x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Numai iubirea e unificatoare

0
Autor: Claudia Daboveanu 13 Oct 2010 - 00:00
Numai iubirea e unificatoare
Vezi galeria foto

Astăzi apare volumul de versuri "Ultimele sonete ale lui Shakespeare. Traducere imaginară", de V. Voiculescu.



Profesor universitar Roxana Sorescu a semnat o captivantă prefaţă a volumului de faţă. Ca exeget al operei lui V. Voiculescu - figură unică în peisajul literaturii române - domnia sa inserează în studiul introductiv amănunte edificatoare din biografia acestei personalităţi literare. "M-am oprit mai ales la experienţele existenţiale închise în text şi mai puţin la analiza formală a textului, inepuizabilă şi aceea, dar adresată unui public mai restrâns decât cel al unei colecţii pentru toţi. Sper să pot continua", îşi motivează demersul doamna Roxana Sorescu.

● Jurnalul Naţional: Să zicem că un cititor crud, dornic de lecturi fundamentale, dar inocent, cumpără "V. Voiculescu ­ Ultimele sonete ale lui Shakespeare. Traducere imaginară". Care este cheia în care ar trebui să le citească?
● Roxana Sorescu:
Ca orice mare operă literară, "Ultimele sonete ale lui Shakespeare" admit lecturi multiple, în cele mai diverse moduri. Începând cu lectura de identificare şi de bucurie a regăsirii unor trăiri pe care mulţi le-au experimentat dar puţini le-au exprimat, continuând cu lectura estetică, cea pentru care plăcerea formei se află în primul plan, până la cele mai subtile descifrări hermeneutice, întemeiate pe polisemia simbolurilor şi pe studiul comparativ al textelor. Nici un tip de lectură nu le exclude pe celelalte şi nici un cititor nu se cantonează într-un anume tip de raportare la text. Acesta e privilegiul capodoperelor, pentru  care nu există o cheie de lectură, ci numai noi prilejuri de a le redescoperi.

Am încercat, în studiul introductiv, să sugerez (nu să demonstrez ceva ce nu aparţine domeniului logicii formale) că experienţa poetică a "Sonetelor" este acea a iubirii unficatoare. Iubirea - singura forţă care reuneşte toate ipostazele Femininului şi toate ipostazele Masculinului, oricât de diverse şi de contradictorii ar fi acestea şi oricât de diverse şi de contradictorii ar fi trăirile pe care le inspiră, iubirea care anulează orice limitare, inclusiv aceea a  închiderii într-o anume personalitate poetică, precis situată în timp şi în spaţiu, iubirea care în "ipostaza sa de flăcări" devine marea forţă a unităţii cosmice, ţine lumea în fiinţă. De aceea m-am oprit mai ales la experienţele existenţiale închise în text şi mai puţin la analiza formală a textului, inepuizabilă şi aceea, dar adresată unui public mai restrâns decât cel al unei colecţii pentru toţi. Sper să pot continua.


● Poate fi considerat Andrei Scrima - pentru şi dincolo de toate aptitudinile şi coincidenţele (dacă există coincidenţe) care-i legau, originea macedoneană, înclinaţia către medicină, litere, filosofie, religii, spiritualitate etc. - un alter ego al lui V. Voiculescu? Poetul i-a dedicat acestui straniu, briliant, misterios bărbat multe dintre sonetele sale...
● Studiul introductiv aduce într-adevăr câteva noutăţi care ţin de nivelul prim, cel mai de jos, al inspiraţiei, de nivelul biografic. În centru se află figura cu totul singulară a lui Andrei / André Scrima (1 decembrie 1925 - 19 auguat 2000), personalitate contradictorie prin structură şi controversată în receptare, despre care se va vorbi cu siguranţă mai mult după plecarea sa dintre cei vii decât s-a vorbit atunci când se afla aici. Voiculescu a avut cu acesta o relaţie cu totul specială, situată concomitent în lumea reală şi într-un univers fantasmatic, în spaţiul imaginal, relaţie al cărei ecou e foarte viu în "Sonete". Plecat din România în noiembrie 1956 şi revenit în ţară după 1993, după câte ştiu eu André Scrima nu a vorbit nimănui din perspectiva ultimei vârste despre tinereţea sa frământată şi bogată în rupturi de toate tipurile, despărţiri de oameni şi rupturi de nivel existenţial. Cu mine a vorbit, mi-a încredinţat şi o scurtă autobiografie care nu trebuia făcută publică decât după moartea lui. M-a lăsat pe mine să decid când şi cum. Reeditarea "Sonetelor", într-o ediţie care reproduce în facsimil ultimul manuscris al poetului şi stabileşte astfel textul care reprezintă voinţa sa ultimă, era prilejul cel mai potrivit. Printr-o "coincidenţă", la care nu am contribuit cu nimic, ediţia apare chiar de ziua de naştere a lui Voiculescu, 13 octombrie. Cei care au lucrat asupra operei lui Voiculescu ştiu că în ce-l priveşte astfel de întâmplări nu constituie excepţii, ci reprezintă mai degrabă regula.

Andrei (poetul nu l-a cunoscut decât cu acest prenume, adaptat la limba franceză atunci când a primit cetăţenia franceză) Scrima şi V. Voiculescu au trăit, fiecare în parte şi uneori împreună, experienţe existenţiale ale anulării limitelor, ale dezmărginirii. Nu au fost singurii, nici în epoca lor, nici în mediul lor. În jurul lui Voiculescu, de exemplu, au fost patru, doi părinţi spirituali şi doi fii spirituali, perechea Sandu Tudor ­ Andrei Scrima şi perechea V. Voiculescu - Dinu Pillat. Relaţia dintre Voiculescu şi Scrima a influenţat hotărâtor destinul tuturor. Cu doi dintre ei, fiii, Dinu Pillat şi Andrei Scrima, am discutat şi eu despre Voiculescu, la distanţă de un sfert de veac unul de celălalt. De aceea cred că pot răspunde la întrebarea dumneavoastră oarecum în cunoştinţă de cauză: nu, Scrima nu poate fi socotit un alter ego al poetului, ci numai o  ipostază existenţială ce se cerea întregită cu altele. Lui Voiculescu i-au lipsit  propensiunea demonică şi vocaţia perpetuei schimbări.
 

● Care sunt deosebirile dintre ceea ce-a scris Shakespeare şi ceea ce-ar fi scris, în viziunea şi traducerea imaginară a lui V. Voiculescu?

● Ambele macrotexte - sonetele lui Shakespere şi cele ale lui Voiculescu - oferă concomitent cel puţin două niveluri de lectură: unul factual, biografic, altul simbolic. La nivelul elementelor concrete deosebirile sunt numeroase: altă distribuire a personajelor, altă semnificaţie individuală a lor. La nivelul simbolic asemănările tind spre identitate: unitatea contrariilor. Motto-ul pe care l-am ales, din Shakespeare, spune acelaşi lucru: prima verigă din lanţul Shakespeare ­ Voiculescu se socoteşte pe sine doar cineva care rosteşte adevăruri ce au mai fost rostite. La acest nivel  nu mai există originalitate, numai unitate.


● Cu trimiteri la fel de directe laturii carnale, dar şi scânteii divine din noi, "Ultimele sonete..." sunt un soi de testament spiritual "aere perenius" al poetului. "În iubire, nu se mai ştie cine oferă şi cine primeşte, cine dăruieşte şi cine ia. Numai prin iubire devii celălalt. Iubirea şi actul creator devin identice. Aceasta este marea temă, dar şi marele adevăr al sonetelor", afirmaţi în prefaţa actualei ediţii din cadrul BPT. Care sonete sunt preferatele dumneavoastră şi de ce?
● Eu nu fac excepţie de la regula cititorului obişnuit: am lecturi de identificare, lecturi de plăcere, lecturi de exegeză, după starea de spirit în care mă  aflu şi după obligaţiile pe care le am. Mi se întâmplă să deschid textul pentru a verifica un vers şi să rămân citind în continuare, ca şi cum ar fi pentru prima dată. Pentru mine, "Sonetele" sunt inepuizabile.





V. Voiculescu, Antonie Plămădeală şi Andrei Scrima, trei spirite înalte

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Jurnalul vă invită mâne să descoperiți o carte pe cât de impresionantă, pe atât de sensibilă: ”Castelul de apă”, de Margareta Sterian

Jurnalul vă invită mâne să descoperiți o carte pe cât de impresionantă, pe atât de sensibilă: ”Castelul de apă”, de Margareta Sterian
Jurnalul vă oferă miercuri un volum al unei autoare - Margareta Sterian - mai puțin cunoscută în țară și mai mult în străinătate, deși opera ei vastă conține atât picturi, cât și poezii, proză,...

#Cei7AniDeAcasă: Zilele Nordului continuă și în vremuri de pandemie

#Cei7AniDeAcasă: Zilele Nordului continuă și în vremuri de pandemie
A șaptea ediție a Zilelor Nordului va avea loc în 28-30 august, exclusiv în aer liber, în Darabani și alte localități din județul Botoșani.   Agenda festivalului include concerte The Mono Jacks, Robi...

Spectacolul "Sarmale cu dragoste" a şters oboseala de pe chipul spectatorilor

Spectacolul "Sarmale cu dragoste" a şters oboseala de pe chipul spectatorilor
Galerie Foto „Nu am mai fost la teatru de câteva luni, cred că de la sfârşitul anului trecut”, mărturisea profesoara Anca Simion. Zâmbete, aplauze şi o atmosferă relaxantă duminică seară în Grădina TVR. În cea de-a...

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură
„Metamorfoze”, regia Silviu Purcărete, „Steaua fără nume”, regia Florin Coșuleț și „Balul”, regia Radu Nica sunt primele spectacole pe care Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu le va prezenta...

„TEATRU ÎN TVR” – săptămâna a patra

„TEATRU ÎN TVR” – săptămâna a patra
Iată spectacolele programate în intervalul 10 – 16 august, de la ora 21.00 Luni, 10 şi marţi 11 august, Teatrul Evreiesc de Stat vă invită în grădina TVR să urmăriţi „Varşovia: ghid turistic”, un...

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber
Galerie Foto Cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania s-a încheiat duminică, pe 9 august, cu două proiecții sold-out ale comediei franceze Șterge istoricul / Delete History (r. Benoît...

Expoziții ale muzeelor românești în luna August

Expoziții ale muzeelor românești în luna August
„Horia Bernea: De la grădină la iconostas”. Expoziția marchează evoluția artistului Horia Bernea de la etapa conceptualistă, abstractă și întoarcerea graduală spre arta figurativă, demonstrând, încă o...

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la Festivalul Internațional de Film Independent

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la  Festivalul Internațional de Film Independent
NOPȚILE CABIRIEI, unul dintre filmele de referință ale emblematicului regizor italian Federico Fellini, va putea fi văzut la ANONIMUL IIFF (12 - 16 august, Sfântu Gheorghe, Delta Dunării), într-o proiecție...

TEATRUL DE COMEDIE își invită spectatorii la reprezentații în aer liber

TEATRUL DE COMEDIE își invită spectatorii la reprezentații în aer liber
După o lungă perioadă în care interacțiunea cu publicul s-a realizat doar în mediul virtual, Teatrul de Comedie își invită spectatorii la o serie de reprezentații în aer liber. Reîntâlnirea reprezintă...

Nu rata luni Jurnalul și volumul 2 al operei lui Nicolae Iorga: ​​​​​​​”Istoria românilor pentru poporul românesc”

Nu rata luni Jurnalul și volumul 2 al operei lui Nicolae Iorga: ​​​​​​​”Istoria românilor pentru poporul românesc”
Galerie Foto La 80 de ani de la moartea lui Nicolae Iorga - unul dintre cei mai mari savanți ai lumii -, Jurnalul vă oferă o ediție specială a cărții ”Istoria românilor pentru poporul românesc”, în două volume. O...

Regal muzical la Mediterana, fără limită de spectatori!

Regal muzical la Mediterana, fără limită de spectatori!
Metropolitan Opera , în seria de acțiuni inovative impuse de restricții pentru spectacole, propune un concert live al tenorului Roberto Alagna și a sopranei Aleksandra Kurzak. Concertul are loc în 16 august pe...

Filmul „Babyteeth: Prima iubire” câștigă Trofeul Transilvania la TIFF 2020

Filmul „Babyteeth: Prima iubire” câștigă Trofeul Transilvania la TIFF 2020
Filmul „Babyteeth: Prima iubire”, debutul regizoarei australiene Shannon Murphy, cu Eliza Scanlen în rolul principal, a fost desemnat marele câștigător al celei de-a 19-a ediții TIFF și a fost recompensat cu Tr...

UNDERCLOUD, Festivalul de Teatru Independent de Orice începe marți, 11 august

UNDERCLOUD, Festivalul de Teatru Independent de Orice începe marți, 11 august
A mai rămas o săptămână până la cea de-a 13-a ediție a UNDERCLOUD – Festival de Teatru Independent de Orice, ce va avea loc anul acesta în perioada 11 - 18 august, în aer liber, în curtea Muzeului Național...

Un prinț legendar, un câine comisar și fața nevăzută a Americii și Rusiei

Un prinț legendar, un câine comisar și fața nevăzută a Americii și Rusiei
Galerie Foto Telespectatorii pot alege să urmărească, în această lună, serialul coreean „Prințul Jumong”, comedia polițistă de aventuri „Comisarul Rex”, precum și noi miniserii documentare despre America și...

„Serile fantastice” de la MNAR continuă cu Teatrul Evreiesc de Stat

„Serile fantastice” de la MNAR continuă  cu Teatrul Evreiesc de Stat
Muzeul Național de Artă al României continuă programul „Seri fantastice la MNAR” alături de un nou partener: Teatrul Evreiesc de Stat.   După reprezentațiile susținute de Teatrul „Nottara” și...
Serviciul de email marketing furnizat de