Concertul final a turneului internațional online JAZZT Vivaldi susținut de renumita soprană Rodica VICĂ (România-Austria), alături de ImpRoWien Ensemble (Austria-România): Cristian SPĂTARU pian și orchestrator, Cristian RUSCIOR - vioară 1, Gratiela ARANYOSI - vioară 2, Hannah BERGHOFER – violă și Florian Cristian DRAGOMIR – contrabas, va avea loc marți, 4 mai 2021, de la ora 19:00 (18:00 ora Austriei), data nefiind aleasă întâmplător ci marcând cei 66 de ani de la moartea marelui violonist, compozitor și dirijor George Enescu. De asemenea, acest ultim concert marchează atât aniversarea a 140 de ani de la nașterea renumitului muzician român George Enescu, cât și a 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi. Astfel, concertul final realizat la Viena – locul morții marelui compozitor italian Antonio Vivaldi, într-una dintre cele mai frumoase și interesante edificii religioase din Viena - Karlskirche sau Biserica Sfântului Carol, va putea fi vizionat atât pe pagina de Facebook a Asociației Musica Ricercata şi a sopranei Rodica Vică.
Anul 2021 stă sub semnul intersectării destinelor unora dintre cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Aniversările și comemorările din acest an realizează o panoplie componistică extraordinară, întinsă pe mai bine de două secole, din baroc până în zilele noastre. Astfel, comemorarea celor 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi la Viena, devine punctul de referință al turneului internațional online JAZZT Vivaldi., orașul nașterii lui Vivaldi – Veneția și cel al dispariției sale – Viena, fiind incluse în această incursiune în evoluția creației sale. Printr-o legătură ingenioasă, ajungem la sărbătorirea a 140 de ani de la nașterea lui George Enescu și Béla Bartók (ambii născuți pe actualul teritoriu al României), trecând prin comemorarea unui centenar de la dispariția lui Camille Saint-Saëns, și alte aniversări componistice precum Tomaso Albinoni, Giuseppe Verdi, Gustav Mahler, Astor Piazzolla și Igor Stravinsky, totul reinterpretat prin viziunea pianistului și compozitorului Cristian Spătaru.
Turneul internațional online JAZZT Vivaldi se înscrie în tradiția proiectelor asumate în ultimii ani de către asociația Musica Ricercata, aceea de a aduce la lumină interpretări noi și organizări stilistice inovatoare, bazate pe cercetare muzicală, aducând beneficiarului o experiență suplimentară în acest domeniu, prin investigarea universului componistic al lui Vivaldi – prin asocieri estetice exploratorii, caracterul inovator al turneului fiind conferit de liantul stilistic al proiectului, și anume improvizația. În muzica lui Antonio Vivaldi, improvizația este un element obligatoriu, iar viziunea oferită de acest proiect e de a reliefa această paralelă cu muzica jazz. Vivaldi este etalonul recurent, toate improvizațiile în stilul celorlalți compozitori fiind încadrate în ariile sale. George Enescu – un mare admirator al muzicii lui Vivaldi și Johann Sebastian Bach – puternic influențat de acesta și Béla Bartók au recreat universul improvizatoric al folclorului din acest spațiu geografic în întreaga lor creație, fiind elementul definitoriu al muzicii lor.
Turneul internațional online este co-finanțat de AFCN - Administrația Fondului Cultural Național, parteneri fiind: Forumul Cultural Austriac, Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România, Centrul Național de Artă Tinerimea Română, Societatea Austro-Română din Viena, Karlskirche, Institutul Cultural Român din Viena, Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, Radio România Muzical și Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură, iar partenerii media ai turneului fiind: TVR Internațional, Radio România Cultural, Radio România Internațional, Radio Trinitas, Radio Clasic, Agerpres, spotmedia.ro, Revista Tango–Marea Dragoste, Revista Femeia, Opera Charm Magazine, SensoTV, LiterNet.ro, Literomania, Promenada Culturală, Ziarul Metropolis, Bookhub, Revista Urbea mea, IQads – Smark, Jurnalul de Afaceri, Catchy, Agentiadearte.ro, InOras.ro, Orasulmeu, B365.ro, Ediția de Dimineață, EdPost, Republika Kritica, PRwave, Bucureștii vechi și noi, Verbs describe us, București City News, Bună ziua Iași, 4arte.ro, Onlinegallery.ro, Ceașca de Cultură, România Pozitivă, Bucharest Cultural Events, Autentici.info, ArtOut, Bună dimineața București, Revista Actualitatea Muzicală a UCMR, Jurnal de București și i-Tour.
Informații despre artiști:
Rodica VICĂ, soprană – este invitata celor mai importante opere și filarmonici atât din țară, cât și din străinătate, fiind în același timp câștigătoare a numeroase premii la concursuri naționale și internaționale: Premiul I la Concursul Internațional de muzică barocă „La Stravaganza” din Cluj-Napoca, Premiul al II-lea la Concursul Radiodifuziunii Române „Drumul spre celebritate”, Premiul pentru cea mai Bună Interpretare Muzicală în cadrul Trofeului „Ion Dacian” pentru Tineri Interpreți ș.a. Printre ultimele succese profesionale ale sopranei se numără̆ concerte alături de orchestra Musica Ricercata, debutul la Müpa Budapest, Musikverein Viena, Konzerthaus Berlin și premiera mondială a nou-descoperitului oratoriu Strigoii de George Enescu, alături de Orchestra Simfonică Radio Berlin. De asemenea, tot ea a realizat și premiera discografică a acestei fascinante lucrări enesciene, apărută la casa de discuri Capriccio, iar în anul 2019 acest oratoriu a fost prezentat la Berlin. Printre următoarele evenimente importante în cariera artistei se numără debuturile la Opera de Marseille și în cadrul Festivalului George Enescu, în anul 2021. Soprana Rodica Vică se numără printre puținii artiști români specializați și în muzică barocă, interpretările sale având mereu o bază de cercetare științifică, acest lucru dovedindu-l și prin teza sa de doctorat intitulată Stileme, influențe și surse händeliene revelate în creația de operă a lui Wolfgang Amadeus Mozart.
Ansamblul ImpRoWien are o componență româno-austriacă și este format din cinci muzicieni stabiliți la Viena. La inițiativa dirijorului și compozitorului Cristian Spătaru, ansamblul a luat naștere pentru a îmbina specializarea muzicală a celor cinci cu creativitatea și spiritul improvizatoric, atât de necesare muzicianului contemporan. Această fuziune atrage publicul de orice vârstă, făcându-i pe cei mici și pe cei tineri să se alăture concertelor de stil clasic iar melomanilor experimentați stârnindu-le curiozitatea de a descoperi noi valențe muzicale.