x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!

Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!

de Magdalena Popa Buluc    |    18 Mai 2022   •   10:49
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022:  Make Films, Not War!

Trăim vremuri tulburi. La doar câteva sute de kilometri de granița României, un conflict armat e în plină desfășurare. În condițiile în care escaladarea și alimentarea lui nu fac decât să altereze promisiunea de pace în regiune, campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War! 

Inspirat de clasicul slogan Make Love, Not War!, lansat în anii ’60 în plină agresiune americană în Vietnam, mesajul TIFF-ului este unul care îndeamnă la creație, nu la distrugere, opunându-se ferm războiului și întreținerii iresponsabile a stării de conflict - de unde și imaginea „camerei de filmat ca o armă” de pe posterul ediției actuale. Altfel spus, singurul „conflict” pe care TIFF îl încurajează este cel de pe ecran, imaginat de scenarist și transpus în film de către regizor.

Grafica vizualului TIFF2022 este semnată de Péter Árpád Loránt și Andrei Pastuhov.

Spotul festivalului reia mesajul anti-război din perspectivă cinematografică, omagiind totodată unul dintre cele mai bune filme românești, prezentat de mai multe ori la TIFF, cel mai recent în 2020, în versiunea restaurată digital în 4K. Într-una din scenele de început din Balanța lui Lucian Pintilie, eroina interpretată de Maia Morgenstern se uită la un home movie în care, copilă fiind, respinge jucăriile pe care i le oferă Moș Crăciun, înhață pistolul din mâinile lui și se preface că trage, în joacă, în invitații de la petrecere. Cei care au văzut filmul știu că acest simulacru burlesc e cu titlu premonitoriu, capătând o dimensiune tragică în scena masacrului real de la final. Pentru cei care nu au văzut Balanța, umorul negru și verva delirantă a scenei din clipul promo al TIFF-ului din acest an devin cu atât mai frisonante cu cât realitatea de pe teren amenință să oglindească filmul de pe ecran.

Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022

Simbol al cinematografiei și scenei autohtone, îndrăgită și aplaudată de generații întregi de spectatori, actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca). Contribuția sa imensă adusă culturii române va fi recompensată cu Premiul de Excelență la Gala de Închidere TIFF, pe 25 iunie, o încununare a celor patru decenii dedicate scenei și marelui ecran.

“Şansa mea, în film, începe şi sfârşeşte cu domnul Lucian Pintilie. Dacă el nu m-ar fi luat în Balanţa, nimic n-ar fi fost mai departe’’, mărturisea actrița într-un interviu realizat de Eva Sîrbu, și publicat în 1995 în revista Noul Cinema. Cu doar doi ani în urmă, Maia Morgenstern fusese premiată la European Film Awards pentru rolul memorabil din Balanța, unde o interpretează remarcabil pe Nela, o tânără profesoară nonconformistă care, la finalul anilor ’80 părăsește Bucureștiul, marcată de moartea tatălui, și pleacă în provincie, unde viața ei ia o turnură dramatică.

Maia s-a născut la data de 1 mai a anului 1962, într-o familie îndrăgostită de teatru, iar în 1985 a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L.Caragiale” din București, la clasa profesorului Dem Rădulescu. A debutat în film pe vremea când încă se afla pe băncile facultății. În 1983 apărea în Prea cald pentru luna mai (r. Maria Callas Dinescu), Secretul lui Bachus (r. Geo Saizescu) și Dreptate în lanțuri (r. Dan Pița), filme care marcau începutul unei lungi și strălucitoare cariere, cu peste 80 de titluri de cinema și televiziune. Palmaresul ei selectiv include roluri în Cel mai iubit dintre pământeni (r. Şerban Marinescu, 1993), Trahir (r. Radu Mihăileanu, 1993), Omul zilei (r. Dan Pița, 1997) sau Față în față (r. Marius Barna, 1999). A interpretat-o pe Doamna T. în adaptarea pentru ecran a romanului lui Camil Petrescu, Patul lui Procust (r. Viorica Meșină, Sergiu Prodan, 2002), iar după anul 2010 a putut fi urmărită în filme precum Domnișoara Christina (r. Alexandru Maftei, 2013), Carmen (r. Doru Nițescu, 2013), Scurtcircuit (r. Cătălin Saizescu, 2017) sau Selfie 69 (r. Cristina Iacob, 2016).

Rolul din Balanța a fost însă cel care i-a adus notorietatea internațională și i-a deschis calea către o lungă serie de colaborări cu nume emblematice din cinematografia mondială. În 1995 colaborează cu regizorul Theo Angelopoulos, care i-a oferit un rol principal în Privirea lui Ulise, producție laureată cu două premii importante la Cannes, iar în 1996 o interpreta pe Edith Stein în A șaptea cameră, filmul legendarei Márta Mészáros. Un an mai târziu, apărea pe marele ecran în Băieții Witman (r. János Szász, 1997). Listei i se adaugă producții internaționale de succes precum Mar nero (r. Federico Bondi, 2008), La Fin du Silence (r. Roland Edzard, 2011) sau The Bra (r. Veit Helmer, 2019).

Cea mai spectaculoasă apariție a actriței pe marile ecrane pare aproape predestinată. Numele de Morgenstern, ,,Luceafărul dimineții’’ - în traducere liberă din limba germană, este un alt nume dat Fecioarei Maria, personajul pe care l-a interpretat magistral în 2004, în Patimile lui Hristos, controversatul film a lui Mel Gibson, care a stârnit uimirea cinefililor la momentul apariției. Maia Morgenstern a devenit o actriță cunoscută și apreciată de întreaga lume.

În paralel cu activitatea sa impresionantă din lumea filmului, a jucat în zeci de spectacole memorabile pe scene mari din România, dar și peste hotare. În anul 1989 a devenit actriță la Teatrul Evreiesc de Stat, pe care din 2012 îl conduce, dedicându-și experienţa, energia şi pasiunea pentru promovarea culturii idiş. Din 1990 a jucat pe scena Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’, unde a creat o Medeea memorabilă în Trilogia antică a lui Andrei Șerban. De-a lungul carierei sale, a colaborat cu numeroase teatre din țară, printre care se Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, Odeon, Bulandra, Metropolis, Teatrul ,,Radu Stanca’’ din Sibiu și Teatrul Național din Craiova.

Contribuția sa adusă teatrului și filmului românesc a fost recompensată, de-a lungul vremii, cu numeroase distincții. Pe lângă premiile pentru Balanța, a primit titlul de ,,Actriţa şi Femeia anului 2003’’, acordat de Parlamentul European de la Strasbourg. În 2012 a fost decorată de către Președintele Franței cu Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler, iar în 2013 a fost distinsă cu Ordinul regal „Ordinul Nihil Sine Deo”.

Pentru campania de imagine TIFF 2018, alături de Oana Pellea, Maia Morgenstern reinterpreta o secvență iconică din Persona lui Ingmar Bergman. În 2022, actrița se află din nou în centrul campaniei vizuale TIFF, care readuce în atenție o scenă-cheie din Balanța.

Maia Morgenstern va fi prezentă la TIFF pe 25 iunie și pentru premiera mondială a filmului Capra cu trei iezi (r. Victor Canache) în care joacă alături de Marius Bodochi, o reinterpretare horror a celebrei povești din folclor, urmând ca în aceeași seară să primească Premiul de Excelență la Gala de decernare a premiilor TIFF din Piața Unirii.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×