x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Trei dinţi din faţă", sub lupa cenzurii

0
Autor: Luminita Ciobanu 13 Mai 2009 - 00:00
/Arhivă personală familia Sorescu
Vezi galeria foto

Noua ediţie "Trei dinţi din faţă" de Marin Sorescu include fragmente preţioase recuperate de nepoata scriitorului Sorina Sorescu din dactilograma unchiului său.



Sorina Sorescu, nepoata lui Marin Sorescu, fiica fratelui mai mic, Ion Sorescu, n-a stat departe de literatură. S-a oprit mai degrabă asupra teoriei şi istoriei literare. A îmbrăţişat totodată şi o carieră universitară. Este lector universitar la catedra de Literatură română, universală şi comparată a Facultăţii de Litere din Craiova. Îşi aminteşte cu nostalgie dialogurile formative pe care le purta cu Marin Sorescu la vârsta primelor încercări literare. Implicată acum în proiecte de reeditare postumă a operei lui Marin Sorescu, pe măsură ce îi reîntregeşte cărţile ciuntite de cenzură şi aduce la lumina tiparului pagini inedite pe care unchiul său, plecat prea devreme din această lume, nu le-a publicat, Sorina Sorescu îl redescoperă pe scriitor cu ochii cercetătorului literar. "Un univers axiologic în continuă redefinire. Percepţia subiectivă nu a dispărut, desigur. De la început, Marin Sorescu a însemnat pentru mine un model de imediată proximitate (familială). Şi va rămâne întotdeauna aşa. Dar este şi un autor «de studiat» (culmea obiectivării care se poate atinge în relaţia cu un scriitor canonic), pe care îl descopăr mereu altfel, cu fiecare etapă a evoluţiei mele. Aş fi avut multe de discutat cu el, mai ales la maturitate, când n-a mai fost printre noi", spune Sorina Sorescu.

PRIORITĂŢI ÎN REEDITARE
Marin Sorescu n-a scăpat de rigorile cenzurii. În arhiva personală a scriitorului s-au păstrat câteva dactilograme pe care s-au operat, la edituri, tăieturile ideologice. Cel mai grav mutilat de cenzură a fost romanul "Trei dinţi din faţă". Nu e de mirare că un alt roman, "Japiţa", scris de Sorescu la sfârşitul anilor '70 şi începutul anilor '80, în care scriitorul relua personajul central Tudor Frăţilă, a rămas roman de sertar, publicat abia după moartea autorului. "Evocând tragismul nevoii de libertate a expresiei în condiţiile represiunii totalitare, romanul «Trei dinţi din faţă» a avut, la publicare, un destin tragic, care amplifică investiţia biografică a autorului în text. Scriitorul îşi asumase până la identificare profilul intelectual al personajelor. În succesiunea variantelor provocate de intruziunile cenzurii, se poate reconstitui un complicat proces de rescriere, dar şi de renunţare. Autorul are momente când aproape că se desparte de acest text, care, redus la o simplă intrigă sentimentală, nu îl mai reprezenta", spune nepoata scriitorului, Sorina Sorescu.

Poveştile personajelor regăsite în romanul lui Marin Sorescu s-au completat în timp, pe măsură ce au fost recuperate numeroase pagini considerate de cenzură neimportante sau deranjante spre a putea fi lăsate în volum. "Personaj evident autoportretistic, Tudor sintetizează şi poveşti ale altor intelectuali din generaţia '60. Studiile critice de după Revoluţia din 1989 au impus prejudecata că generaţia '60 a fost o generaţie favorizată şi oarecum laşă, care nu şi-a asumat nici un risc pentru a-şi exprima ideile artistice. Este o percepţie falsă. Episodul detenţiei lui Tudor Fraţilă, al judecăţii, al condamnării, trimite la drame reale, nu din biografia lui Marin Sorescu, ce-i drept, dar a altor intelectuali congeneri cu autorul romanului. Un posibil prototip al personajului este, în acest sens, regretatul profesor Aurelian Popescu de la Universitatea din Craiova, coleg de facultate cu Marin Sorescu la Iaşi care a fost arestat, la sfârşitul anilor '50, pentru «vina» de a-l fi celebrat pe Ştefan cel Mare. Sau alţi tineri cercetători, precum academicianul Alexandru Zub, conducătorul cercului de istorie al studenţilor ieşeni, care a fost condamnat la zece ani de închisoare politică din care a executat şase, pentru că în 1957 a organizat o manifestare, considerată ilegală de autorităţi, cu ocazia împlinirii a 500 de ani de la înscăunarea lui Ştefan cel Mare. Sunt în roman reţele de simetrii, de corespondenţe, care trimit la acest sistem de valori împărtăşit de întreaga generaţie '60. Romanul fixează totodată şi un canon literar de referinţe prin trimiteri frecvente la operele marilor scriitori interbelici, interzişi în perioada proletcultistă. Val Tomiţă are de asemenea un model real. Un sculptor: Val Chende, prieten în perioada de tatonări artistice cu Sorescu şi căruia scriitorul îi atribuie tema primei sale perioade de creaţie: «Speranţa». Posibil să fi fost tema amândurora. Din păcate, Val a lăsat posterităţii doar simbolul propriei morţi, prea timpurii, un «Memorial Val Chende» în Toronto", spune Sorina Sorescu.

4877-91404-img_0001copy.jpg
Cenzorii au intervenit de nenumărate ori asupra romanului "Trei dinţi din faţă"





DIFICULTĂŢILE RESTITUIRII
Recuperarea fragmentelor cenzurate din opera lui Marin Sorescu nu e deloc simplă. "Date fiind numeroasele variante apărute în cursul publicării primei ediţii (cenzurate), nu vom reuşi niciodată să realizăm o ediţie definitivă a romanului, ci doar aproximări ale formei integrale pe care şi-o dorise iniţial autorul. Anul trecut a apărut la Editura Art o primă încercare de restituire a celor mai ample pasaje cenzurate din romanul «Trei dinţi din faţă», unele, aproape de dimensiunea unui capitol. Am reluat acum proiectul, mergând la detaliu şi recuperând mai multe fragmente din manuscrisul iniţial, cu note de subsol care reconstituie şi câteva versiuni apărute în cursul editării. Cenzura a intervenit atât de mult, provocând reacţii atât de complexe din partea autorului, încât nu se mai poate stabili o variantă finală", spune nepoata scriitorului. "Romanul «Trei dinţi din faţă» a fost scris într-o primă variantă în 1972-1973, la Berlin, unde scriitorul primise o bursă de studiu. În 1973, un manuscris ajungea deja la Editura Eminescu. Au început apoi tratativele pentru publicare, care au durat patru ani, cu nenumărate întoarceri asupra textului. Diferenţa de grafie şi cerneluri, tipurile de tăietură pe text, când cu discrete croşete pe margine, când cu linie oblică nervoasă, acoperind mai multe paragrafe sau chiar pagini, toate acestea atestă numeroase reveniri asupra dactilogramei de lucru. Am început prin a recupera fragmentele mari, a căror cenzurare făcuse ininteligibil deznodământul, în primul rând cele referitoare la procesul şi arestarea lui Tudor sau la reconstituirea morţii lui Val. Chiar dacă mai puţin drastic, cenzurate au fost şi ediţiile de teatru. Pentru teatru, cenzura era, de fapt, dublă, şi la publicare, şi la punerea în scenă. Un spectacol cu «Există nervi» a fost interzis în 1982. Din monodrama «Paracliserul» au fost scoase la editare câteva pagini. Încă nu le-am dat la tipar, dar au fost recuperate prin spectacolul de la Teatrul Naţional din Craiova, realizat de Valeriu Dogaru. În ceea ce priveşte teatrul istoric, fiecare ediţie e diferită. La punerea în scenă apăreau alte tăieturi. Sorescu încerca să reîntregească textul. Actorii, la rândul lor, după cum povestea Marin Sorescu în jurnal, puneau la loc replicile scoase la vizionări. Se mai păstrează scriptul pentru actori pentru spectacolul «A treia ţeapă» jucat la Craiova la sfârşitul anilor '70. Vom recupera de acolo fragmentele scoase de cenzură", adaugă Sorina Sorescu.

Nepoata scriitorului spune că problema operelor cenzurate a fost tratată superficial de criticii şi istoricii literari, mai mult ca temă de lamentaţie decât ca interes real al cercetătorilor de analiză pe text şi document. "În 1991, Sorescu şi-a tipărit un volum de texte poetice cenzurate «Poezii alese de cenzură». Din păcate, în anii tulburi de după Revoluţie, criticii nu i-au acordat atenţia cuvenită. Mai rău, unii au insinuat că ar fi fost scrise... după Revoluţie, preferând să cultive prejudecata că Sorescu nu s-ar fi confruntat niciodată cu cenzura în anii '60-'80. Aşa se explică, poate, de ce nici un alt scriitor reprezentativ al literaturii române postbelice nu a mai încercat între timp să-şi publice textele vămuite de ideologia totalitară. Este o pierdere enormă nu numai pentru înţelegerea specifică a fenomenului confruntării scriitorului cu limitele a ce se putea spune în epocă, dar şi, într-un plan mai general, pentru patrimoniul literar românesc. Să sperăm că în anii următori vom avea maturitatea să reluăm în termeni adecvaţi discuţia despre autonomia esteticului şi rezistenţa prin cultură, în aşa fel încât să deblocăm, să detabuizăm restituirile filologice ale literaturii deceniilor totalitare", încheie Sorina Sorescu.

Citeşte mai multe despre:   dinţi,   marin,   sorescu,   marin sorescu,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

În mijlocul meu, vocea - un documentar despre o inconfortabilă şi dureroasă călătorie către interior, va avea premiera națională la TIFF

În mijlocul meu, vocea - un documentar despre o inconfortabilă şi dureroasă călătorie către interior, va avea premiera națională la TIFF
Galerie Foto În mijlocul meu, vocea, lungmetrajul documentar de debut al regizoarei Andra Hera, care semnează și scenariul, va avea premiera națională la Cluj, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania. Filmul...

Conferințele Teatrului Național București prezentate publicului italian. Politica externă a României și paradigma învingătorului de Bogdan Aurescu

Conferințele Teatrului Național București prezentate publicului italian. Politica externă a României și paradigma învingătorului de Bogdan Aurescu
Galerie Foto Accademia di Romania in Roma, în colaborare cu Teatrul Național București “Ion Luca Caragiale”, prezintă publicului italian cea de-a cincea conferință din seriaConferințele Teatrului Național București...

Eveniment editorial: primul volum al Cvartetului Otoman, romanul Ca o rană de sabie de Ahmet Altan, a apărut în colecția ANANSI. World Fiction

Eveniment editorial: primul volum al Cvartetului Otoman, romanul Ca o rană de sabie de Ahmet Altan,  a apărut în colecția ANANSI. World Fiction
Elif Shafak: „Ahmet Altan este una dintre cele mai importante voci din literatura Turciei și are foarte multe de spus lumii.”   Recent, în colecția ANANSI. World Fiction de la Pandora M a fost...

Competiția de lungmetraj ANONIMUL IIFF 2021 și proiecții speciale în afara competiției

Competiția de lungmetraj ANONIMUL IIFF 2021 și proiecții speciale în afara competiției
Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL, care va avea loc în perioada 9-15 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, reunește în competiție cinci filme de lungmetraj, internaționale...

ARTIȘTII SELECTAȚI ÎN CURSA FINALĂ A galei TÂNĂRULUI ACTOR HOP 2021

ARTIȘTII SELECTAȚI ÎN CURSA FINALĂ A galei TÂNĂRULUI ACTOR HOP 2021
Ediţia a 24-a a Galei Tânărului Actor continuă și anul acesta cu tema Teatru coregrafic. DansActorul ca fenomen al teatrului actual sub bagheta directorului artistic Gigi Căciuleanu. Motto-ul prezentei ediţii...

Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO

Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO
Galerie Foto Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Decizia a fost luată astăzi, prin consens, de Comitetul Patrimoniului Mondial în cea de-a 44-a sa sesiune,...

Retrospective de autor la TIFF: Éric Rohmer, Luis García Berlanga, Iosif Demian și Małgorzata Szumowska

Retrospective de autor la TIFF: Éric Rohmer, Luis García Berlanga, Iosif Demian și Małgorzata Szumowska
Galerie Foto Operele a patru autori emblematici pot fi (re)văzute pe marele ecran în două dintre cele mai apreciate secțiuni ale Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august, Cluj-Napoca). Close-up...

Vernisaj: Nagy Albert. Retrospectivă la Muzeul de Artă Cluj-Napoca

Vernisaj: Nagy Albert. Retrospectivă la Muzeul de Artă Cluj-Napoca
Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj și Galeria Quadro vă invită la deschiderea expoziției retrospective Albert Nagy, eveniment care va avea loc, joi, 29...

Rondul de noapte, în regia lui Iosif Demian, în avanpremieră la TIFF

Rondul de noapte, în regia lui Iosif Demian, în avanpremieră la TIFF
Rondul de noapte cel mai nou film semnat de Iosif Demian va putea fi văzut în avanpremieră în cadrul celei de-a 20-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania care se desfășară zilele acestea la...

Festivalul Internațional de Carte Litera.ro

Festivalul Internațional de Carte Litera.ro
În perioada 28 iulie – 1 august are loc  Festivalul Internațional de Carte Litera.ro, un regal de evenimente editoriale, dezbateri, întâlniri, lansări de carte și interviuri online cu cei mai în...

BIS Teatru aduce muzica, teatrul și filmul în cartierele Sibiului 

BIS Teatru aduce muzica, teatrul și filmul în cartierele Sibiului 
Galerie Foto Pentru al șaptelea an consecutiv BIS Teatru mută scena de spectacole în cartierele Sibiului și aduce, în cadrul ediției 2021 a acțiunii „Teatrul din Cartier” - acțiune cofinanțată de Primăria Municipiului...

Te așteptăm la Maximum Rock Festival 2021!

Te așteptăm la Maximum Rock Festival 2021!
... cel mai important eveniment rock & metal al acestui an din România, festival ce va avea loc în perioada 11-12 septembrie la Arenele Romane din București. Vor participa formațiile: Epica (Olanda), Eluveitie...

Expoziția MIRRORS of BRÂNCUȘI la Muzeul de Artă din Cluj Napoca în cadrul TIFF

Expoziția MIRRORS of BRÂNCUȘI la Muzeul de Artă din Cluj Napoca în cadrul TIFF
Galerie Foto În perioada 23 – 30 iulie are loc la Muzeul de Artă din Cluj Napoca în cadrul TIFF, expoziția multimedia Mirrors of Brâncuși, un proiect care urmărește să surprindă esența sculptorului român printr-o serie...

„TRENUL REGAL” are premiera oficială în România pe 27 august

„TRENUL REGAL” are premiera oficială în România pe 27 august
Documentarul „Trenul regal” în regia baronului Johannes von Holzhausen va avea premiera oficială în România pe 27 august 2021. Lungmetrajul, o producție Navigator Film Austria în co-producție cu HiFilm...

Cum a fost creată Legiunea Română, care a dezertat şi a fraternizat cu italienii

Cum a fost creată Legiunea Română, care a dezertat şi a fraternizat cu italienii
Galerie Foto Jurnalul vă oferă miercuri o carte-document, un jurnal scris pe frontul Primului Război Mondial, aflat acum la muzeul de istorie din Alba Iulia. „Jurnal de război”, scris de dascălul Petre Ugliş Delapecica,...
Serviciul de email marketing furnizat de