x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Studiu MEMRB - Carnea, vedeta produselor alimentare

Studiu MEMRB - Carnea, vedeta produselor alimentare

de Diana Rucinschi    |    16 Sep 2008   •   00:00

Românii sînt în continuare un popor de carnivori, aşa cum reiese din studiul de piaţă efectuat de compania MEMRB România RTS. Cu o cotă de piaţă de 34,5% pentru 2008, carnea procesată deţine supremaţia incontestabilă a industriei alimentare. Pe locul al doilea, dar la mare distanţă, cu doar 7,6%, se poziţionează ciocolata, în timp ce poziţia a treia a topului este deţinută de uleiul de gătit.



Românii sînt în continuare un popor de carnivori, aşa cum reiese din studiul de piaţă efectuat de compania MEMRB România RTS. Cu o cotă de piaţă de 34,5% pentru 2008, carnea procesată deţine supremaţia incontestabilă a industriei alimentare. Pe locul al doilea, dar la mare distanţă, cu doar 7,6%, se poziţionează ciocolata, în timp ce poziţia a treia a topului este deţinută de uleiul de gătit. Grăsimile (incluzînd uleiul, margarina şi untul) au reprezentat cel mai dinamic grup din categoria produselor alimentare, scăzînd accelerat în termeni de volum, dar crescînd din punct de vedere valoric. Un indiciu în plus că sfaturile specialiştilor în alimentaţie par să fi început să ajungă la cei vizaţi este reprezentat şi de evoluţia spectaculoasă a sanei şi kefirului, cu 63,2%, în comparaţie cu 2007. Cu toate acestea, ponderea lor este mai mult decît modestă, de doar 0,8%. Ceva mai bine stă iaurtul, a cărui cotă în piaţa produselor alimentare este de 5,5%. Pe ansamblu, alimentele au raportat un avans de 8,2% în volum, băuturile de 18%, iar segmentul nonfood a urcat cu 15,6%. Din punct de vedere valoric, alimentele şi băuturile au “muşcat” din cota de piaţă a produselor nonalimentare, care a scăzut de la 14,8 în 2007 la 13,7 în 2008.

ALIMENTARELE, INCA PREFERATE. În ceea ce priveşte locurile din care îşi fac cumpărăturile, românii au rămas încă fideli magazinelor alimentare pentru achiziţiile de bunuri de larg consum sau de produse alimentare, dar preferă magazinele mari în cazul băuturilor. Astfel, alimentarele au rămas principalul canal de vînzare pentru bunurile de larg consum în primul semestru, dar ponderea în ansamblul retailului românesc s-a redus la 43,6%, faţă de 45,3% în perioada similară a anului trecut, locul doi fiind ocupat de super şi hipermarketuri. Cota de piaţă a micilor alimentare este în scădere cu 1,7 puncte procentuale, în volum, faţă de primele şase luni ale anului trecut, fiind înregistrate corecţii pe toate cele trei segmente, respectiv alimentar, nonalimentar şi băuturi, potrivit studiului menţionat ce a fost realizat în canalul off-premise (nu include HoReCa). Analiza nu include magazinele cash & carry. Alte canale ce au pierdut din cota de piaţă sînt chioşcurile şi magazinele generale, care au însă o pondere redusă în totalul vînzărilor FMCG, de 5,9%, respectiv 9,1%. În acelaşi timp, supermarketurile şi hipermarketurile au cîştigat teren, acoperind 23,8% din volumul de vînzări în prima jumătate a anului, faţă de 23,2% în primele şase luni ale anului trecut, iar alimentarele mari (pînă la 200 mp) au raportat cel mai semnificativ avans, de două puncte procentuale, pînă la o cotă de 15%. Aproximativ aceleaşi tendinţe s-au înregistrat şi în ceea ce priveşte segmentul de food, alimentarele continuă să deţină cea mai mare pondere, de 44,4% din volumul vînzărilor, dar cota acestora este în scădere faţă de nivelul de 46,7% din perioada similară a anului trecut.

SUPERMARKETUL, PREFERAT PENTRU BĂUTURI.
Tendinţa de a face cumpărături în magazinele mari se regăseşte pe segmentul de băuturi, unde supermarketurile, hipermarketurile şi alimentarele mari au cîştigat teren, în detrimentul alimentarelor mici, chioşcurilor şi magazinelor generale. Astfel, alimentarele mici aveau la finele primului semestru o cotă de 52,4% din volumul vînzărilor de băuturi, în scădere cu 0,9 puncte procentuale, chioşcurile aveau o pondere de 9,1%, în scădere cu 1,2 puncte, iar magazinele generale acopereau 10,8% din vînzări, de asemenea în scădere.

Totodată, cota retailului modern a avansat de la 12,7% la 12,8%, iar cea a alimentarelor mari, de la 12,8% la 14,9%.

×
Subiecte în articol: economic alimentare