"Dacă a fost la modă teatrul sărac, operă fără fast, amploare este foarte greu de făcut", vorbeşte regizoarea Beatrice Rancea despre încercarea de a reda strălucirea spectacolului "Boema" pe scena Teatrului de Operă şi Operetă din Craiova, la propunerea venită din partea sopranei Alexandra Coman şi a directorului Florin-George Zamfir, efort dependent de generozitatea publicului.
Criza financiară este o realitate, iar arta o resimte din plin, mai ales că în România nu a fost niciodată răsfăţată din acest punct de vedere. "La Boheme" de Giacomo Puccini are nevoie de o gură de aer proaspăt, de o viziune modernă, mărturiseşte directorul Operei craiovene. Însă de la dorinţă la premieră se parcurge un drum extrem de anevoios, în condiţiile în care producţia unui astfel de spectacol este destul de costisitoare. Costume noi, decoruri, scenografie. Strălucirea "Boemei" a pălit după zecile de reprezentaţii, însă primăvara lui 2010 ar putea să-i aducă suflul de care are nevoie. Beatrice Rancea a îmbrăţişat propunerea de a monta "Boema", o provocare pentru acel regizor care nu doreşte să aducă ceva nou unei poveşti clasice numai pentru a face altceva decât au făcut alţii: "Am primit cu mare bucurie invitaţia Alexandrei Coman, mai ales că eu nu o cunoşteam personal, ci mai mult din ceea ce am auzit şi văzut despre dânsa în presă şi la televiziune. Este o provocare. Evident, oricine îşi doreşte să aducă ceva nou cu un spectacol de operă, o montare energică. Dar nu să modernizezi numai de dragul de a şoca, ci să fie un lucru de calitate, al timpului nostru".
MUNCĂ ÎN ECHIPĂ
Iniţiativa sopranei Alexandra Coman vine şi dintr-o slăbiciune a sa faţă de Teatrul de Operă şi Operetă din Craiova, pe scena căruia a debutat studentă fiind: "Rolul Mimi din «La Boheme» este unul dintre favoritele mele. În plus, am o nostalgie faţă de Teatrul Liric din Craiova, pentru că pe scena acestui teatru am debutat în studenţie, în rolul sclavei Liu din «Turandot»", mărturiseşte Alexandra Coman. Un alt motiv pentru care soprana se întoarce cu plăcere pe scena craioveană se datorează şi dirijorului Florin-George Zamfir (directorul operei), sub a cărui conducere muzicală se va desfăşura reprezentaţia de anul viitor. Alături de el a susţinut în urmă cu doi ani, de Ziua Naţională a României, un concert de gală la prestigioasa sală Flagey din Bruxelles, împreună cu orchestra Teatrului de Operă şi Operetă din Craiova.
Costumele pentru "Boema" ar putea fi realizate de nimeni alta decât Doina Levintza, declară Beatrice Rancea: "Sper să am în continuare în echipă un profesionist extraordinar, Doina Levintza, pentru realizarea costumelor. Bineînţeles, spectacolul este foarte important şi din punct de vedere al decorurilor, mai ales în ceea ce priveşte opera, iar lucrul în echipă este vital, pentru că girul publicului îl primeşti atunci când obţii acea unitate de stil, pornind de la regie, scenografie, decor şi nu în ultimul rând jocul cântăreţilor. Este prima dată când montez «Boema». Realizez că este o perioadă mai grea din punct de vedere financiar şi cu atât mai mult nu va fi uşor să găsim sponsori. De asemenea, este o perioadă critică în tot ceea ce înseamnă artă în România şi, în general, spectacol de calitate, dar eu sper să găsim iubitori ai genului care să ajute acest proiect. Opera nu se poate realiza, din păcate, decât cu bani mulţi. Şi dacă a fost moda cu teatrul sărac, opera dacă nu are fast, strălucire, amploare este foarte greu de făcut".
Citește pe Antena3.ro