Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Românii au adoptat euro înaintea autorităţilor
Moneda europeană este folosită în România aproape la fel de des ca şi cea naţională. Locuinţele, terenurile, autoturismele, vacanţele, abonamentele şi cartelele telefonice, dar şi preţul la utilităţi, toate sunt negociate în euro. Oficial, nu este moneda naţională, dar viaţa noastră se învârte în jurul său. Oamenii au adoptat-o înainte ca guvernanţii să ia această decizie.
Românii iau credite în lei şi schimbă sacoşe de bani ca să plătească în euro proprietăţile sau autoturismele pe care le cumpără. Acest comportament ilogic are o explicaţie logică, proprietarii vor euro, nu lei. Agenţii imobiliari spun că au încercat să afişeze preţurile în lei şi s-au lovit de suspiciunea şi de inerţia vânzătorilor, dar şi a cumpărătorilor. „Dacă un client sună la zece proiecte şi nouă îi spun preţul în euro şi eu îl spun în lei, omul este suspicios şi are tendinţa să creadă că vrem să-i ascundem ceva”, spune Gabriel Voicu, director la compania imobiliară Coldwell Banker. Acesta a adăugat că oamenii fac imediat transformarea din lei în euro pentru a putea compara diferite preţuri între ele.
Pe de altă parte, companiile din turism, auto, telecom, precum şi cele de utilităţi afişează preţuri în euro, pe care le transformă în lei la cursuri proprii, negociate prin contracte. „E un element de conservatorism, care vine din perioada în care leul avea un ritm de depreciere rapid, şi în felul acesta îşi ancorau plăţile. Acum, leul este stabil de ani buni şi nimic nu mai justifică această practică”, a declarat Bogdan Olteanu, vicegu¬vernator BNR. Şi totuşi, de unde vine neîncrederea în moneda naţională? „E reflex. E inerţie. E obişnuinţă, acum nu mai există motive obiective să fie aşa”, spune analistul imobiliar Radu Zilişteanu. Acesta adaugă că numai trecerea la euro va rezolva această problemă.
Neîncrederea în moneda românească vine din perioada 1989-2004, când preţurile au crescut de 2.500 de ori, în 15 ani. Românii preferau atunci dolarul, dar au trecut rapid la euro.

„E legal pentru că plăţile se fac în lei, dânşii nu încasează euro, ci lei, chiar dacă preţurile sunt afişate în euro”,
Bogdan Olteanu, viceguvernatorul BNR
„Am încercat să afişăm preţurile în lei, dar toţi cumpărătorii ne-au întrebat: dar în euro cât vine? Dacă punem preţul în lei, oamenii îl privesc cu suspiciune, ca pe o acţiune de marketing sau ca pe o chestiune care ascunde ceva. Şi tot timpul trec la baza pe care o ştiu ei şi ne întreabă: dar în euro cât vine?”
Gabriel Voicu, director Coldwell Banker
Trecerea la euro e un motiv în plus care întreţine această stare. Unii se gândesc ce o să fie atunci, cât va fi cursul şi-şi zic: «ia să-mi ţin eu euro, că nu se ştie ce va fi».
Radu Zilişteanu, analist imobiliar
Românii iau credite în lei şi schimbă sacoşe de bani ca să plătească în euro proprietăţile sau autoturismele pe care le cumpără. Acest comportament ilogic are o explicaţie logică, proprietarii vor euro, nu lei. Agenţii imobiliari spun că au încercat să afişeze preţurile în lei şi s-au lovit de suspiciunea şi de inerţia vânzătorilor, dar şi a cumpărătorilor. „Dacă un client sună la zece proiecte şi nouă îi spun preţul în euro şi eu îl spun în lei, omul este suspicios şi are tendinţa să creadă că vrem să-i ascundem ceva”, spune Gabriel Voicu, director la compania imobiliară Coldwell Banker. Acesta a adăugat că oamenii fac imediat transformarea din lei în euro pentru a putea compara diferite preţuri între ele.
Pe de altă parte, companiile din turism, auto, telecom, precum şi cele de utilităţi afişează preţuri în euro, pe care le transformă în lei la cursuri proprii, negociate prin contracte. „E un element de conservatorism, care vine din perioada în care leul avea un ritm de depreciere rapid, şi în felul acesta îşi ancorau plăţile. Acum, leul este stabil de ani buni şi nimic nu mai justifică această practică”, a declarat Bogdan Olteanu, vicegu¬vernator BNR. Şi totuşi, de unde vine neîncrederea în moneda naţională? „E reflex. E inerţie. E obişnuinţă, acum nu mai există motive obiective să fie aşa”, spune analistul imobiliar Radu Zilişteanu. Acesta adaugă că numai trecerea la euro va rezolva această problemă.
Neîncrederea în moneda românească vine din perioada 1989-2004, când preţurile au crescut de 2.500 de ori, în 15 ani. Românii preferau atunci dolarul, dar au trecut rapid la euro.

„E legal pentru că plăţile se fac în lei, dânşii nu încasează euro, ci lei, chiar dacă preţurile sunt afişate în euro”,
Bogdan Olteanu, viceguvernatorul BNR
„Am încercat să afişăm preţurile în lei, dar toţi cumpărătorii ne-au întrebat: dar în euro cât vine? Dacă punem preţul în lei, oamenii îl privesc cu suspiciune, ca pe o acţiune de marketing sau ca pe o chestiune care ascunde ceva. Şi tot timpul trec la baza pe care o ştiu ei şi ne întreabă: dar în euro cât vine?”
Gabriel Voicu, director Coldwell Banker
Trecerea la euro e un motiv în plus care întreţine această stare. Unii se gândesc ce o să fie atunci, cât va fi cursul şi-şi zic: «ia să-mi ţin eu euro, că nu se ştie ce va fi».
Radu Zilişteanu, analist imobiliar
Citeşte mai multe despre:
euro

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Schimbare importantă pentru Dacia în cadrul grupului Renault
Pentru prima dată de când Grupul Renault a preluat marca Dacia, sub conducerea lui Luca de Meo, brandul va avea propriul consiliu de administraţie, alături de Lada, în condiţiile în care sinergiile dintre cele...
Industria de apărare, la limita supraviețuirii

Cimitirul oilor de la Smârdan - Gelu Cazacioc, trimis în judecată pentru furt de curent

Costurile construcțiilor dinamitează piața imobiliară
Prețurile materialelor de construcții s-au dublat în ultimele luni, ca efect al pandemiei. Contractele semnate deja ar trebui să se modifice, pentru că nicio firmă de construcții nu-și mai permite să...
HoReCa cere deconectarea de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021
Domeniul HoReCa trebuie deconectat de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021, mai ales că la această dată vor fi vaccinați circa 90% dintre angajați, arată Federaţia Patronatelor din Industria...
Ce trebuie să știi atunci când decizi să schimbi locul de muncă
Dacă îți plac provocările sau pur și simplu nu te mai simți confortabil la locul actual de muncă și ai nevoie de o schimbare, atunci cel mai probabil va fi nevoie să depui o cerere de demisie la departamentul de...
Ce cred companiile despre ieșirea din criza economică generată de pandemie
Circa 46% dintre companiile din România spun că nu sunt afectate de criza economică, iar 60% consideră că în acest an se vor redresa și vor ajunge la nivelul la care se aflau înaintea pandemiei,...
Inflația a scăzut la 3,1% în luna martie 2021. Mâncarea s-a scumpit
Inflaţia a scăzut la 3,1% în luna martie 2021, de la 3,2% în perioada precedentă. Produsele nealimentare s-au scumpit cu 4,37%, mâncarea cu 1,59%, iar serviciile cu 2,21%, arată datele Institut...
Traficul cu sturioni sălbatici, tot mai greu de stăpânit
Un studiu de piață privind comerțul cu produse din sturion relevă că aproape o treime din produsele verificate au avut o proveniență ilegală. Realizată de fundația WWF, statistica prezentată oferă...
Sindomet Servcom primește o lovitură cu ranga de un milion de euro pe an

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ

Indicii BVB la niveluri record: Piaţa de capital ar putea deveni a doua sursă de venituri după salarii
Indicii BET şi BET-TR au urcat, în primele 3 luni ale acestui an, cu peste 14%, de la începutul anului. În ultimele 12 luni creşterile au fost de 46,7% pentru BET şi de 54,4% pentru BET-TR, arată...
Discriminare pe piața muncii. Angajatorii resping aproape jumătate dintre candidații între 45-54 de ani
Angajatorii refuză circa 46% dintre candidații între 45-54 de ani, pe motiv de vârstă. Cele mai defavorizate sunt femeile, 63% din acestea fiind respinse, în timp ce 37% din bărbați nu sunt...
Condiții de eligibilitate pentru un credit nebancar
Oricine ştie că un credit ne poate ajuta să ne procurăm lucrurile pe care ni le dorim, de la o locuinţă la mașina mult visată, până la acoperirea cheltuielilor personale, atunci când situaţia noastră...
Salariul mediu net a scăzut în februarie 2021
Salariul mediu net a scăzut la 3.365 lei în luna februarie 2021, cu 30 lei (-0,9%) mai mic față de perioada anterioară. Comparativ cu aceeași lună din 2020, acesta a crescut cu 5,1%,...