1. Einstein în timp și spațiu
Autor: Samuel Graydon
Editura: Nemira, 2025
Traducere: Oana Celia Gheorghiu
Cei mai mulți dintre noi am fi de acord că numele lui Albert Einstein este sinonim cu „geniul” și că figura sa este folosită adesea ca simbol pentru toți oamenii de știință, apărând peste tot, de la desene animate până la manuale. A devenit mai mult mit decât om. În aceste condiții, care ar fi cea mai bună metodă de a-i surprinde esența?
În Einstein în timp și spațiu, jurnalistul științific Samuel Graydon răspunde la această întrebare printr-un mozaic iluminator - 99 de particule intrigant de diferite care, puse cap la cap, dezvăluie natura contradictorie și complexă a lui Einstein. Printre aceste fragmente îl descoperim pe un elev leneș care a eșuat la toate materiile în afară de matematică, un căutător de locuri de muncă ce nu reușea să fie angajat, un seducător care a curtat multe femei și un fermecător care era sufletul petrecerilor. La fel de strălucit pe cât era de inconsecvent, Einstein a fost simultan un susținător înflăcărat al Asociației Naționale pentru Progresul Persoanelor de Culoare și al luptei pentru drepturile civile, dar și o persoană cu mari prejudecăți. A fost iubit de mulți, cunoscut de puțini și o sursă de inspirație pentru generații întregi de tineri fizicieni. Graydon explorează fiecare colț al lumii lui Einstein: raportările false care i-au adus faima aproape peste noapte, impactul pe care l-a avut asupra oamenilor pe care i-a întâlnit întâmplător și chiar remarcabila călătorie postumă a creierului faimosului fizician.
2. Povara crucii
Autor: Ismail Kadare
Editura: Humanitas Fiction, 2025
Traducere: Marius Dobrescu
Publicat în iunie 1991 în Franța, la aproape un an după ce autorul părăsise Albania, volumul Povara crucii este un rechizitoriu al celui mai dur comunism european, cel albanez. Ismail Kadare face o cronică amară a anilor 1960-1990, cei mai fertili din cariera sa, dar și perioada în care dominaţia statului dictatorial s-a impus total în literatură şi artă. Foarte puţini au fost scriitorii care au reuşit să răzbată prin ochiurile înguste ale plasei ideologice, iar Kadare a fost unul dintre ei. În ciuda constrângerilor, fricilor, mărturisite sau nu, a concesiilor.
„Uneori mi se părea că, aşa cum spadasinul îşi împinge adversarul pe terenul care-i este favorabil, tot astfel şi eu atrăsesem tiranul pe terenul literaturii, acolo unde mă simţeam în largul meu, iar el, indiferent de simţul artistic rafinat pe care-l avea, nu putea fi decât un amator. Acolo, în câmp deschis, departe de gărzi, de curteni, de doctrină şi de dictatură, aveam impresia că-l pot învinge. Aşa încât să-i pun masca. Apoi chiar ea avea să-l ţină prizonier. Acolo deci, pe câmpul binecuvântat, la picioarele templului, absolut singur, acolo aş fi putut să-l pun la pământ. Cuvântul «singur» îmi părea atunci prezent peste tot. Nu era doar titlul romanului, îl aveam în mine, era pe buzele prietenilor şi duşmanilor mei (Cum de ai pus această «singurătate» chiar în titlu? Asta a fost chiar prima observaţie. După care au tăcut toţi. Cum se părea, tiranul însuşi îşi acceptase singurătatea.) Chiar şi eu, deşi aveam prieteni mulţi şi devotaţi, tot singur aş fi fost acolo, în câmp deschis. Şi, indiferent câtă încredere aveam în arta mea, inima îmi spunea uneori că nu era exclusă posibilitatea ca monstrul să mă atace într-o clipă” - Ismail Kadare.
3. Statul național legionar
Autor: Florin Müller
Editura: Corint, 2025
Proclamarea statului național-legionar, în 6 septembrie 1940, nu a fost rezultatul vreunei victorii a „revoluției fasciste” în România și nici al presiunii exercitate de Ion Antonescu asupra regelui Carol al II-lea, ci consecința eșecului total în materie de politică externă a regimului carlist. În noul sistem politic, în care generalul Antonescu era Conducător al Statului, iar Horia Sima, vicepreședinte al guvernului, s-au confruntat două concepții diferite: conservator-autoritaristă a elementelor antonesciene și dinamic-revoluționară a adepților radicalismului fascist-legionar. Cele cinci luni de existență ale acestui adevărat „stat dual” au fost presărate cu numeroase violențe și infracțiuni ale membrilor Mișcării Legionare, care au atins punctul culminant prin Asasinatele de la Jilava, Snagov și Strejnic, în 26-27 noiembrie 1940. Cu arbitrajul celui de-Al Treilea Reich, conflictul a fost tranșat în 1941, când Armata a învins rebeliunea declanșată de „cămășile verzi”. Din acel moment, Mișcarea Legionară a ieșit definitiv de pe scena istorică activă a României.
4. Poeme
Autor: Ion Mureșan
Editura: Școala Ardeleană, 2025
„De fapt, puterea Poeziei de a pune în legătură realități îndepărtate face vizibile niște linii de forță care organizează chiar Universul. Eu îmi amintesc experiența de la ora de fizică din clasele mici, când pilitura de fier, presărată pe o foaie de hârtie sub care se punea un magnet, se așeza de-a lungul liniilor de forță ale magnetului, desenându-le, făcându-le vizibile. La fel și Poezia. Așternută pe o foaie de hârtie, ea face vizibile liniile ascunse ale structurii Logosului, liniile care structurează Spiritul, scheletul Universului. Antoine Becquerel scria pe la începutul veacului trecut că dacă miști un deget pe Pământ, ceva se mișcă pe Sirius. A avut chimistul viziunea armoniei universale. Eu, ca poet, îndrăznesc să mai fac un pas și zic: dacă miști ceva în cuvântul Pământ, ceva se mișcă în cuvântul Sirius. Căci așa cum toate părțile universului sunt legate unele de altele, la fel toate cuvintele sunt legate unele de altele. Astfel de forțe nu le poate face vizibile decât Poezia. Poezia doar poate face vizibil invizibilul din Invizibil și invizibilul din vizibil. De aceea afirm aci o altă definiție a Poeziei: Poezia e dovada incontestabilă a existenței lui Dumnezeu” - Ion Mureșan.
5. Absența ta e întuneric
Autor: Jón Kalman Stefánsson
Editura: Polirom, 2025
Traducere: Ovio Olaru
O istorie de familie ce se întinde pe câteva generaţii, din secolul al XIX-lea până în anii 2020. Trecutul şi prezentul se întreţes pe măsură ce naratorul amnezic aşterne pe hârtie poveşti despre o galerie întreagă de personaje: un preot însingurat care se împrieteneşte cu un poet german mort de mult, o soţie de fermier fără studii care scrie un articol ştiinţific genial despre râme, un pescar expert în Kierkegaard, un muzician deprimat care află că propria familie l-a minţit din dragoste, un pomicultor cu un libido diabolic, o tânără de la oraş atrasă spre un fiord îndepărtat de amintirea unor ochi albaştri şi multe altele. Confruntându-se cu soarta brutală şi cu efectele în cascadă ale propriilor alegeri sau ale refuzului de-a alege, fiecare personaj descoperă cât te costă să-ţi urmezi acul magnetic al inimii. O tragicomedie despre moarte, muzică şi timpul care le vindecă pe toate, precum şi o saga fermecătoare despre dorinţă şi agonia sublimă a iubirii imposibile.
6. Sânge pe zăpadă
Autor: Robert Service
Editura: Polirom, 2025
Traducere: Ioana Avădănei
Din numeroasele cercetări care s-au concentrat în ultima vreme asupra Revoluţiei Ruse, volumul lui Robert Service se distinge prin câteva caracteristici importante. Optând pentru studierea deceniului delimitat de izbucnirea Primului Război Mondial (vara anului 1914) şi moartea lui V.I. Lenin (ianuarie 1924), autorul creează un tablou amplu, capabil să cuprindă multitudinea şi amploarea dramelor individuale şi colective ale epocii. Discursul tradiţional, axat pe raţionamentele şi acţiunile elitelor, este completat de vocile unor oameni obişnuiţi ale căror vieţi au fost afectate profund de violenţă, război şi teroare. Ştim ce se va întâmpla cu Nicolae al II-lea, Kerenski, Lenin, Troţki sau Stalin - dar tânărul mobilizat pe front, agricultorul din Nordul îndepărtat, funcţionarul moscovit sau alţii ca ei, ale căror jurnale sunt aduse de autor în atenţia publicului, vor reuşi oare să traverseze cu bine vârtejul creat de război, criza economică, tulburările sociale, revoluţie, războiul civil şi represiune? Rigoarea analitică este completată în acest volum de substanţa unei naraţiuni însufleţite de valorile libertăţii şi demnităţii umane. Acestea sunt doar câteva dintre argumentele care fac din lectura cărţii lui Robert Service un reper esenţial pentru cei care vor să înţeleagă epoca revoluţiei şi, într-un sens mai larg, Rusia şi lumea ultimului secol.
7. Cele patru vieți ale lui Daiyu
Editura: Nemira, 2025
Autoare: Jenny Tinghui Zhang
Traducere: Silvia Năstase
Un roman de debut uluitor, plasat pe fundalul american al Actului de excludere a Chinei, despre o fată de origine chineză, care luptă cu prejudecățile Vestului American al anilor 1880.
Daiyu nu și-a dorit niciodată să semene cu eroina tragică al cărei nume îl poartă, venerată pentru frumusețea ei și condamnată la suferință. Dar când e răpită și transportată clandestin peste Ocean, din China în America, ea trebuie să renunțe la casă și la viitorul pe care și-l imaginase. E nevoită să se reinventeze mereu pentru a supraviețui. De la o școală de caligrafie, la un bordel din San Francisco, la un magazin din munții Idaho, Daiyu încearcă cu disperare să scape de tragedia care o urmărește. În vreme ce reacțiile anti-chineze se răspândesc în toată țara, transformându-se într-un val de violență inimaginabilă, Daiyu trebuie să apeleze la toate personalitățile pe care le-a îmbrățișat de-a lungul timpului - inclusiv la cele pe care își dorește cu ardoare să le lase în urmă - pentru a-și revendica în sfârșit propriul nume și propria poveste.
8. Casa Starling
Autoare: Alix E. Harrow
Editura: Nemira, 2025
Traducere: Roxana Brînceanu
Eden, Kentucky, este unul dintre acele orașe sordide din care toată lumea și-ar dori să plece. Este cunoscut doar pentru legenda scriitoarei și ilustratoarei E. Starling, care, în secolul al XIX-lea, a scris The Underland și apoi a dispărut. Tot ce a lăsat în urmă au fost niște zvonuri întunecate și o casă. Dar nu încape îndoială că cel mai bine ar fi să ignori conacul ciudat și pe Arthur, moștenitorul său mizantrop. Opal știe că nu-i bine să ai de-a face cu case bântuite sau cu bărbați posomorâți, doar că o ofertă neașteptată de muncă ar putea fi șansa de a-și scoate fratele din Eden.
Pe măsură ce forțe sinistre sapă tot mai adânc în secretele îngropate ale Casei Starling, iar coșmarurile lui Arthur devin din ce în ce mai reale, Opal își dă seama că, poate pentru prima dată, a găsit un motiv să rămână. Dacă Opal își dorește un cămin, va trebui să lupte pentru el.
9. Autoportretul scriitorului ca alergător de cursă lungă
Autor: Haruki Murakami
Editura: Polirom, 2025
Traducere: Iuliana Oprina
Autoportretul scriitorului ca alergător de cursă lungă este un volum alcătuit din fragmente de jurnal adaptate, eseuri mai vechi şi amintiri, surprinzătoare prin tonul neaşteptat de vesel şi totuşi intim, în care autorul îşi concentrează atenţia asupra unui subiect deosebit: alergarea pe distanţe foarte lungi, un stil de viaţă pe care Murakami însuşi l-a adoptat. Cartea e radical diferită de cele cu care cititorii fideli s-au obişnuit, fiind lipsită de accentele fabuloase sau suprarealiste. Este, dimpotrivă, un text despre încrâncenarea extremă a unui spirit uman care îşi înfrânge sistematic slăbiciunile şi îşi exersează voinţa dincolo de limite.


