NORA. Vineri, Sala Izvor a Teatrului "Bulandra" a gazduit spectacolul "Nora", o adaptare dupa Henrik Ibsen, pe care semnatarul regiei, Radu-Alexandru Nica, a realizat-o impreuna cu Anamaria Enescu. Timp de o ora si jumatate, trupa Teatrului National "Radu Stanca" din Sibiu a prezentat un spectacol modern despre singuratate. Paradoxal, nimic static - coregrafia le apartine lui Florin Fieroiu si lui Hugo Wolf - , nimic desuet - regizorul a proiectat (si la propriu, si la figurat) angoasele unui secol al XIX-lea inchistat in prejudecati pe un perete din mileniul III, aparent deschis oricaror sanse de a evada. Oamenii nu comunica, nu se fac intelesi, nu-i inteleg pe ceilalti. Traiesc din proiectii? Si daca da, e oare asta o solutie? Inspirata alegerea muzicii tulburatoare, extrasa din coloana sonora a filmului "In the mood for love".
NU SE STIE CUM. O piesa de Luigi Pirandello, "Nu se stie cum", in regia lui Bocsardi Laszlo, pusa in scena vineri, 11 noiembrie, la Teatrul Nottara, cu Marius Stanescu, Catrinel Dumitrescu, Claudiu Bleont, Ada Navrot, Constantin Cotimanis si aplaudata de Ileana Stana Ionescu, Mircea Diaconu si alte personalitati ale scenei. Un spectacol care incearca sa aduca in atentia publicului o tema fo
arte apropiata regizorului: problema singuratatii sacre. A singuratatii omului in fata celor care-l inconjoara, in fata propriilor dileme, a vietii inseti. Adulterul, crima, minciuna, chiar visele devin, "nu se stie cum", "crime nevinovate". Dar totusi crime. Iar omul e dator, in marea incercare, sa isi asume responsabilitatea faptei. Alternativele: cea mai putin aspra, nebunia. Cea mai drastica, moartea. Dupa care viata isi continua ciclul de "crime nevinovate" si minciuni.
GODOT SI TREI SURORI. Doua spectacole in aceeasi regie, semnata Alexandru Dabija. "Asteptandu-l pe Godot", de Samuel Beckett, vineri, 11 noiembrie, la Opera Nationala, cu trupa Teatrului "Sica Alexandrescu" din Brasov. "Trei surori", de A.P. Cehov, sambata, 12 noiembrie, la Teatrul Odeon, cu trupa Teatrului "Toma Caragiu" din Ploiesti. De ce? Ne spune insusi regizorul: "Am facut aceste spectacole pentru a ma opune oricarei idei de progres si competitie in arta. «Godot» este un divertisment metafizic, iar «Trei surori» - un divertisment psihologic". (Miruna Mihalcea, Claudia Daboveanu)