"De aici, de lângă Sena văzută de pe Podul Alexandru, de unde scriu aceste rânduri, mi-e dor de ţara mea, de biata şi sărbătorita mea ţară.
Multă vreme m-am aşezat egoist în centrul gravitaţional al acestei zile, trecând România, pe care o iubeam tăcut în străfundurile mele fiinţiale, în subsidiar. În ultimii ani, poate aceia în care m-am simţit mai conturată, mai împăcată cu mine însămi, această zi mai mult m-a durut pentru ea decât m-a bucurat pentru mine. Interogaţia de ce Dumnezeu şi-a întors faţa de la poporul român mă însoţeşte precum numele.
N-am să înţeleg vreodată cum a ajuns această naţiune care a reuşit, vorba lui Gheorghe Brătianu, «miracolul» de-a se păstra în limitele spaţiului său geografic şi cu aceeaşi limbă timp de 2.000 de ani (în ciuda intersecţiei de drumuri, influenţe şi dominaţii a trei imperii, la care s-a aflat), să fie astăzi în genunchi la porţile instituţiilor financiare, deşi în 1989 nu avea nici o datorie externă? Cum a ajuns să fie aproape analfabetă, deşi a avut generaţii de intelectuali care au revoluţionat-o? Cum a devenit eminamente o piaţă de consum, când avea o industrie care exporta în cele mai dezvoltate ţări? Cum de a rămas încă preponderent agrară, când Bucureştiul a fost primul oraş din lume iluminat cu petrol lampant? Cum a ajuns să fie condusă şi condiţionată de interesele unei minorităţi, când a dat istoriei un erou precum Vasile Nicola? Cum a ajuns să facă din manea imn naţional, când nici în perioada dominaţiei otomane nu şi-a pierdut doinele şi baladele? Cum a ajuns arhaicul, tribalul, superficialul şi pseudovaloarea să triumfe asupra profesionalismului, a educaţiei şi a culturii? Cum a ajuns chipul României revoluţionare a lui Rosenthal să fie înlocuit de o cerşetoare decrepită care umblă cu mâna întinsă printre maşini la semafoarele Occidentului?
Cum am putut face saltul abisal între anul 1864, în care reforma şcolară a lui Cuza a fost considerată un exemplu de reuşită pentru străini (japonezii venind, zece ani mai târziu, în România, pentru a se inspira din modelul nostru de organizare a şcolii elementare), şi 2007, când am ajuns la o statistică în care elevii şi studenţii citeau, în medie, o carte pe an şi 60% din adolescenţi considerau şcoala o formalitate inutilă? Cum am putut înlocui spiritul lui Haret cu sistemul Bologna în care istoria ţării se învaţă doar o oră pe săptămână? Unde este «românul absolut»? Unde este spiritul de revoltă al poporului român, care a escaladat graniţa dintre dictatură şi libertate? Şi până când va tolera el mediocraţia care-l guvernează spre disoluţie?
Acestea sunt interogaţiile care mă guvernează, nădăjduind încă în orgoliul naţional, chiar şi atrofiat, al românilor.
Iar în timpul în care nu caut răspunsuri, lupt tăcând şi tac luptând din paginile revistei QMagazine, încercând să uit că, în fiecare an, la 1 decembrie, îmbătrânesc."
Citește pe Antena3.ro