x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Platim ca niste prosti

Platim ca niste prosti

de Larisa Neagoe    |    07 Sep 2006   •   00:00
Platim ca niste prosti

La doi ani de la semnarea contrac-tului pentru Autostrada Transilva-nia, bilantul arata sumbru: lucrari incepute doar pe noua kilometri din cei 415, cat are proiectul pentru care statul a platit un avans de 20% din contravaloarea contractului. Economia de 126 de milioane de euro, realizata in urma renegocierii contractului, a dat si ea rezultate: transporturile au platit penalizari de 6 milioane de euro pentru nerespectarea termenelor.

La doi ani de la semnarea contractului pentru Autostrada Transilvania, bilantul arata sumbru: lucrari incepute doar pe noua kilometri din cei 415, cat are proiectul pentru care statul a platit un avans de 20% din contravaloarea contractului. Economia de 126 de milioane de euro, realizata in urma renegocierii contractului, a dat si ea rezultate: Transporturile au platit penalizari de sase milioane de euro pentru nerespectarea termenelor.

Proiectul construirii Autostrazii Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract in valoare de 2,2 miliarde de euro incheiat cu compania americana Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor acordate de guvernarea pesedista.

Dupa jumatate de an de negocieri, autoritatile au obtinut modificarea prevederilor de acordare a avansului si diminuarea unor cheltuieli cu proiectarea ce au permis economii de 126 de milioane de euro pe toata durata contractului.

BANI. Proiectul a fost reluat in primavara acestui an, cand statul s-a imprumutat cu 100 de milioane de euro pentru efectuarea platilor catre Bechtel. Mai mult, statul intentioneaza sa suplimenteze finantarea cu alte 100 de milioane de euro. Pe langa finantarea pentru lucrari, statul va plati circa 150 de milioane de euro pentru exproprierea unor imobile, aflate in proprietate privata, situate pe amplasamentul Autostrazii Brasov-Bors, in judetele Cluj si Bihor.

Lucrarile la Autostrada Transilvania s-au extins in aceasta vara, ajungand aproape de unirea a trei puncte de lucru de pe tronsonul 2B, care se afla in judetul Cluj.

Potrivit directorului de comunicare al Bechtel, Bogdan Sgarcitu, saptamana trecuta, intre kilometrii 18-27 dintre localitatile Tureni-Sandulesti si Petresti, mai erau 400 de metri pana la intalnirea punctelor de lucru, iar muncitorii lucreaza in aliniament continuu pe distanta de noua kilometri. La inceputul lunii august, Bechtel a inceput recrutarea de personal la Bihor, unde a inceput lucrarile la un nou tronson.

PENALIZARI. Ministerul Transporturilor a platit companiei Bechtel peste sase milioane de euro reprezentand penalitati rezultate din intarzierea lucrarilor de constructie la Autostrada Transilvania, precum si cheltuieli datorate pentru transportul unor utilaje si indisponibilizarea acestora, a declarat ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. "Renegocierea contractului cu Bechtel a avut in vedere si achitarea de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) catre Bechtel a circa patru milioane de euro reprezentand contravaloarea transportului utilajelor de constructie si a indisponibilizarii acestora pe timpul renegocierii, la care s-au adaugat ceva mai mult de doua milioane de euro penalitati de intarziere", a precizat Berceanu.

PROBLEME. Reluarea lucrarilor nu este scutita de probleme. "Precipitatiile din ultima vreme ne-au creat dificultati. Din punct de vedere al dotarii cu utilaje, proiectul poate fi continuat si in conditii extreme, de - 20 de grade, principalul factor de mediu care ar putea incurca lucrarile fiind ploaia. Lucrarile depind foarte mult de vreme, dar speram totusi sa nu incurce foarte tare. Daca nu ploua, se poate lucra si la temperaturi foarte mici", explica Bogdan Sgarcitu.

Bechtel incearca sa recupereze intarzierile prin lucrul in doua schimburi. In prezent la proiect lucreaza 1.100 de muncitori angajati direct, in afara de cei care lucreaza pentru subcontractori, iar pana la sfarsitul anului se mai doreste angajarea a inca 200 de persoane. Sgarcitu spune ca exista greutati in recrutarea de personal pentru anumite posturi calificate, precum dulgheri si fierari-betonisti.

PLANURI OPTIMISTE
Ministrul Berceanu (foto) crede ca, desi exista intarzieri de un an si jumatate, acestea pot fi recuperate. "Dupa ce demareaza sectoarele si vedem cum evolueaza lucrurile, vom mai avea o intalnire cu reprezentantii Bechtel, pentru a incerca sa strangem surubul. Noi venim cu finantarea, cu sprijin de la Prefectura, de la primariile de pe traseu, cu utilitati si exproprieri. Noi suntem pregatiti cu bani, ei - cu utilajele si munca. Important e ca acele doua parti sa se tina de ce au stabilit", a afirmat Berceanu, care a adaugat ca si din partea ministerului se doreste evitarea intarzierilor. Ca termen pentru finalizarea lucrarilor a fost stabilit anul 2013. Tariceanu a spus ca nu i se pare normal ca Guvernul sa aloce 22% avans din intreaga valoare a lucrarii, iar proportia de lucrari executate sa fie de numai 2%. Prioritare au fost stabilite tronsoanele 2 Targu-Mures - Cluj si 3 Cluj - Oradea. In paralel vor fi reabilitate drumul national intre Oradea si Zalau, care va fi legat la autostrada, precum si drumul national Oradea - Arad, care va lega Autostrada Bors-Brasov de Coridorul 4 european.

×
Subiecte în articol: economic milioane bechtel