În ciuda crizei economice, românii încă mai împing la cărucioarele din hipermarketuri şi caută oferte de vacanţe de Paşte. Aşa se face că anul acesta, românii aproape că au epuizat pachetele turistice realizate de agenţiile de turism special pentru această ocazie, iar rafturile cu băuturi, cozonaci, mezeluri, ouă, carne de miel şi celelalte produse tradiţionale de Paşte s-au golit instantaneu. O afacere care va aduce comercianţilor peste 358 de milioane de euro.
Majorarea preţurilor la carnea de miel nu a dus la reducerea consumului în această perioadă, ci la renunţarea la alte cumpărături. "Carnea de miel este cu 50% mai scumpă decât ar trebui să fie în perioada Paştelui, din cauza taxelor, care depăşesc 20% din valoarea produsului. Pe lângă aceste taxe, Autoritatea Veterinară aplică o taxă de 6 lei pe cap de animal", potrivit Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Agricultură, Alimentaţie, Tutun, Domenii şi Servicii Conexe. Deşi în piaţă carnea de miel a ajuns la circa 22 de lei kilogramul, românii mai descurcăreţi au mers direct la cioban acasă. Potrivit estimărilor, au fost scoşi pe piaţă un număr similar de miei ca şi anul trecut, respectiv 3,5 milioane, însă preţul a fost mai mare. Dacă luăm în calcul un miel cu o greutate medie de 10 kilograme şi un preţ de vânzare de 22 lei/kilogram, înseamnă că afacerile cu miei s-au ridicat la circa 180 de milioane de euro. Plus că în săptămâna de dinaintea Paştelui sunt scoase la vânzare mii de tone de carne de pasăre, care înseamnă minimum 10 milioane de euro. Deci, numai pe carnea de miel şi de pasăre s-au cheltuit circa 190 de milioane de euro.
BĂUTURĂ
Pentru că o masă bună nu este completă fără băutură, românii vor uda din belşug bucatele pregătite. De Paşte se consumă ceva mai mult de 10 milioane de sticle de vin de 75 de mililitri. Dacă considerăm un preţ mediu de 10 lei pe sticlă, rezultă că producătorii şi comercianţii de vinuri vor încasa 25 de milioane de euro. Şi consumul de bere estimativ în cele trei zile de sărbători s-a ridicat la 200.000 de hectolitri, din care jumătate este la PET. Calculele arată că afacerea cu bere se cifrează la 12 milioane de euro. Românii cumpără de obicei pentru Sărbătorile de Paşte apă minerală carbogazoasă pentru şpriţ. Dacă în luna martie oamenii au cumpărat 70 de milioane de litri de apă minerală, estimările pentru aprilie sunt de 80 de milioane de litri. Cum preţul mediu pentru un PET de 1,5 litri este de 2,5 lei, pe apă minerală se vor cheltui 3 milioane de euro. În plus, estimările arată că vor fi cumpărate circa 20 de milioane de litri de sucuri de diverse mărci, care costă în jur de 20 de milioane de euro.
Ouă şi cozonac
Crescătorii de păsări estimează că vânzările de ouă le vor depăşi cu până la 50% pe cele dintr-o lună normală. "Mizăm pe o creştere a vânzărilor la ouă de 40%-50%, raportată la celelalte luni. Preţurile vor rămâne neschimbate. Producţia de ouă va fi în proporţie de peste 90% autohtonă, dar vor exista şi importuri din Polonia sau Olanda", a declarat preşedintele Uniunii Naţionale a Crescătorilor de Păsări din România (UNCPR), Ilie Van. În aprilie vor fi livrate 150-160 milioane ouă, comparativ cu 110-115 milioane ouă, cât se vând într-o lună normală. Numai de Paşte se cumpără în jur de 50 de milioane de ouă, pentru că românii ţin să-şi respecte tradiţiile şi să încondeieze ouă. Cum un ou costă în medie 4 lei, rezultă că românii au cheltuit în jur de 200 milioane de lei, circa 40 milioane de euro pentru respectarea acestei tradiţii. Brutarii au copt 7,5 milioane de cozonaci cu ocazia Paştelui. În aprilie, vânzările la produsele de panificaţie vor fi de zece ori mai mari decât într-o lună normală, aşa cum se întâmplă de obicei în perioada Paştelui. Există o ofertă bogată pentru toate gusturile şi buzunarele, preţurile fiind cuprinse între 4 şi 17 lei pentru un cozonac. Şi pasca se caută, producătorii spun că au aruncat pe piaţă 1,5 milioane de bucăţi de pască în acest an. Preţul este mai mare, fiind cuprins între 3 şi 5 lei/bucată pentru 250 de grame. Una peste alta, afacerile cu pască şi cozonaci s-au ridicat la 20 milioane de euro. Dacă adăugăm aici şi figurinele de ciocolată, iepuraşi, ouă, cloşcă cu ouă etc. ajungem la 25-30 milioane de euro.Vacanţe în ţară şi în străinătate de 40 de milioane de euro
Agenţiile de turism au venit cu pachetele turistice de criză, realizate special pentru petrecerea vacanţei de Paşte. Oferte acesibile, cu preţuri de până la 25% mai mici decât anul trecut, au fost pregătite atât pentru destinaţiile interne, cât şi pentru cele externe. Turiştii au achiziţionat anul acesta mai multe vacanţe pentru Sfintele Sărbători de Paşti atât pentru destinaţiile exotice, cât şi pentru frumoasele zone de la noi din ţară. "Numărul românilor care şi-au achiziţionat pachete turistice pentru a petrece Sfintele Sărbători de Paşte prin ţară sau prin străinătate este mai mare cu 10% faţă de anul trecut, însă preţurile sunt ajustate, din cauza crizei. Astfel, pe turismul intern sunt aşteptaţi în structurile de cazare circa 100.000 de oameni, iar pe extern circa 40.000. Preţul mediu pentru un pachet turistic în ţară este de circa 250 de euro de persoană, în timp ce o vacanţă în străinătate se poate achiziţiona cu 400 de euro", ne-a explicat Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). "La mare căutare sunt staţiunile montane şi cele rurale, în special Valea Prahovei şi Bran-Moeciu, pentru care vor opta în acest an 40%-50% dintre turişti. Pe litoral va fi o creştere foarte mare a numărului de turişti, în special datorită programelor şi evenimentelor care urmează să fie organizate de Ministerul Turismului. În principal, ne aşteptăm la circa 5.000 de turişti, de aproape zece ori mai mult faţă de acelaşi interval al anului trecut", a mai spus Bădulescu. Un calcul sumar arată că agenţiile de turism vor încasa circa 16 milioane de euro de la cei 40.000 de români care vor petrece în străinătate Paştele şi circa 25 de milioane de euro de la cei 100.000 de turişti care vor petrece vacanţa în ţară. "Una peste alta, afacerea Paştele va aduce operatorilor din turism încasări de peste 40 de milioane de euro, cifră similară celei de anul trecut. Cele mai căutate destinaţii sunt, ca şi anii trecuţi, Bulgaria, Grecia, Turcia, Austria, Tunisia, Israel şi capitalele europene. În Bulgaria vor merge şi anul acesta peste 10.000 de români", a spus Traian Bădulescu.Citește pe Antena3.ro