Biblioteca Naţională a României găzduieşte până la 15 februarie expoziţia “Arta actorului prin arta fotografică.
Matei Millo văzut de Carol Szathmari”. Povestea expoziţiei ne-a fost pusă la dispoziţie de Biblioteca Naţională.
Actorul Matei Millo (1814 – 1896), actor, autor dramatic şi director de teatru a avut o contribuţie notabilă la naşterea teatrului românesc naţional. Format în spiritul principiilor paşoptiste de promovare a creaţiei originale româneşti şi în limba română Millo a colaborat semnificativ cu un alt reprezentant al mişcării paşoptiste, Vasile Alecsandri, ale cărui creaţii dramatice le-a interpretat cu precădere.
În 1853 Matei Millo se mută la Bucureşti, părăsind scena iseşeană. În scurt timp Millo ajunde director artistic al trupei româneşti de la Teatrul cel Mare din Calea Mogoşoaiei. Dintre piesele în ale căror costume s-a lăsat fotografiat de Szathmari amintim aici, urmând anul premierelor, pe următoarele: “Herşcu Boccegiul” de Vasile Alecsandri (1855), “Prăpăstiile Bucureştilor” de Matei Millo (1858), “Bunul Odinioară” de Henri Murger (1860), “Lipitorile satelor” de Vasile Alecsandri (1861), “Barbu Lăutarul” de Vasile Alecsandri, “Gură cască” de Vasile Alecsandri, “Paraponisitul fără slujbă” , toate în 1864, “Plăcintarul” de Vasile Alecsandri (1865).
În deceniul al şaselea al secolului XIX Matei Millo se afla, aşadar, la apogeul carierei sale artistice. În aceeaşi perioadă Carol Szathmari (1812 – 1887) se bucura de prestigiu şi preţuirea multor capete încoronate ale Europei, devenise din 1863 şi Pictor şi Fotograf al Curţii Domnitorului Alexandru Ioan Cuza, mai apoi al Domnitorului Carol I, fiind cel mai cunoscut fotograf din Principatele Române la acel moment.
Colaborarea dintre cele două personalităţi artistice s-a născut în chip firec mai ales că o vreme sediul activităţii lor găsea pe Calea Victoriei în preajma Teatrului Naţional.
Fotografierea actorilor în costumele unor piese care cunoşteau un mare succes la public era deja o practică cunoscută la nivel european. De aici a pornit şi ideea fotografierii lui Matei Millo în costume şi atitudini specifice rolurilor celor mai cunoscute pe care le interpreta. Colaborarea artistică dintre cei doi nu s-a rezumat numai la fotografie, Szathmari contribuind cu talentul său şi la scenografia unor piese ale lui Matei Millo.
De cele mai multe ori fotografiile lui Szathmari cu Matei Millo au circulat în epocă în format carte-de-visite. În fiecare imagine era reprezentat un personaj. Pentru satisfacerea clientelei Szathmari a reunit, sub forma unor grupaje, mai multe imagini într-o singură fotografie şi aceasta în format carte-de-visite sau formate atipice de dimensiuni mai mari.
Această mărturie vizuală a talentului actoricesc al lui Millo este subiectul acestei expoziţii. Din colecţiile Cabinetului de fotografii al Bibliotecii Naţionale a României au fost selectate peste 30 de fotografii ale fotografului Carol Szathmari reprezentându-l pe Matei Millo, unele dintre lucrări fiind puţin cunoscute publicului larg.