Camera de Comert si Industrie a Romaniei construieste o platforma de comunicare si un sistem de alerta pentru solutionarea problemelor cu care se confrunta mediul de afaceri, ne-a declarat Victor Babiuc, presedintele institutiei.
Jurnalul National: Domnule presedinte, cum apreciati starea mediului de afaceri din Romania in momentul aderarii la Uniunea Europena?
Victor Babiuc: Momentul aderarii surprinde Romania cu o economie de piata functionala, o crestere economica sustenabila si o infrastructura cu largi posibilitati de dezvoltare. Din punct de vedere economic, predictiile pe termen mediu pentru Romania sunt intre 5% si 6% crestere economica anuala. Asadar, Romania se afla intr-un proces rapid de modernizare si dezvoltare determinat de integrarea in structurile economice si institutionale ale Uniunii Europene, precum si de implicare din ce in ce mai intensa in fluxurile economice globale. Aceste procese genereaza investitii importante (in proiecte de infrastructura, reforma institutionala si administrativa, dezvoltarea mediului de afaceri, a tehnologiilor moderne si a resurselor umane) si necesita adoptarea de politici, mecanisme si instrumente moderne, adaptate la specificul economiei romanesti, dar acceptate pe plan european si international.
Ce masuri trebuie luate pentru sprijinirea IMM pentru a face fata presiunii concurentiale de pe piata unica?
Institutiile autorizate in domeniu trebuie sa informeze IMM asupra unor aspecte esentiale ale functionarii companiilor pe piata europeana, precum legislatia comunitara si cea armonizata, corespunzatoare diverselor domenii de activitate, directiile de schimbare impuse de procesul de integrare, riscurile generate de procesul de integrare la care vor fi expuse afacerile societatilor comerciale, autoritatile responsabile de implementarea proiectelor de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii, potentialii parteneri din Uniunea Europeana, oportunitati de finantare prin fonduri europene.
Ati mentionat riscurile la care se expun companiile romanesti in conditiile functionarii pe piata unica. La ce anume va referiti?
Dupa momentul aderarii la 1 ianuarie 2007, societatile comerciale se confrunta, printre altele, cu marea provocare a cresterii competitivitatii, a adaptarii la standardele pietei unice si, nu in ultimul rand, a supravietuirii pe aceasta piata. In opinia cercetatorilor, este posibil sa apara probleme in domeniile IMM, agriculturii, industriei de confectii si alimentare. Pe de alta parte, o data cu aderarea la UE, Romania se aliniaza la politicile comerciale europene - tarif vamal, sisteme de preferinte, acorduri comerciale etc. Acest aspect este deosebit de important, avand in vedere ca tara noastra avea acorduri de liber schimb, la care acum trebuie sa renunte, sau ca, asa cum am putut constata din pacate, inca mai impunem anumite taxe, in pofida faptului ca normele europene le interzic.
Strategii
Cat de necesare vor fi, incepand cu 2007, parteneriatele intre firme si ce trebuie sa faca firmele romanesti pentru a putea intra in parteneriate cu firme europene?
Camera de Comert si Industrie a Romaniei dispune de experienta si de sistemul relational in cadrul colaborarii cu reteaua de Eurochambres pentru a fi de un real sprijin companiilor romanesti. Promovarea firmelor romanesti pe pietele externe se realizeaza prin organizarea de misiuni economice, facilitarea parteneriatelor intre firmele romanesti si straine, precum si prin furnizarea de informatii asupra oportunitatilor de afaceri, standardelor si practicilor comerciale din alte tari. Politicile in domeniul mediului de afaceri si investitional vizeaza stabilitatea si dialogul social, bazat pe parteneriat public-privat, la nivel national, regional si international.
Care sunt primele masuri pe care le va lua Camera de Comert si Industrie a Romaniei pentru sprijinirea mediului de afaceri romanesc in vederea integrarii pe piata unica europeana?
Fidela misiunii sale de a sustine mediul de afaceri autohton, Camera de Comert si Industrie a Romaniei organizeaza la data de 26 ianuarie a.c. o masa rotunda cu tema "Impactul integrarii in Uniunea Europeana asupra comunitatii de afaceri din Romania". Aceasta constituie prima noastra actiune din 2007, la organizarea careia am colaborat cu Camera de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti. Evenimentul din 26 ianuarie face parte dintr-un program mai amplu, menit sa institutionalizeze dialogul consistent intre decidentii politici si oamenii de afaceri. Totodata, ne propunem realizarea unei platforme de comunicare intre partenerii sociali interesati de accelerarea convergentei dintre Romania si celelalte state membre ale Uniunii Europene, precum si a unui sistem de alerta preventiv pentru solutionarea urgenta a problemelor cu care se confrunta mediul de afaceri.
Citește pe Antena3.ro