x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Maşini vândute cu 30% pierdere

Maşini vândute cu 30% pierdere

de Irina Crudu    |    27 Noi 2009   •   00:00
Maşini vândute cu 30% pierdere
Sursa foto: Jurnalul foto/

Companiile de leasing au dificultăţi în a vinde bunurile recuperate de la clienţii datornici, apelând mai ales la pieţele second hand din străinătate pentru a se putea dispensa de acestea. Pierderile pot ajunge până la 30% faţă de cât ar fi recuperat în urma contractului de leasing, au declarat reprezentanţii firmelor de leasing prezente în România.



Circa 80% din bunurile recuperate de Raiffeisen Leasing sunt vândute în străinătate. Societatea a recuperat anul acesta circa 480 de bunuri de la clienţii care au întârziat plata ratelor. "Am comercializat maşini la pachet, câte 50-60 odată, în ţări precum Albania, Franţa, Germania şi Ungaria. Problema e că noi trebuie să suportăm la vânzare o pierdere de circa 20%-30% faţă de cât am fi recuperat de la client din valoarea contractului", a declarat Mihaela Mateescu, director general al Raiffeisen Leasing, care administrează 11.000 de contracte de leasing.

Cele mai multe pierderi provin din discounturile pe care trebuie să le facă pentru a vinde maşinile recuperate de la clienţi precum şi de la provizioanele care trebuie constituite pentru contractele de leasing neperformante.

MKB Romexterra Leasing, care are în derulare 2.500 de contracte, vinde lunar câte 25 de maşini recuperate, în mare parte tot pe piaţa second hand din străinătate, în ţări ca Olanda, Albania, Germania sau state din Orientul Mijlociu.

Compania a vândut în octombrie în Olanda 60 de camioane cu remorci ataşate, recuperate de la clienţi, în valoare de 2,5 milioane de euro. Alte 300 de vehicule recuperate se află în stoc, în valoare totală de 7 milioane de euro, compania estimând că va comercializa circa 50 de unităţi până la sfârşitul anului.

Alte dificultăţi în ceea ce priveşte procesul de recuperare a bunurilor pornesc şi din partea clienţilor care, deşi au întârziat cu plata ratelor şi li s-a reziliat contractul de leasing, refuză să înapoieze bunul finanţat. Sub 10% din cazurile de reziliere de contracte de la Romexterra se află în această situaţie, compania înaintând 150 de plângeri penale împotriva clienţilor. "Sperăm ca cel puţin 70% din cele 300 de autovehicule să fie reintroduse în cadrul unor contracte de leasing financiar", a declarat Cornel Coca-Constantinescu, preşedintele MBK Romexterra.

PIAŢA DE LEASING, ÎN PICAJ
Reprezentanţii companiilor de leasing, precum şi ai Asociaţiei Societăţilor Financiare - ALB România, care le reprezintă, sunt de părere că piaţa românească de leasing va atinge anul viitor, în cel mai bun caz, nivelul înregistrat în 2009, estimat de ALB România la maximum 1,25 miliarde de euro, sub nivelul pieţei din 2005. În 2009, piaţa este estimată să scadă cu 75% faţă de 2008, când a raportat o valoare de 4,8 miliarde de euro.

Reprezentanţii companiilor de leasing sunt de părere că volumele consemnate în 2007-2008 nu vor mai fi atinse prea curând. Un nivel de stabilitate ar putea fi însă atins în a doua parte a anului viitor.

Din cele 1,25 miliarde de euro estimate în 2009, 775 de milioane de euro provin din leasingul de vehicule, care a înregistrat o scădere cu 76% faţă de anul precedent, alte 259 de milioane de euro provin din leasingul de echipamente, care a scăzut cu 77% faţă de 2008, şi 212 milioane de euro din leasingul în imobiliare, care a scăzut cu doar 40% faţă de anul trecut. La sfârşitul lunii septembrie, piaţa de leasing din România, după tipul bunurilor finanţate, era structurată în 19,5% echipamente, 63,6% vehicule şi 17% imobiliare.

Proporţiile sunt oarecum diferite faţă de anul trecut, când echipamentele acopereau 20,9% din piaţă, vehiculele 71,6% din piaţă, iar imobiliarele doar 7,2%. În ceea ce priveşte utilizatorii leasingului, 91,19% din cei care au apelat în 2009 la această metodă de finanţare au fost companii, 8,24% au provenit din segmentul de retail, iar 0,67% a fost sectorul public.

×
Subiecte în articol: economic pierderi vanzari auto