x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Povestea de succes din spatele parteneriatului economic

Povestea de succes din spatele parteneriatului economic

14 Iul 2022   •   07:15
Povestea de succes din spatele parteneriatului economic

Franța este unul dintre cei mai mari investitori în economia României. Cu o prezență consolidată în diverse sectoare, investitorii francezi au un rol important în dezvoltarea României.

Relația economică bilaterală dintre cele două țări este una durabilă, primele acorduri fiind încheiate în urmă cu mai bine de 50 de ani. Astăzi, beneficiile parteneriatului cu Franța sunt evidente, iar pentru aceasta să spunem că această țară este a treia sursă de capital străin pentru România, cele mai mari companii sunt prezente pe piața locală, iar numărul locurilor de muncă create de investitorii francezi depășește 125.000. Pe de altă parte, România oferă investitorilor francezi un potențial mare de creștere a afacerilor, având în vedere că vorbim despre o piață al cărei potențial de dezvoltare este încă departe de saturație.

Franța este un partener comercial de prim rang pentru România, fiind a treia țară de destinație pentru exporturile româneşti. Cu o pondere în totalul exportului României de 6,4%, ea este a treia destinație a mărfurilor românești după Germania (20,5%) și Italia (10,5%), iar în ceea ce privește importurile românești, Franța este al șaptelea furnizor, asigurând 4,2% din totalul importurilor realizate de România, ea plasându-se după Germania (20,1%), Italia (8,9%), Ungaria (6,9%), China (6,3%), Polonia (6,2%) și Turcia (4,5%). Schimburile comerciale dintre Franța și România sunt generate, în special, de schimburile intragrup, datorită densității filialelor franceze prezente pe plan local. Investiţiile franceze trebuie analizate nu doar prin prisma valorii fondurilor pe care le plasează în economia românească, ci şi prin cea a valorii adăugate, a know-how-ului şi a modernizării pe care le generează. Printre marile companii franceze prezente pe piața românească putem aminti Orange, Groupama, Lactalis, Veolia, Engie, BNP Paribas, Carrefour, Leroy Merlin, BRD-Groupe Société Générale, Michelin, Saint Gobain și, bineînțeles, Renault/Dacia.

Schimburile comerciale, în creștere

Relațiile comerciale bilaterale au crescut cu 15,4% în 2021, valoarea comerțului fiind de 8,6 miliarde de euro. 

Statistica arată că Franța importă din România, în principal, materiale de transport (33,6% din total), mașini, aparate și echipamente (26,4%). În ceea ce privește exporturile franceze, ele sunt mai diversificate, dar predomină mașinile, aparatele și echipamentele (29,3% din total). Parteneriatul franco-român capătă o importanță și mai mare în această perioadă, în contextul rezilienței europene, un concept care are drept consecință consolidarea capacității industriale și logistice a întreprinderilor europene, precum și o poziționare competitivă mai bună a produselor europene la nivel mondial.

Balanța comercială a Franței cu România a devenit anul trecut negativă (-300 milioane de euro), după ce în 2020 a înregistrat un excedent de 30 de milioane de euro, pe fondul creșterii exporturilor cu numai 11%, în timp ce importurile au urcat cu 19,9%.

Al treilea mare investitor

Investițiile franceze în România reprezintă 9,6% din soldul investițiilor străine directe (ISD), Franța fiind al treilea mare investitor. Din valoarea totală a investițiilor străine directe în România de 90,8 miliarde de euro în 2020, Franța deținea 8,7 miliarde de euro. Investițiile directe franceze sunt concentrate în industrie (43% din total), în comerțul cu ridicata și cu amănuntul (18%), în tehnologiile informației și comunicațiilor (8%), în construcții și activități imobiliare (5%). În același timp, la nivelul anului 2020, Franța a fost cea de-a șasea destinație pentru investițiile directe în străinătate ale României, cu un sold de 109 milioane de euro (4,5% din total). 

Marile companii au afaceri în România

Importanța României pentru economia franceză este demonstrată și de faptul că, în prezent, 36 din cele 40 de mari companii franceze care intră în componența principalului indice al Bursei de Valori de la Paris (CAC 40) sunt prezente pe piața românească și sunt adesea lideri sau colideri în sectoarele lor de activitate. Prezența franceză se articulează, de asemenea, în jurul unei rețele diversificate de IMM-uri și societăți cu capital francez. În total, sunt înregistrate aproape 4.150 de societăți cu capital preponderent francez, cu un număr de peste 125.000 de salariați și o cifră de afaceri de 18 miliarde de euro, adică 8% din PIB. Potrivit Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), în țara noastră sunt prezente 9.850 de societăți cu capital francez.

Interes sporit pentru PNRR

Proiectele de infrastructură rutieră sau feroviară, o serie de modernizări care presupun reforme digitale sau proiectele turistice se numără printre proiectele de interes pentru companiile franceze din cadrul programelor finanțate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). De asemenea, pe lista de interes a companiilor franceze mai figurează proiectele privind dezvoltarea capacităților de producție a energiei, unde România a alocat importante resurse financiare prin PNRR. 

 

×