Trăim momente la care mai că nu visa nimeni cu 10-15 ani în urmă: majoritatea teatrelor din Bucureşti se bucură de afluenţă de public. Multe dintre spectacolele din repertoriu se joacă numai cu casa închisă... În perioadă de criză.
Asta se întâmplă acum când criticii de specialitate spun că centrul de greutate al teatrului românesc s-a mutat în provincie, adică cele mai reprezentative montări ale ultimelor stagiuni au fost realizate în instituţii de spectacol din ţară. Fără megaproducţii, directorii de teatre din Bucureşti pot fi totuşi fericiţi, pentru că în săli revine publicul: fie cel vechi, obişnuit cu montări memorabile de cândva, fie unul nou, format din tineri, pasionaţi de această artă. La casele de bilete sunt cozi lungi. La unele spectacole, biletele se epuizează într-o zi sau în câteva ore din clipa punerii lor în vânzare.
RECORD LA TNB
Directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, Ion Caramitru, menţiona de curând că această criză de care ne plângem împinge lumea la teatru. El remarca "încasările-record şi gradul de ocupare a sălilor fără precedent" şi că actuala stagiune a Naţionalului se conturează "ca un moment de vârf atât artistic, cât şi financiar". Numai în luna martie s-a înregistrat un record în ceea ce priveşte numărul de spectatori la TNB: 28.000, adică dublu faţă de media dintr-o lună obişnuită. În primele patru luni, gradul de ocupare a sălilor la Naţional (patru săli) a fost mai mare decât cel din perioada respectivă a anului trecut. Preţul biletelor a crescut în luna septembrie 2008 cu 5%. Printre cele mai solicitate spectacole se numără "Burghezul gentilom", "Don Quijote", "Ultima oră" - la Sala Mare, "Egoistul", "Regina mamă", "Visul unei nopţi de vară" - la Amfiteatru, "Dulcea pasăre a tinereţii", "Idolul şi Ion Anapoda" - la Sala Atelier. O producţie vândută mereu 100% este spectacolul pentru copii (de duminică dimineaţa) al lui Marian Râlea - Sala 99.
SPECTACOLE DE TOP
Succese mari la vânzarea biletelor sunt înregistrate lună de lună la Teatrul Bulandra, gradul de ocupare a celor două săli fiind de aproape 100%. Aici, toate spectacolele din repertoriu se vând foarte bine. Bunăoară, la "Cafeneaua" (se joacă de 13 ani), biletele se vând într-o zi, la celelalte, în trei zile. Încasările în primele patru luni sunt mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Şi la "Nottara" sunt la mare căutare unele spectacole. Aici, indicele depăşeşte 85% la biletele vândute. La "Odeon", în topul celor mai solicitate cinci spectacole, care au acoperit 100% sala în primele patru luni ale anului, este "Un tango mas" - biletele se vând în aceeaşi zi în care se pun în vânzare. Şi la Teatrul de Comedie există spectacole-vedetă. Numai "Revizorul" a încasat în ianuarie-aprilie aproape 59.000 de lei, numărul biletelor vândute la cele 12 reprezentaţii programate fiind de 3.400. În cele patru luni au fost văzute la Comedie 123 de spectacole de un număr de peste 18.600 de oameni, încasările depăşind 298.000 de lei.
Şi în teatrele din ţară situaţia s-a îmbunătăţit. La Naţionalul timişorean, pentru primele patru luni ale anului 2009, cele patru spaţii de joc în care au avut loc reprezentaţiile - Sala Mare a teatrului, Holul cu oglinzi, Sala 2 şi Clubul Porto Arte - au totalizat o medie a gradului de ocupare de 75%, mai mare ca anul trecut (aceeaşi perioadă). Teatrul Naţional din Iaşi are o situaţie aparte: Sala Mare e în reparaţii capitale. În primele patru luni ale anului trecut, spectacolele au fost jucate în săli închiriate, unde au venit în jur de 4.220 de spectatori. În 2009, în aceeaşi perioadă, reprezentaţiile au avut loc în spaţii proprii: Sala Cub (are 150 de locuri), Sala Studio (100) şi Sala "Uzina cu teatru" (75). În total au venit în cele trei spaţii peste 5.500 de oameni.
Şi la Teatrul pentru Copii şi Tineret "Luceafărul" din Iaşi a fost înalt gradul de ocupare a sălii - aproximativ 95%. Situaţia numărului de spectacole şi de spectatori este asemănătoare cu aceea a perioadei corespunzătoare de anul trecut. În intervalul ianuarie-aprilie 2009, în cele două săli s-au jucat 148 de reprezentaţii vizionate de peste 20.900 de spectatori.
OPERETA, OPERA
În ianuarie-aprilie 2009, la Opera Naţională Bucureşti, procentul de acoperire a sălii a fost în medie de 72%. La premiere şi la evenimente speciale, acest indice a depăşit 90%. În general, aici nu s-au înregistrat schimbări majore faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cele mai solicitate titluri, după numărul de bilete vândute, au fost totuşi "La Traviata", "Carmen", "Evgheni Oneghin", "Lacul lebedelor". Un salt vizibil a înregistrat Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian". Pentru comparaţii putem aduce exemple începând cu anul 2007, de când Opereta a cunoscut o creştere semnificativă a numărului de spectatori. În 2007, unica sală a Operetei, cu un număr de 260 de locuri, a primit 27.000 de spectatori, plătitori de bilet. Din februarie 2008, când s-a inaugurat sala cu o capacitate de 470 de locuri, până în decembrie 2008, Opereta a avut un număr de 48.500 de spectatori, plătitori de bilet, la care se adaugă 15% din această cifră - locuri pentru protocol. În stagiunea estivală, la programul "Duminica în Herăstrău" au participat 32.000 de spectatori. În aceeaşi perioadă a anului 2008, spectacolele au fost văzute de aproape 88.000 de spectatori, încasările fiind de 900.000 de lei. În primele patru luni ale anului 2009, Opereta a avut încasări de 273.000 de lei, în condiţiile în care instituţia a efectuat turnee şi nu a jucat la sediu la o capacitate maximă. Din 2007 până în prezent, numărul de spectatori aproape că s-a triplat.
Citește pe Antena3.ro