Corespondenta de la Cannes
Daca la noi "modelul suedez" n-a prins deloc, in schimb,
modelul Berlusconi face ravagii!
Corespondenta de la Cannes
"Caimanul", filmul lui Nanni Moretti, a fost aplaudat in delir la proiectia de gala de la Cannes. Filmul isi merita din plin aplauzele; insa, dincolo de asta, "personajul despre care e vorba in film", Berlusconi, nu s-a bucurat niciodata de prea multa simpatie in Franta. In plus, marturiseste regizorul, proiectul nici n-ar fi putut prinde viata, fara o generoasa finantare franceza; deci aplauzele includeau si ceva din euforia principiului conform caruia succesul e cea mai buna razbunareâ¦
In Italia, "Caimanul" a fost lansat cu trei saptamani inainte de alegerile din aprilie (pierdute de Berlusconi la un scor foarte strans, 24 de mii de voturi diferenta, la 38 de milioane; "si sunt sigur ca filmul meu n-a influentat nici un vot; pentru ca un autor care vrea sa schimbe capul oamenilor va face obligatoriu un film prost", zice regizorul). Oricum, filmul a avut succes de public in Italia. Bineinteles, e vorba de un succes european, adica incasarile de la premiera pana azi echivaleaza, conform statisticilor, cu cat a facut, in numai o saptamana, tot in Italia, "Codul lui Da Vinci"!
Cei care l-au ridiculizat pe Berlusconi pana acum, remarca Moretti, au pus accentul pe un anumit caraghioslac exterior al personalitatii lui ( cum ar fi un lifting ratat sau un implant de par reusit); parodia si folclorul au obturat tocmai esenta dura a personajului; drept care Moretti si-a propus sa-i restituie "caimanului" adevarul si "violenta reala a discursului"⦠Ceea ce a reusit cu brio.
Ceasul al 12-lea. Filmul e un fel de "8 si jumatate" morettian, in care un om de cinema - fost producator de filme proaste, acum scos din circuit, falimentar, presat de banca, incoltit din toate partile, inclusiv din partea nevestei, nefericit pe toate planurile, cu o existenta in plina dezagregare - , hotaraste brusc, ca intr-un gest sinucigas, dar la fel de bine si salvator, sa produca un film despre Berlusconi, scris si regizat de o tanara debutanta (despre care nu stia nimic, dar avea sa afle!). Moretti reuseste un cuceritor "film in film", dar nu numai atat.
"Caimanul" e unul dintre acele filme inclasificabile: e si comedie amara, e si satira politica, e si document, e si film de dragoste (cu o secventa antologica, in care, in plin concert simfonic, cu sala plina, sotul parasit urca pe scena unde canta sotia lui, se opreste in fata ei si o intreaba, intr-un tipat disperat: "Ce
ti-am facut? Ce ti-am facut?"). Tonul general al filmului si tonul inimitabil al lui Nanni Moretti sunt cele ale unui umor sec, nascut dintr-o nesfarsita disperare. Pentru cineastul ratat din film, disperarea e motorul care blocheaza "ceasul al 12-lea". Regizorul spera ca si pentru Berlusconi, ca om politic, e ceasul al 12-lea, si insista asupra ideii ca, dupa ce a candidat de patru ori si a castigat de doua ori, cel care a facut din Italia "o tara de opereta" sa nu mai candideze si a cincea oara ("exista un conflict de interese intre conditia de politician si aceea de om cu o imensa putere mediatica si implicat in multe sectoare cruciale ale economiei"). Totusi, Moretti se declara convins ca Berlusconi nu e omul care sa accepte sa stea cinci ani in opozitie. Ramane de vazut daca e vorba de luciditate sau de o psihoza. Psihoza Berlusconi.
Citește pe Antena3.ro