Poluarea şi defrişarea pădurilor sunt principalele probleme de mediu identificate de români în condiţiile în care peste jumătate dintre aceştia se declară îngrijoraţi de soarta pădurilor, potrivit unui studiu realizat de compania Synovate pentru World Wide Fund for Nature (WWF).
Conform unui comunicat al WWF, 81% dintre persoanele intervievate s-au declarat deranjate de poluare. Opt din zece români condamnă poluarea aerului, a solului, a pădurilor şi a apei şi consideră poluarea industrială, chimică şi a noxelor drept principalele surse ale poluării, în general. Mizeria, gunoaiele, în general, deşeurile sunt probleme care îi afectează pe cea mai mare parte dintre repondenţi.
Lipsa parcurilor şi, în general, a spaţiilor verzi constituie un motiv de îngrijorare pentru mai mult de jumătate dintre persoanele care au participat la studiu. 60% dintre acestea sunt îngrijorate de soarta pădurilor din România, în mod particular de problema defrişărilor. Totodată, repondenţii consideră probleme de mediu şi lipsa de civilizaţie, lipsa educaţiei de mediu, corupţia, dezinteresul autorităţilor şi slaba mediatizare în media a acestor aspecte.
Conform studiului, cinci din zece români cunosc cel puţin o organizaţie care se ocupă cu protecţia mediului, iar patru din zece au declarat că au făcut donaţii în trecut, suma medie donată fiind de 43,6 lei. Preferate sunt donaţiile pentru ajutorarea copiilor (76%), a persoanelor cu probleme grave de sănătate (33%) şi ajutorarea bătrânilor (32%). Doar 7% dintre respondenţi au făcut donaţii pentru protecţia mediului şi a animalelor.
În ceea ce priveşte produsele ecologice, 42% dintre români cumpără astfel de produse. Conform studiului, percepţia pe care o au românii asupra produselor ecologice este aceea a unui 'produs natural', 'făcut la ţară' sau 'făcut în casă', un 'produs de calitate', 'conceput după o reţetă veche', 'reţetă tradiţională'. La nivel declarativ, 42% dintre participanţii la studiu sunt cumpărători de produse atestate ecologic, provenite atât din România, cât şi din export, consumând aceste produse în medie de 1,8 ori pe lună. 66% dintre cumpărătorii de produse atestate ecologic îşi motivează preferinţa pentru acestea prin faptul că 'le consideră sănătoase', iar 38% 'le consideră de calitate superioară'.
Potrivit opiniei repondenţilor, principala barieră care stă în calea consumului de produse tradiţionale şi de produse ecologice o reprezintă preţul prea ridicat al acestora, urmată de slaba prezenţă a acestor produse la raft.
Principalul canal de unde respondenţii îşi achiziţionează alimentele ecologice este supermarketul (44%).
Studiul Synovate este reprezentativ la nivel urban naţional şi a implicat 891 de respondenţi, bărbaţi şi femei, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 64 ani. Studiul a fost realizat în perioada februarie-martie 2011.
Înfiinţată în anul 1961, WWF (World Wide Fund for Nature) este cea mai importantă organizaţie internaţională care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări. Misiunea WWF la nivel global este să oprească degradarea mediului înconjurător şi să construiască un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura.
Synovate, parte a Aegis Group - un lider mondial în servicii de marketing, a fost fondată în 2003 şi este una dintre cele mai mari companii de cercetarea pieţii şi sondarea opiniei publice. Compania îşi desfăşoară operaţiunile în peste 60 de ţări, având peste 120 de birouri şi 6.000 de angajaţi.