Sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat începând cu anul viitor, prin înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât preţul autoturismului, a anunţat premierul Victor Ponta.
"Din păcate, modul în care a fost reglementată taxa de primă înmatriculare nu a fost o taxă de protecţie a mediului, aşa cum ar fi trebuit, şi a fost construită de fiecare dată greşit, în aşa fel încât am fost sancţionaţi şi de Comisia Europeană, iar lucrul cel mai grav este că oamenii au plătit sume pe care nu trebuia să le plătească, se duc în instanţă, câştigă procese şi statul trebuie să dea banii înapoi. Pentru bugetul pe 2013, trebuie să venim cu o taxă de mediu, nu de primă înmatriculare, care să stabilească nişte standarde de bun-simţ - nu poţi să ceri o taxă mai scumpă decât autoturismul, cum se întâmplă uneori pe sistemul actual - care să arate foarte clar cum se plăteşte taxa şi unde se duc banii", a spus Ponta, aflat la Salonul Auto Bucureşti.
El a precizat că un grup de lucru format la nivelul ministerelor Finanţelor şi Mediului analizează în prezent variantele pentru noul sistem de taxare, care să încurajeze achiziţionarea maşinilor noi şi nepoluante, şi că va fi solicitat acordul Comisiei Europene astfel încât noua taxă care să fie introdusă de la 1 ianuarie 2013.
"Un singur lucru ştiu: cum a fost până acum nu putem merge mai departe, pentru că ne-a sancţionat şi Comisia Europeană şi au câştigat oamenii procesele şi trebuie să le dăm banii înapoi", a adăugat Ponta.
Taxa auto a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Astfel, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, pentru ca în acest an să fie redusă cu până la 25%.
În acelaşi timp, în luna ianuarie, Guvernul a decis ca taxa de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
Taxa de primă vânzare trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.
În vara acestui an, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat că taxa de primă înmatriculare auto este în analiză pe baza normelor europene, dar mesajul său către grupul tehnic a fost că trebuie să se ţină cont de faptul că în România sunt şase milioane de oameni în pragul sărăciei şi trebuie să fie sprijiniţi.
La rândul său, premierul Ponta a declarat atunci că Guvernul va trebui să adopte un act normativ prin care să fie restituită taxa auto încasată ilegal, eliberând astfel instanțele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor.
El a arătat că Guvernul este obligat să restituie proprietarilor de autovehicule o sumă totală de 400 milioane euro, reprezentând taxa percepută ilegal de fostul Executiv.
Pe rolul instanţelor judecătoreşti sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.