Guvernul României doreşte modificarea parametrilor şi formulei de calcul a taxei de poluare auto pentru a impulsiona industria auto şi furnizorii din sectorul din România care încep să resimtă din greu scăderea cererii pe plan mondial.
“Va trebui făcut ceva şi va trebui să vedem ce reglementări am putea introduce pentru că efectele sunt prea mari. Există 200.000 de persoane care lucrează în această industrie şi vrem să evităm greşelile făcute în Ungaria”, a spus ieri premierul Călin Popescu Tăriceanu, la Braşov. Tăriceanu a spus la Antena 3 că formula de calcul nu a stopat importul de maşini second-hand din Occident. “Taxa auto a afectat în special plaja de autovehicule între 6.000 şi 10.000 de euro, or exact în această limită activează Dacia”, a continuat Tăriceanu. Iniţial, taxa fusese gândită în 2006 drept taxă de mediu şi afecta doar automobilele de mâna a doua neînscrise în circulaţie. Odată cu sesizarea Comisiei Europene (CE), Guvernul a transformat-o în taxă de poluare auto şi care s-a aplicat tuturor autoturismelelor, inclusiv celor noi.
PIAŢA O IA LA VALE
Afirmaţiile primului ministru vin în contextul în care numărul
înmatriculărilor de autoturisme second-hand de import a crescut cu 104,8% în
primele 10 luni faţă de aceeaşi perioadă a lui 2007, la 205.086 unităţi. În
acelaşi timp, înregistrările de maşini noi au scăzut cu 2,4% în acelaşi
interval, până la 252.935. Îngrijorarea vine după ce numai pe luna octombrie
numărul de maşini noi înmatriculate a scăzut cu 10,7% faţă de aceeaşi lună din
2007, de la 27.376 autoturisme la 24.438 unităţi. Ba mai mult, datele
Registrului Auto Român (RAR) aferente primelor 10 luni arată că numărul de
autovehicule mai vechi de zece ani avizate de Registru a crescut de cinci ori după
1 iulie, data intrării în vigoare a noii taxe auto. Astfel, numărul a urcat de
la 14.500 de unităţi în primele şase luni la 74.000 de unităţi în intervalul
iulie-octombrie. În luna octombrie au fost verificate cele mai multe
autovehicule mai vechi de zece ani, respectiv 27.800 de maşini avizate.
Evoluţiile din România sunt în ton cu cele de pe piaţa mondială. În Germania, piaţa a acuzat o scădere de 8% în octombrie, în Franţa, reculul a atins 7%. În schimb, înmatriculările din octombrie, au fost devastatoare în particular în Spania, unde piaţa a plonjat cu 40%, şi Italia, cu un recul de 19%.
BINECUVĂNTAREA
EUROPEANĂ
Totuşi aceste măsuri trebuie să respecte prevederile liberei
concurenţe din Uniunea Europeană pentru a nu provoca declanşarea procedurii de
infringement.
“Această taxă avea menirea să protejeze industria românească.
Nu putem s-o spunem la fel de sigur la Bruxelles, pentru că se consideră că
distorsionează competiţia, dar în momentul în care toate ţările occidentale nu ştiu
cum să îşi vândă produsele pe piaţă, nimic nu este mai logic decât să se bucure
în momentul în care văd că vechiturile de la ei le cumpără cei din ţările din
est”, a mai spus el.
Scăderi
Dacia şi-a întrerupt ieri producţia pentru două zile după ce deja a mai efectuat o oprire a activităţii în zilele de 30 şi 31 octombrie din cauza scăderii cererii. De asemenea, conducerea a mai anunţat întreruperea activităţii şi în perioada 20 noiembrie- 7 decembrie, timp în care salariaţii sunt plătiţi doar cu 85% din salariu. Oprirea de la Dacia va afecta şi furnizorii săi. UAMT din Oradea anunţa recent că analizează oprirea producţiei, în vreme ce Leoni Mioveni, va disponibiliza 8,4% din cei 260 de muncitori. Conducerea Dacia a redus estimările de vânzări pentru acest an cu 15,4%, de la 320.000 de autoturisme, la 270.000 de unităţi. Până acum a vândut doar 194.000 de unităţi. Pe lângă Dacia, doar o treime din angajaţii Ford de la Craiova mai lucrează la producerea de motoare şi cutii de viteză, deoarece General Motors a redus comenzile din cauza crizei. Ford s-a angajat la momentul preluării fabricii de la Craviova să furnizeze GM 170.000 de motoare şi 200.000 de cutii de viteze. Sectorul auto românesc totalizează 200.000 de angajaţi, inclusiv cei 10.000 de salariaţi de la Dacia şi cei 3.900 de la Ford. Fabricile din România furnizează subansamble şi pentru Mercedes, Peugeot, Opel, Audi sau BMW.