x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie România vrea să fie poarta europeană pentru petrolul kazah

România vrea să fie poarta europeană pentru petrolul kazah

03 Mar 2010   •   00:00

România este gata să ofere Kazahstanului acces la infrastructura europeană după ce statul din Asia Centrală caută noi rute pentru vânzarea surplusului de petrol.

Ţiţeiul va fi transportat pe mare până în Azerbaidjan. De aici va fi pompat printr-o nouă conductă până în Georgia şi ulterior cărat cu petroliere până la Constanţa, de unde ar putea ajunge până în Italia prin viitorul oleoduct Constanţa - Trieste.

Nursultan Nazarbayev, preşedintele kazah, a anunţat noua schemă după o întâlnire desfăşurată la Astana cu Traian Băsescu, preşedintele României, scrie Financial Times. Pentru ca planul să meargă ar trebui construită o conductă peste munţii Caucaz, notează publicaţia citată.

Fosta republică sovietică exportă acum majoritatea ţiţeiului prin Rusia, dar ţinteşte diversificarea rutelor după ce din 2013 va intra în producţie zăcământul de la Kashagan, cel mai mare descoperit în ultimii 40 de ani.

"Lansarea Kashagan ne va permite să producem adiţional 50 de milioane de tone de ţiţei şi chiar mai mult", a spus Nazarbayev după întâlnirea cu Băsescu, scrie Reuters. "Suntem interesaţi (de acest proiect ­ n.r.) şi am convenit cu preşedintele (Băsescu ­ n.r.) să lucrăm împreună şi să dăm ordine companiilor petroliere implicate", a mai spus el, citat de Reuters. Oficialii kazahi şi azeri au declarat anul trecut că analizează un nou proiect de conductă.

Compania azeră de stat KazMunaiGas deţine integral Rompetrol, iar azerii de la SOCAR sunt interesaţi de preluarea de la Petrom a rafinăriei Arpechim împreună cu societatea de stat Oltchim.

"România înţelege necesitatea Kazahstanului de a avea posibilităţi de export către ţările Uniunii Europene. Este o piaţă uriaşă de 1,5 miliarde de locuitori. Aşadar, România este gata să coopereze cu Kazahstan la folosirea infrastructurii româneşti: căi ferate, mijloace terestre de comunicare, Dunărea - care traversează UE şi Marea Neagră. Este o bună posibilitate pentru Kazahstan de a avea acces la pieţele europene", a spus Băsescu, citat de publicaţia kazahă Gazeta.

Oleoductul Constanţa-Trieste ar trebui să pompeze ţiţeiul până în Italia. În ultima vreme, proiectul a intrat într-un con de umbră, deoarece criza a blocat găsirea căilor de finanţare. Realizarea sa ar costa 3 miliarde de euro. Din proiect fac parte companiile Transnafta din Serbia, Janaf din Croaţia, precum şi Oil Terminal Constanţa şi Conpet din România. O altă problemă este faptul că Italia nu şi-a desemnat o companie care să participe la proiect.

Oficialii statului român doresc realizarea unei rute asemănătoare şi pentru gaze naturale, numită White Stream 2 de Adriean Videanu, ministrul Economiei. Gazele caspice vor fi pompate din Azerbaidjan până în Georgia la Batumi, unde să fie lichefiate, şi de aici până la Constanţa peste Marea Neagră. Romgaz doreşte contruirea unui terminal de gaze lichefiate la Constanţa.

×
Subiecte în articol: economic