CULTURA/MASS-MEDIA
STUDIU - "Monitoring Media" a analizat cum e prezentata
dragostea la tv
Dragostea nu mai e demult un subiect tabu. Mai mult, mass- media a transformat dragostea intr-un subiect taman bun de exploatat. Asa ca a educat publicul, incet-incet, sa trateze tema ca pe una de interes general.
MIRUNA MIHALCEA
|
VEDETE. Viata amoroasa a lui Mutu a ocupat un spatiu considerabil in jurnalele de stiri |
Agentia de monitorizare a presei "Monitoring Media" a realizat un studiu pentru anul 2004 care arata ce forme imbraca stirile cu si despre dragoste. Televiziunile ale caror jurnale de stiri au constituit obiectul studiului au fost: Antena 1, B1 TV, National TV, Prima TV, Pro TV, TVR si Realitatea TV.
DRAGOSTEA PE CATEGORII. La o analiza atenta, s-a putut usor observa ca in jurnalele de stiri dragostea seamana foarte rar cu ce stim noi "de-acasa". Dragostea nu mai e buna intelegere, nu mai e fericire pana la adanci batraneti, pana la urma nici macar intretinerea relatiilor sexuale de buna voie nu mai e. Dimpotriva, iubirea e prezentata sub forma agresiunii fizice, de exemplu. Stirile faceau referire, in contextul temei generale, la sinucideri din iubire, acte de violenta sau agresiune domestica. Alte stiri cu raspandire larga au fost cele despre casatorii si divorturi, desi acestea nu contineau referiri la persoane publice, de unde si semnul de intrebare cu privire la interesul pe care stirea il poate suscita publicului larg. O categorie preferata de jurnalele de stiri a fost aceea a show-biz-ului. Respectiv stirile in care protagonistii erau persoane publice, autohtone sau internationale, si care erau prezentate in aceleasi contexte ca divortul, casatoria sau violenta domestica. Nici stirile care contineau urari, dedicatii, declaratii sau chiar anunturi despre comercializarea produselor afrodiziace nu au fost ignorate de analiza agentiei, incadrandu-le la categoria "diverse". Agentia "Monitoring Media" mentioneaza ca stirile de la ora 17:00 si rubricile sport ale jurnalelor principale nu au facut parte din studiu.
RASFATATII PRESEI. Gregorian Bivolaru, liderul MISA, a fost in 2004 una din cele mai mediatizate persoane in stirile care au facut, in orice fel, referiri la aspecte legate de dragoste/iubire, respectiv 7% din totalul lor. Nici Adrian Mutu nu s-a lasat mai prejos. Scandalul pe care vedeta l-a provocat la clubul Chelsea a fost de natura sa readuca in atentia presei divortul fotbalistului, pe de-o parte, precum si alte aspecte ulterioare divortului, legate tot de viata lui amoroasa.
PROCENTAJE. Antena 1 a fost televiziunea care a preferat sa abordeze "dragostea" in contextul stirilor legate de viata amoroasa a vedetelor, iar 38% din totalul lor au facut referire la zona divertismentului. La polul opus, Prima TV a fost televiziunea cea mai agresiva, 30% din stirile supuse analizei continand referiri la violenta. Realitatea TV a fost cuminte. Doar 12% din totalul stirilor care au adus in atentia publicului aspecte ale dragostei au vorbit despre agresiune si violenta. Postul de televiziune Pro TV a pastrat, in general, o medie aproximativa in privinta procentelor, singura exceptie reprezentand-o capitolul casatorii, care a cazut sub linie. B1 TV a acordat cea mai mare atentie casatoriilor, iar Prima TV stirilor diverse.