x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Scumpiri în lanţ la carburanţi

Scumpiri în lanţ la carburanţi

30 Oct 2009   •   00:00
Scumpiri în lanţ la carburanţi
Sursa foto: /Jurnalul Naţional

Preţurile la carburanţi vor creşte în perioada următoare atât din cauza preţului mare al petrolului, cât şi din cauza deprecierii leului faţă de dolar. Corelat cu faptul că, de la 1 ianuarie 2010, accizele la combustibili se vor majora, 2010 va aduce noi maxime la preţurile la carburanţi.



Barilul de petrol va ajunge la 90-100 de dolari în 2010, potrivit unui raport al ING Group distribuit clienţilor săi şi citat de Bloomberg. "În cazul în care dolarul nu-şi revine, ceea ce este scenariul nostru de bază pentru 2010, petrolul ar putea ajunge la o medie de 90-100 de dolari pe baril în 2010", se arată în documentul ING. Ministrul rus de Finanţe, Alexei Kudrin, a anunţat că ţara sa a ieşit din recesiune, după o creştere de 0,6% a Produsului Intern Brut în cel de-al treilea trimestru al acestui an. Performanţa rusă este legată de revenirea barilului de petrol la 80 de dolari, ceea ce impulsionează rezultatele companiilor petroliere, energetice şi miniere ruse.

CHINA SCUFUNDĂ DOLARUL
Slăbiciunea dolarului este cauzată de deficitul bugetar extrem al SUA, de 1,4 trilioane de dolari. SUA au tipărit monedă pentru pachetele de ajutorare a economiei. Investitorii se apără de deprecierea dolarului în urma acestor operaţiuni de tipărire de monedă, care nu este susţinută cu nimic, prin investiţii în state ale căror monede sunt susţinute de active energetice. Ben Bernanke, preşedintele Federal Reserve, a spus într-un discurs la San Francisco că marile deficite comerciale pe care SUA le au cu economiile în curs de dezvoltare sunt o ameninţare la adresa economiei mondiale, potrivit Wall Street Journal. Fără să numească direct, Bernanke s-a referit la China, unde yuanul este ţinut artificial la niveluri joase pentru a favoriza exporturile. Miliardarul George Soros a declarat şi el că yuanul trebuie să se devalorizeze pentru reducerea deficitului de cont curent al SUA. În 2009, dolarul a pierdut 7% faţă de un coş de monede importante.

CUMPĂRĂTURI DE MILIARDE
Companiile chineze au efectuat recent o serie de achiziţii energetice în întreaga lume. China Investment a achiziţionat 11% din KazMunaiGas Exploration and Production pentru 940 de milioane de dolari. Compania de stat Sinopec a investit 8,8 miliarde de dolari în Addax Petroleum din Canada pentru a avea acces la rezervele din Irak şi din vestul Africii. În acelaşi timp, Petrochina a mai cumpărat 60% din proiectele deţinute de canadienii de la Athabasca Oil Sands pentru 1,7 miliarde de dolari. China National Petroleum a fost de acord în aprilie să achiziţioneze 50% din MangistauMunaiGaz, o companie petrolieră kazahă, pentru 3,3 miliarde de dolari. În februarie, CNPC a injectat 4,4 miliarde de dolari într-o companie mixtă cu societatea venezueleană de stat PDVSA în schimbul furnizării din 2015 a unei cantităţi de petrol între 80.000 şi 250.000 de barili pe zi.

SCUMPIRI ÎN ROMÂNIA
Prins în acest joc al globalizării, consumatorul român se trezeşte faultat din toate direcţiile. Scumpirea barilului se reflectă automat în preţurile carburanţilor la pompă. În plus, leul românesc este o monedă mult mai slabă decât dolarul, chiar şi acum când moneda americană nu o duce prea bine. Deprecierea leului faţă de dolar a făcut ca preţurile la carburanţii vânduţi în ţara noastră să fie mari chiar şi în momentul în care barilul de petrol s-a ieftinit de la nivelurile-record de 140 de dolari la 40 de dolari. Acum însă barilul a ajuns la 80 de dolari, iar companiile petroliere au început să crească preţul combustibililor. Lunea trecută, Petrom a majorat preţul motorinei şi benzinei cu 7 bani pe litru ca urmare a evoluţiei cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere, a anunţat compania. Rompetrol a urmat cu două scumpiri: una de 8 bani pe litru la benzină şi cu 7 bani pe litru la motorină şi încă una, în urmă cu două zile, de 5 bani pentru fiecare litru. Şi, cum un necaz nu vine niciodată singur, preţurile vor creşte iar de la începutul anului. Carburanţii se vor scumpi în 2010 şi din cauza majorării accizelor la combustibili. Valoarea absolută a accizei va creşte ca urmare a angajamentelor luate cu UE, cu 3,6%.

În plus, accizele vor fi calculate la un curs de 4,2688 lei pe euro, cu 14,2% mai mult faţă de cursul din anul precedent. Cum ponderea accizelor în preţul final al carburanţilor este în jur de 33%, scumpirile vor fi de minimum 6%. Apoi, preţurile vor creşte de fiecare dată când barilul se va scumpi, iar dolarul va câştiga în faţa leului.

×
Subiecte în articol: economic