Proprietarii de terenuri din centrul Bucurestiului cer si 8.000 de euro pe metru patrat, arata datele companiei de consultanta imobiliara Colliers, in conditiile in care preturile s-au injumatatit in ultimii aproape trei ani, atingand nivelurile din 2004-2005.
Preturile terenurilor nu au inregistrat evolutii spectaculoase in ultimele sase luni, ci mai degraba s-au stabilizat. Per total, preturile terenurilor au ajuns la valorile anilor 2004-2005, se arata intr-un comunicat al companiei.
In cele mai cautate zone (Centru, Aviatiei, Floreasca, Barbu Vacarescu), dar si in anumite sub-zone (Drumul Taberei, Progresului, Pantelimon, Berceni) preturile si-au atins minimul, iar in anumite zone se pastreaza discrepante mari intre asteptarile vanzatorilor si ofertele facute de cumparatori.
"De exemplu, in Piata Victoriei, preturile cerute variaza intre 1.500 euro/metru patrat si 8.000 euro/metru patrat, in functie de vizibilitate, forma, caracteristicile planului urbanistic zonal. In zonele periferice sau cu dificultati de acces si infrastructura slaba, preturile inca mai scad. Deprecierea acestora s-a situat intre 10% si 30%", se mentioneaza in comunicat.
Analistii Colliers apreciaza ca al doilea semestru din 2011 ar putea aduce o intensificare a activitatii tranzactionale, in conditiile in care mai multe tranzactii incepute in 2010 s-ar putea finaliza in perioada urmatoare.
"Cererea ar putea sa creasca, sustinuta de perspectivele bune de crestere economica care au readus Romania si in special Bucurestiul pe agenda investitorilor. In contextul unei oferte in crestere, preturile terenurilor nu vor evolua semnificativ pe termen scurt si mediu. In anumite cazuri exceptionale, proprietarii de terenuri aflati sub presiunea bancilor ar putea sa vanda cu preturi mai mici terenurile pe care le detin", mentioneaza sursa citata.
In ciuda diversificarii cererii, doar anumite terenuri au atras atentia investitorilor, in special cele cu destinatie de retail sau pentru dezvoltare de cladiri de birouri.
"In tara, achizitiile pentru dezvoltarile de retail au fost cele mai frecvente. Hipermarket-urile, discounterii si magazinele de bricolaj au fost de departe cei mai activi cumparatori de terenuri, vizand orase cu peste 100.000 de locuitori sau cu 30-50.000 locuitori pentru formatele mici. Kaufland si Dedeman au fost cei mai agresivi in a-si asigura locatii bune, fie direct, fie prin parteneriate cu dezvoltatori. Dezvoltatorii de office au cautat si ei terenuri, dar raman foarte selectivi", se arata in comunicat.
In Bucuresti, in afara de centru si aria Floreasca-Barbu Vacarescu, zona Basarab a devenit interesanta pentru dezvoltatori dupa inaugurarea pasajului.
Colliers remarca o crestere a numarului de potentiali cumparatori, ceea ce a determinat pe mai multi proprietari sa scoata terenurile la vanzare.
"Investitorii care nu erau presati sa vanda sunt acum increzatori ca pot obtine pretul dorit pentru proprietatile foarte bune. Alti investitori, care nu si-au abandonat planurile de expansiune in Romania, dar nici nu dispun de finantare, cauta sa isi aduca terenurile ca si contributie in parteneriate de tip joint-venture. Au existat si proprietari de fabrici care au considerat interesante ofertele facute de operatorii de retail de tip «big box» si au vandut acestora facilitatile amplasate in cartiere dens populate, din interiorul oraselor", mai precizeaza reprezentantii Colliers.