x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Impozite aberante în turismul de business

Impozite aberante în turismul de business

11 Feb 2010   •   00:00

Hotelierii sunt puşi în situaţia de a plăti drepturi de autor de şase ori pentru aceeaşi cameră, susţine Ion Antonescu, directorul Hotelului Marshal.



Acesta a adresat o scrisoare deschisă permierului Boc prin care atrage atenţia asupra taxelor aberante pe care trebuie să le plătească în fiecare lună.
Redam integral textul scrisorii.  
 

CATRE,
GUVERNUL ROMANIEI
In atentia Domnului Emil Boc - Prim-ministru al Guvernului Romaniei

Stimate Domnule Prim-ministru,
Va supunem atentiei Dumneavoastra urmatoarea situatie:
Hotelul-restaurant Marshal din Bucuresti are:
• 30 de camere;
• un restaurant;
• terasa;
• un bar.

Fiecare camera are in dotare un televizor (nu are radio). In restaurant, bar si terasa aveam muzica prin calculator. Noi stim ca justitia pedepseste o singura data o greseala. Intrebarea este de ce in finante nu se respecta aceasta regula.
Concret:
Conform legii nr 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, noi intelegem ca utilizatori sunt televiziunile si societatile de cablu, iar hotelurile, restaurantele, pensiunile etc sunt beneficiari ai acestor institutii.
Conducerea hotelului-restaurant Marshal nu intelege de ce pentru acelasi televizor dintr-o camera trebuie sa platim de sase ori.
Se cunoaste faptul ca orasul Bucuresti este un oras de business si nu turistic. La hotelurile din Bucuresti se cazeaza oameni de afaceri care nu urmaresc filme si nu asculta muzica, ei urmaresc stirile.
Noi consideram ca este un abuz in interpretarea legii 8/1996 de catre  Asociatia Pentru Drepturi de Autor (ADA), Centrul Roman pentru Administrarea Drepturilor Artistilor Interpreti (CREDIDAM), Uniunea Producatorilor de Fonograme din România (UPFR), care iau banii atat de la televiziuni, societati de cablu cat si de la hoteluri, restaurante etc.
Societatile de cablu ne informeaza:
" Va informam ca din 1 iulie, pentru anumite categorii de servicii de televiziune, suntem nevoiti sa modificam preturile abonamentelor. Aceste schimbari se datoreaza unor factori externi, independenti de UPC ROMANIA, precum marirea taxei pentru drepturile de autor, care a crescut de la 2% la 6% si alte taxe."
Hotelul-restaurant Marshal cu 30 de camere a platit pentru anul 2009 suma de 23.692 lei drepturi de autor si drepturi conexe - o suma foarte mare. La CREDIDAM platim o data taxa audio si o data taxa audio-vizual. Daca am intrebat de ce trebuie sa platesc audio pentru ca nu avem radio in hotel si restaurant. Raspunsul a fost sec: asta este legea.
In continuare va prezentam cateva aberatii in normele de aplicare a legii 8/1996:
1. evenimente ocazionale (remuneratii/manifestatie)
2. petreceri cu muzica (nunti cu dar si alte asemenea petreceri organizate de particulari) - 30 RON/luna.
3. Daca sunt vernisaje, lansari de carte sau de disc - 150 RON/luna.
Se cunoaste faptul ca un scriitor cu greu reuseste sa gaseasca bani ca sa tipareasca o carte in 500 - 1000 de exemplare, deci practic nu castiga nimeni, nici scriitorul, nici restaurantul, dar suma este mai mare decat pentru o nunta.
Televizorul de la un hotel de 3 stele este taxat cu 40 RON/luna sau cu 80 RON/luna, in functie de numarul de camere.
Acelasi televizor cu care este dotata o camera de hotel de 4 stele este taxat cu 175 RON/luna. Intrebarea noastra este: se transmit alte filme sau alta muzica la hotelul de 4 stele?
Aberatia 3: plata de 3 ori pentru acelasi metru patrat:
a) La ADA se plateste la restaurant 12 luni suma de 60 lei/luna - practic in fiecare zi se plateste o suma pentru fiecare metru patrat.
b) Daca ai un eveniment (nunta, botez etc) se mai plateste o alta suma pe acelasi metru patrat.
c) Daca organizatorul nuntii sau al botezului aduce un DJ sau o orchestra, el va plati direct pentru acest metru patrat o alta suma.
Am cautat un om de stiinta care sa-mi explice si mie cum este posibil sa asculti in aceeasi secunda 3 melodii diferite pe acelasi metru patrat si nu am gasit. Dar taxa de 3 ori pe acelasi metru patrat dupa mintea celor de la ADA se poate.
Un alt lucru pe care nu-l intelegem este criza financiara - toti operatorii din turism au incasari de peste 50% mai mici fata de anii trecuti, profit practic nu mai exista. De ce cei de la ADA, CREDIDAM, UPFR nu reduc tarifele?
De ce a trebuit sa platesc la UPFR pentru restaurant 40 lei x 12 luni cand pe perioada de vara a functionat terasa iar in restaurant nu am avut activitate?
Barul de pe terasa este folosit ca depozit de sticle, nu avea muzica. De ce trebuie platit? De ce a trebuit sa platesc la ADA 50 lei x 5 luni pentru barul de pe terasa, pentru ca am explicat mai sus - este depozit.
La CREDIDAM de ce am platit 100 lei x 12 luni taxa audio atata timp cat in hotel-restaurant Marshal nu exista aparate de radio?
La toate aceste intrebari cei de la UPFR, ADA, CREDIDAM au raspuns: asa este legea.
Interesant de vazut cum au cheltuit aceste societati banii foarte multi stransi de la televiziuni, societati de cablu, hoteluri, restaurante etc. Toate aceste societati nu au avut niciodata control de la Ministerul Finantelor.
Asteptam un raspuns profesionist si la obiect.

Cu multumiri,
Ion Antonescu
Director Hotel Marshal

×
Subiecte în articol: redactie