După o călătorie de o lună, un uriaș cargou chinezesc a ajuns în Portul Agigea. Cele două cârtiţe sunt vopsite în culorile tricolorului și au venit desazamblate.
Componentele celor două utilaje care vor săpa tunelurile metroului din Cluj sunt montate apoi pe trailere. Operațiuneaeste extrem de dificilă şi necesită foarte multă atenţie. Durează în total 24 de ore. Sunt folosite două macarale cu o capacitate de 120 de tone fiecare.
"Sunt şi piese mai mici, o parte din ele au fost descărcate în timpul nopţii, o parte în această dimineaţă. Implică în general foarte multă forţă umană pentru că trebuie încărcate cu atenţie", explică Valentin Manea, director operațional, notează observatornews.ro.
"Vor fi un total de 38 de componente, 5 dintre ele sunt containere. Cea mai mare piesă are aproximativ 121 de tone. Nu este uşor să transporţi asta. Vom începe transportul prima oară cu cele mai mari piese", spune Batuhan Unal, reprezentant constructor.
Transportul agabaritic pleacă apoi din Portul Agigea spre Cluj. Toate cele 38 de piese trebuie să ajungă la destinaţie până pe data de 19 decembrie. Sunt alese rute cu viraje uşoare şi fără restricţie de înălţime.
Asamblarea utilajelor poate să dureze trei luni
Cele două cârtiţe vor intra în pământ prin viitoarea Staţie Teilor din Floreşti, unde pregătirea terenului este în plină desfăşurare. După ce utilajele vor fi coborâte la 10 metri adâncime, vor începe să foreze cele două tuneluri către Cluj-Napoca, cu un avans de 10, chiar şi 20 de metri pe zi.
Un utilaj costă aproximativ 15 milioane de dolari
Modul de funcţionare al utilajelor este extrem de complex, dar foarte uşor de înţeles. Capul de tăiere din partea frontală, cu nişte discuri extrem de ascuţite şi dure, sapă efectiv solul şi îl fragmentează. În spatele acestui cap de tăiere se află o cameră de excavare, care menţine un echilibru în presiunea pământului pentru a evita surparea galeriilor în timpul săpării. Tot pământul excavat este preluat de acest melc şi dus pe nişte benzi transportoare pentru ca mai apoi întreaga cantitate să fie transportată de benzi către suprafaţă şi vorbim despre o cantitate enormă de pământ.
Viitorul metrou din Cluj-Napoca va fi inaugurat în 2031, va avea 19 staţii şi va putea transporta peste 21.000 de pasageri pe oră. Valoarea proiectului este de 14 miliarde de lei, potrivit observatornews.ro.