x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cinematografie / Concursul CNC văzut de Cristian Mungiu

0
Autor: Maria Sârbu 05 Mar 2009 - 00:00

Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, lista proiectelor câştigătoare la sesiunea noiembrie-decembrie 2008 a Concursului pe care îl organizează de două ori pe an.



Discuţiile despre regulamentul concursului, a legislaţiei în vigoare au fost şi de această dată la ordinea zilei. Cineastul Cristian Mungiu, membru al juriului de selecţie a proiectelor la secţiunea filme de ficţiune de lung şi scurt metraj, a prezentat, o serie de concluzii pe care le-a tras după ce a văzut cum funcţionează acest concurs "din interior”.

El a făcut publice constatările sale referitoare la şapte aspecte, menţionând că nu a semnat declaraţia comună care acordă creditele financiare în urma concursului, ci a semnat doar declaraţia comisiei care stabileşte ierarhia de concurs, iar CNC nu a dat publicităţii acest lucru. Eugen Şerbănescu, directorul general al CNC, a replicat faptul că instituţia pe care o conduce nu este de acord cu acest document şi nu-l dă publicităţii, deşi ar fi o interpretare corectă din punctul de vedere al lui Cristian Mungiu. Apreciatul regizor a afirmat că un alt concurs CNC în actualele condiţiile nu ar mai trebui să se desfăşoare.

Cristian Mungiu şi-a prezentat constatările

1.    Despre notele scenariilor. Există proiecte în acest concurs pe care unul sau doi membri ai juriului le-au apreciat cu note de 2 sau 3 iar ceilalaţi membri ai juriului cu 8 sau 9. Am solicitat ca măcar în cazurile unor asemenea discrepanţe cei care au dat notele să facă o apreciere publică despre scenariul respectiv care să expliciteze nota pe care au dat-o. Nu este o obligaţie a membrilor comisiei de selecţie prevăzută în lege sau regulament, dar ar fi spus mult despre buna credinţă a membrilor juriului în aprecierea proiectelor. Acest lucru nu se va întâmpla. În ce mă priveşte, eu am să îmi asum o asemenea apreciere publică pentru toate proiectele care au fost declarate câştigătoare.

2.    Despre momentul desecretizarii. S-au adus date suplimentare care au completat declaraţiile aplicanţilor după momentul desecretizarii dosarelor, invocându-se faptul ca datele respective fuseseră rătăcite prin birouri şi au fost găsite ulterior.

3.    Despre punctajul etapei a doua a concursului: calitatea producătorului şi calitatea regizorului. Verificând punctajele aplicanţilor, eu am ajuns la cu totul alte rezultate decât cele socotite iniţial în cadrul Centrului Naţional al Cinematografiei. Comparând rezultatele, am constatat că fie anumite capitole ale fişei de punctaj erau interpretate greşit, fie că multe date din dosarele candidaţilor nu erau adevărate. A ieşit la iveală că etapa a doua a concursului – calcularea punctajelor din dosarele aplicanţilor - nu este precisă ci interpretabilă în funcţie de cine socoteşte punctajul.

4.    Despre fişa de calcul a regizorului debutant. Fişa de calcul a regizorului debutant a fost interpretată greşit generând punctaje mai mari decât maximum posibil. Este posibil ca această fişă să se fi interpretat greşit de când există regulamentul actual. Se poate verifica.

5.    Despre aprecierea bugetelor. CNC a decis la ultimele concursuri să solicite unor experţi o recalculare "corectă” a bugetelor aplicanţilor. Se taie din bugetele candidaţilor la libera apreciere a acestor experţi, influenţându-se decisiv rezultatul concursului, devenind irelevant pe ce loc te-a clasat comisia de selecţie. Am solicitat în scris să fie făcute publice criterii comune după care judecă aceşti experţi, însă acest lucru nu s-a întâmplat.

6.    Despre mecanismul de decizie al Consiliul de Administraţie al CNC. Consiliul de Administraţie este cel care validează creditele alocate fiecărui aplicant, deşi nu citeşte scenariile şi nu analizează bugetele. Ni s-a explicat că ia această decizie pe baza recomandărilor comisiei de selecţie şi a experţilor financiari. În cazul nostru, la şedinţa de validare a creditelor alocate fiecărui proiect, CNC nu a permis prezenţa comisiei de selecţie în sala de şedinţe atunci când experţii financiari au făcut propunerile referitoare la creditul de alocat fiecărui proiect.

7.    Despre contestaţii. Prin regulament, notele scenariilor nu se pot contesta. Se pot contesta doar punctajele producătorului şi regizorului sau cuantumurile financiare alocate de către Consiliul de Administraţie. În mod normal, rezultatele definitive ale concursului ar trebui să se dea după ce se analizează contestaţiile. Când un proiect câştigă la contestaţie înseamnă că el ar fi trebuit să se fi aflat pe lista câştigătorilor şi că a fost declasat din greşeală de către Consiliul de Administraţie al CNC, permiţând finanţarea în schimbul unui alt proiect care nu ar fi trebuit finanţat.

Rezultatele concursului

 
Sunt opt proiecte câştigătoare la secţiunea lungmetraj, cu un fond total de 7.908.825 de lei. Cea mai mare finanţare a obţinut-o proiectul "Marţi, după Crăciun" (Multimedia Est), regia Radu Muntean – 1.366.330 lei, urmat de "Chira Chiralina" (Castel Film), regia Dan Piţa – 1.296.480 de lei şi "Funerarii fericite” (Media Pro Pictures), regia Horaţiu Mălăele – 1.220.220 de lei. Vor mai regiza filme artistice Eran Riklis, Adrian Popovici, Nicolae Mărginreanu, Igor Cobâleanski şi Dinu Tănase. Din juriu au făcut parte Cristian Mungiu, Alexa Visarion, Doru Mitran, Dan Nuţu şi Radu F. Alexandru.

Lungmetrajul lui Radu Jude, "Toată lumea din familia noastră”, produs de Hi Film Productions, firmă condusă de Ada Solomon, a fost scos de  către Consiliul de Administraţie al CNC de pe listă, neobţinând finanţare. Potrivit punctajului era pe poziţia a doua, după proiectul lui Radu Muntean. Hi Film va depune contestaţie în urma deciziei CNC de a exclude de la finanţare proiectul "Toată lumea din familia noastră", aducând ca argument un "posibil conflict de interese", deoarece Alexandru Solomon - soţul Adei Solomon - a fost membru al comisiei de evaluare a proiectelor de Documentar şi Animaţie.

Alexandru Solomon a precizat că l-a sesizat pe Eugen Şerbănescu cu privire la prezenţa lui în comisie şi la faptul că Hi Film Productions intră în competiţie.

Debutanţii

La categoria "Lungmetraj debut" au fost finanţate trei proiecte: "Morgen" (Mandragora), regia Marian Crişan, care a primit suma de 1.174.389 de lei, "Copil-miner" (Europolis Film) de Alexandra Gulea - 1.045.500 de lei şi "Carmen nu se mai întoarce" (Filmex Film), regia  Doru Niţescu - 1.080.111 lei.

Pentru documentare s-a alocat suma de 1.500.000 de lei. Au câştigat "Ultimul tango la Munchen" de Alexander Nanau, "Lumea în pătrăţele" de Ivana Mladenovici, "Regele scamator" de Şerban Marinescu, "Averea diavolului" de Radu Gabrea şi "Anapurna" de Forin Iepan.

La secţiunea "Scurtmetraj" au fost finanţate şapte proiecte, cu 774.906 lei: "Colivia" de Adrian Sitaru, "Trenul foamei" de Viorel Timaru, "Lunch time" de Ciprian Alexandrescu, "Junkie" de Bogdan Mirică, "Tatăl meu e cel mai tare" de Radu Potcoavă, "O femeie urmăreşte un bărbat" (coproducţie) de Iulia Rugină, Miruna Boruzescu, Eva Pervolovici şi Stanca Radu şi "Excursia" de Laurenţiu Rusescu.

Au fost finanţate două proiecte la secţiunea "Animaţie", cu 1.500.000 de lei: 200.000 de lei au revenit pentru "Secretul" de Szasz Zolt iar 1.300.000 de lei pentru "Paradisul lui Diego" de Eckart Fingberg.

Au fost finanţate şi zece proiecte de dezvoltare, cu suma totală de 271.992 lei: "Dragoş Vodă" de Valeriu Turcanu, "Şapte poveşti cu lăutari" de Liviu Săndulescu, "Înainte şi după" de Carmen Diaconu şi Dumitru Crudu, "Zamolxis" de Ioan Ionescu, "Gaudeamus Igitur" de Augustina Stanciu, "Out of Sight" de Denis Dinulescu, "Procesul" de Manuela Morar, "A doua moarte" de Eugen Ovidiu Chirovici şi Raluca Jurcovan, "By Pass" de Dan Sorin Stăiculescu şi Alin Ludu Dumbravă şi "Despre cosmetice şi fericire" de Ruxandra Zenide.

Comisia pentru Documentar şi Animaţie a fost formată din regizorii Alexandru Solomon, Constantin Păun şi criticul de film Viorica Bucu.

Citeşte mai multe despre:   arte,   radu,   film,   concursului,   consiliul administratie,   consiliul administra

 



Mai multe titluri din categorie

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați

Scriitoarea care a câștigat un premiu literar de un milion de euro s-a dovedit a fi trei bărbați
Versiunea spaniolă a Elenei Ferrante a fost dezvăluită ca fiind trei bărbați de vârstă mijlocie, scrie Financial Times. Vineri seara târziu, premiul Planeta, în valoare de 1 milion de euro - cel mai bine plă...

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român

Recital cameral la Sala mică a Ateneului Român
Galerie Foto Unul dintre scopurile principale ale proiectului Stagiunea de marți seara este revigorarea recitalurilor camerale și implicarea a cât mai mulți tineri muzicieni români în acest demers. Protagoniștii serii de 19 oc...

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie

EQUUS de Peter Shaffer în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză,  la Teatrul “Stela Popescu”, pe 23 şi 24 octombrie
Spectacolul Equus de Peter Shaffer în direcția de scenă Victor Ioan Frunză, scenografia Adriana Grand, în româneste de Adrian Nicolae, producţie a Teatrului “Stela Popescu”, se joacă la Sala Mică a...

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava

Documentarul Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, în premieră mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava
Galerie Foto Documentarul intimist Al Amari, reședință provizorie, co-producție Republica Cehă, România și Palestina, va avea premiera mondială la cea de-a 25-a ediție  a Festivalului de Film Documentar de la Jihlava,...

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini în stagiunea centenară a Operei Naționale București

Elena Moşuc şi Ruxandra Donose pe afişul premierei cu „Norma” de Bellini  în stagiunea centenară a Operei Naționale București
Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de...

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România

Capcană mortală, un hit de pe Broadway, în premieră în România
Galerie Foto Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, are plăcerea să vă anunțe premiera spectacolului Capcană mortală de Ira Levin (traducerea: Silvia Dumitrache), în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, o...

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri

Richard Bovnoczki, Șerban Pavlu și Liviu Pintileasa dau voce primelor povești  înscrise de bucureșteni pe Harta Colecționarului de Amintiri
Galerie Foto Inspirate din întâmplări și experiențe reale, poveștile orașului prind viață pe Harta Colecționarului de amintiri, în interpretarea artiștilor din echipa unteatru. 30 de povești de dragoste, realități...

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO

Celebrul violonist francez DAVID GRIMAL invitat la SALA RADIO, în deschiderea stagiunii ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO
Galerie Foto În vremuri atât de imprevizibile ca cele pe care le trăim, Orchestrele și Corurile Radio România dăruiesc în continuare publicului concerte deosebite, menite să aducă bucurie atât melomanilor ce pot trece...

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă

Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller, între 15 – 30 octombrie la Celula de artă
Galerie Foto Între 15 – 30 octombrie, galeria neconvențională Celula de artă va găzdui instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus...

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov
Organizatorii Untold și primarul Brașovului, Allen Coliban, au semnat vineri un protocol de colaborare. Potrivit parteneriatului, în stațiunea Poiana Brașov ar urma să fie organizate două festivaluri, dar și mai...

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează „Seratele Enescu” de la ICR New York  

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează  „Seratele Enescu” de la ICR New York   
Reuniți sub numele de Kismet String Quartet, patru muzicieni ai Metropolitan Opera Orchestra, Ming-Feng Hsin (vioară), Katherine Fong (vioară), Dov Scheindlin (violă) și Julia Bruskin (violoncel), readuc acordurile...

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului
Opera Națională București sărbătorește marți, 19 octombrie, Ziua Mondială a Baletului prin transmiterea online a Galei Extraordinare de Balet, începând cu ora 19:00.   Prim-soliștii, soliștii și...

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București
Galerie Foto Stagiunea de Teatru Politic 2021-2022 a început în septembrie la Centrul de Teatru Educațional Replika din București și continuă cu premiera spectacolului RAFINA, în regia Irinei Gâdiuță. Primele două...

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică
Galerie Foto Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul Tamási Áron are premieră cu un spectacol de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, Familia Tót, de István Örkény, în regia lui László...

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary
Galerie Foto Centrul de Interes completează sezonul expozițional de toamnă 2021 cu expoziția ”PARALELL PERCEPTION” a artistului maghiar Marcell Esterházy, fiul unuia dintre cei mai importanți scriitori postmoderni din...
Serviciul de email marketing furnizat de