LANSARE. Se intampla adesea sa simtim ca ziua noastra nu e atunci cand aniversam momentul in care ne-am nascut, ci atunci cand ne stim fericiti. Apreciati de mentori sau de oameni de rand. Daca-i asa, atunci ziua a treia a Festivalului National de Teatru a fost ziua lui Felix Alexa. "Peter Brook spre teatrul formelor simple" este titlul cartii pe care George Banu a lansat-o la Teatrul Act. C
artea are o dedicatie: "Pentru Radu Penciulescu, Andrei Serban si Felix Alexa, prieteni cu care am vorbit de atatea ori despre Peter Brook". Dintre ei, a fost prezent cel mai tanar, Felix, care a avut sansa sa studieze cu marele om de teatru la inceputul anilor â90. De la el a invatat ca simplitatea e, de fapt, un lucru foarte complicat si ca atunci cand vorbesti despre teatru, nu trebuie s-o faci din perspectiva teatrului, ci a vietii. Amprente brookiene, care se regasesc in toate creatiile scenice ale lui Alexa. George Banu si-a indeplinit fata de octogenarul Brook o obligatie nobila, o data cu scrierea acestei carti, aparuta la Editurile Unitext si Polirom.
GANDIREA. In aceeasi seara de 8 noiembrie, la Sala "Liviu Rebreanu" a TNB a avut loc spectacolul "Gandirea", de Leonid Andreev, in regia lui Felix Alexa. "M-am oprit la aceasta piesa a lui Andreev pentru ca, desi scrisa in 1914, am gasit in ea toate problemele lumii contemporane. Continuul zbucium in care traim este reliefat prin tensiunile interioare ale personajelor." Un spectacol modern, caracterizat prin rigurozitate si stil. Un rol excelent, cu care il asteptam de mult, face Mircea Rusu, in Kerjentev.
AFRIM. La Sala "Horia Lovinescu" a Teatrului "Nottara" am vazut "Cheek to Cheek", piesa lui Jonas Gardell. Regia este semnata de Radu Afrim, cel mai in voga reprezentant al generatiei lui.
Dupa succesele repurtate cu "Mansarda la Paris cu vedere spre moarte", "Davidâs boutique" sau "America-stie-tot", Afrim propune un spectacol "glamouros, felin, acid, morbid, lucid si autoironic". Un show pentru cei care urasc intepeneala in tipare si conventionalul. Si pentru cei carora le era dor de Constantin Cojocaru, intr-un (alt) supertravesti.
TEATRUL ODEON. "Portretul lui Dorian Gray", de Oscar Wilde, in regia lui Dragos Galgotiu, la Teatrul Odeon, s-a jucat cu sala arhiplina. Dame cu vesminte elegante, studente in blugi, domni cu palarie si baston, tineri cu parul lung s-au inghesuit pe scaune, scari, pe culoare, ba chiar si la "balconul 2", acolo unde organizarea spatiului prevede in exclusivitate amplasarea echipamentului tehnic. Dar "Dorian Gray" a meritat. Metrosexualul modern, dandy-ul secolelor al XVIII - XIX-lea, narcisistul etern pe scena unui "Paradis bolnav, decadent", cum insusi regizorul il descrie.
O scena dinamica, o lume aflata in proces normal de transformare, de schimbare, pe care Dorian incearca sa-l opreasca. Isi vinde sufletul Satanei in schimbul iluziei de tinerete vesnica, in schimbul unui tablou care-i "imprumuta" chipul si sufletul, spre conservare. Catalina Buzoianu, George Banu, Olga Tudorache, Tudor Giurgiu si multi altii au participat, ca spectatori, la drama lui Dorian Gray, de la Odeon.
89,89. Programat la o ora concurentiala, 18:00, a fost spectacolul "89.89... fierbinte dupa â89". Foarte tanara regizoare Ana Margineanu a reusit un show de exceptie pe textele lui Peca Stefan, Stefan Caraman, Petre Barbu, Paul Cilianu si Calin Blaga.
ROSE. Teatrul Act, ora 22:00, one woman show: sensibila actrita Rodica Negrea a fost "Rose", personajul omonim al scrierii lui Martin Sherman. Regia, Liana Ceterchi.
ASTAZI IN CADRUL FESTIVALULUI:
|
TEATRUL I.L. CARAGIALE
18:00/22:00 - Sala Camil Petrescu, "Cymbeline", de W. Shakespeare, regia Alexander Hausvater
TEATRUL BULANDRA
19:00 - Sala Izvor, "Henric al IV-lea", de Luigi Pirandello, regia Liviu Ciulei
TEATRUL FOARTE MIC
22:00 - "mady-baby.edu", de Gianina Carbunariu, regia Gianina Carbunariu
TEATRUL ODEON
19:00/22:00 - "Casa de pe granita", de Slawomir Mrozek, regia Tompa Gabor
|