarbatorilor - Craciunul umfla burtile, dar si profitul comerciantilor

Febra sarbatorilor - Craciunul umfla burtile, dar si profitul comerciantilor

de Florina Zainescu    |    22 Dec 2006   •   00:00
Febra sarbatorilor - Craciunul umfla burtile, dar si profitul comerciantilor

Peste 3 milioane de porci sacrificati, 25.000 tone de produse din carne, 12 milioane de cozonaci si peste 8 milioane de sticle cu vinuri linistite si spumante. Vant in pupa pentru crescatorii de godaci, producatorii de alimente si comercianti.

Vanzarile de carne si preparate din carne, dulciuri si vinuri cresc de trei-patru ori in luna decembrie. Peste 3 milioane de porci sacrificati, 25.000 tone de produse din carne, 12 milioane de cozonaci si peste 8 milioane de sticle cu vinuri linistite si spumante. Nasterea Domnului este intampinata si anul acesta cu belsug. Vant in pupa pentru crescatorii de godaci, producatorii de alimente si comercianti.

Dupa cum cere traditia strabuna, de pe masa de Craciun nu trebuie sa lipseasca soriciul proaspat, friptura de porc, carnatii, toba, caltabosul, racitura, cozonacii si vinul rosu.

CARNE. Anul acesta, la Ignat, isi vor gasi sfarsitul circa 3,2 milioane de porci, conform estimarilor Ministerului Agriculturii. Adica aproape jumatate din efectivele de godaci existente in Romania la sfarsitul lunii octombrie. De pe urma acestora vom "castiga" 320.000 tone de carcasa. Dar si comertul cu mezeluri si preparate din carne infloreste, dupa cele sase saptamani de "regim" din postul Craciunului. Producatorii din domeniu se asteapta ca pe masa de Sarbatori sa ajunga 20.000-25.000 tone de toba sau lebar, mezeluri si specialitati. "Asta ar insemna o crestere cu 10% a vanzarilor comparativ cu decembrie 2005, bazata in principal pe o situatie materiala mai buna, mai ales ca si bugetarii au primit cel de-al 13-lea salariu sau prime anul acesta", a declarat Mihai Visan, director executiv al Federatiei Patronale Romalimenta.

COZONAC. Apropierea Craciunului face ca cererea de cozonaci sa fie de 10 ori mai mare decat de obicei. Motiv pentru care brutarii ies la inaintare cu peste 12 milioane de cozonaci luna aceasta, a declarat Aurel Popescu, presedintele patronatului Rompan. El a precizat ca, spre deosebire de anii trecuti cand exista cerere si pentru cozonacii simpli, iarna aceasta toata lumea vrea doar din cei cu umplutura. Romanesti. "Cea mai mare parte a populatiei prefera cozonacii traditionali romanesti, care sunt si mai gustosi decat cei adusi din strainatate, pentru ca nu sunt tratati sa reziste o perioada indelungata de timp", a explicat Popescu. In plus, pretul face diferenta. Daca un cozonac traditional costa de la 4 lei pana la 40 de lei, in functie de gramaj si umplutura, cel mai ieftin "stranier" e vreo 8 lei. "Cozonacii importati sunt cumparati mai mult pentru cadouri pentru ca au un ambalaj atragator", a precizat Popescu.

VIN. Si cum mancarea se cere "udata", vinul este la mare cautare. "Comparativ cu o luna obisnuita, consumul de vin alb creste cu circa 50%, iar cel de vin rosu cu 100%. Iar la micii producatori cresterea este mai mare", apreciaza Ovidiu Gheorghe, directorul executiv al Patronatului National al Viei si Vinului. El estimeaza ca circa 5 milioane de sticle de 0,75 litri de licoare bahica de calitate vor fi "scurse" anul acesta, de Sarbatori. Insa romanul mai bea si vin din productia proprie sau cumparat de la cunostintele de la tara. Si nu trebuie sa scapam din vedere vanzarile masive de vinuri spumante si spumoase: peste 3 milioane de sticle, cam jumatate din cantitatea comercializata intr-un an.
Vanzari mai mari cu 50%

Hypermarketurile mizeaza in decembrie pe vanzari cu 50% mai mari decat intr-o luna normala. Jucariile, ciocolata, alcoolul, carnea de porc si mezelurile, dar si fructele si legumele se vand foarte bine. Oamenii cumpara si electrocasnicele mici si mijlocii, jucariile, brazii, ornamentele de brazi si de casa, lumanari. "Vanzarile cresc in medie cu 50%, insa se dubleaza la bautura, ciocolata si figurine din ciocolata si mezeluri", spune Andreea Mihai, director de marketing Carrefour Romania.

JUCARII. In topul vanzarilor se afla si jucarile. Papusi mai mari sau mai mici, animale de plus care ating marimea unui om mare, masinute teleghidate, trenulete care alearga pe sine lasand sau luand vagoane, arca lui Noe, familii de gargarite care merg teleghidate, set de pistoale si cutite ca-n filmele western, mese de biliard, jocuri fel de fel. O oferta extraordinar de bogata pune in dificultate parintii care nici nu mai stiu ce sa aleaga. "Jucariile se vand extraordinar de bine, cu mult mai bine decat anul trecut", spune reprezentantul Selgros Baneasa.

DULCIURI. Mare cautare au si dulciurile. "La ciocolata vanzarile cresc de 3-4 ori in luna decembrie", spune reprezentantul Carrefour. Acesta adauga ca parintii cumpara totdeauna si ceva dulce pentru copil si precizeaza ca o buna parte din aceste produse sunt achizitionate de firme pentru cadourile de sfarsit de an. Aproape fiecare cumparator care trece printr-un magazin ia si cate un Mos Craciun de ciocolata, mai mare sau mai mic, dupa buget. Preturile variaza de la 1,99 lei noi pentru un Mos de numai 110 grame, pana la 150 de lei noi pentru un Mos Craciun de un kilogram ambalat frumos in cutie. La moda sunt si bomboanele de pom sau cele sub forma de globulete frumos colorate, care te imbie sa le atarni in brad.

CADOURI. Mosul aduce daruri nu numai copiilor, ci tuturor celor dragi. Asa ca in cosurile oamnilor se observa si cate un pachet cu produse cosmetice, un telefon mobil, un produs electrocasnic sau IT si multimedia. Vanzarile cresc cu 50% la toate aceste produse in perioada Sarbatorilor de Iarna, asa ca fiecare retailer dispune de o oferta cat mai bogata, incercand sa castige medalia de aur pentru volumul de vanzari realizat. (Daniela Ivan)
×
Subiecte în articol: economic milioane