Prețurile carburanților s-au majorat cu 63% față de aceeași perioadă a anului trecut. Motivele se regăsesc în scumpirea cu 64% a petrolului, creșterea cu 14% a cursului valutar leu/dolar, creșterea cu 500% a costurilor de transport maritim al țițeiului în Marea Neagră, majorarea cu 600% a asigurărilor navale, avansul cu 30% a costurilor de rafinare, cu 100% de furnizare, cu 3% s-a mărit acciza și cu 63% TVA.
"Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situaţie din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situaţia mult mai rea decât ne găsim în prezent şi anume să ajungem în situaţia lipsei efective a carburanţilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea preţului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriaşe pe care le fac în momentul de faţă pentru a găsi soluţii să aducă ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Federaţia Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească", arată cercetarea.
Prețurile la benzină au crescut cu 75% iar statul a încasat din TVA cu 40% mai mulți bani. Prețurile la motorină au crescut cu 80% iar statul a încasat din TVA tot cu 40% mai mulți bani.
"Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător urmare a scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul", se precizează în studiu.
Trebuiau astfel luate măsuri pentru ca aceste venituri suplimentare să fie redistribuite consumatorilor, astfel încât prețurile carburanților ar fi fost de circa 7,3 lei/litru.
"Măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA şi acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de diplomaţie energetică pentru accesarea noilor surse şi rute de transport ţiţei, de a dezvolta un Plan pentru situaţii de urgenţă pentru consumatorii protejaţi. Alternativa populistă de plafonare a preţului echivalează cu instalarea în câteva luni a penuriei combustibililor în România", potrivit analizei.
Estimările arată că prețurile carbudanților vor trece de 11 lei/litru la motorină și de 10 lei/litru la motorină.
Prin urmare, România va fi afectată de sancțiunile UE împotriva Rusiei deoarece Bulgaria și Ungaria vor vinde combustibili doar în propriile țări iar România va rămâne fără petrolul provenit din cele două state, astfel încât va cumpăra mai scump.
România depinde în proporție de 78% de țimporturile de produse petroliere.