● HAIK KAZAZYAN
● CONONOVA ALEXANDRA
● LEE JAE – HYEONG
● KIM JEE WON
● SZALAI ANTAL
● YANG IN MO
Concurentii calificati la etapa a III-a, Sectiunea Pian, sunt:
● POLETAEV ILYA
● CRECIUN SORIN
● OKUDA AKIHITO
● GREWE CATERINA
● RITIVOIU MIHAI
● JEUM BEUM SOHN
Concurentii calificati la etapa a III-a, Sectiunea Violoncel, sunt:
● KORMAN MICHAL
● RADUTIU VALENTIN
● TIAN BONIAN
Site-ul concursului: http://concurs.festivalenescu.ro/
Opinii
Concursul de vioara
SEBASTIAN CASLEANU (concurent, Romania – Germania): Am participat si la editia trecuta si imi face placere sa spun ca anul acesta mi se pare mult mai bine organizat totul, poate chiar la acelasi nivel cu concursul Sibelius si cel de la Indianapolis, pe care le cunosc. Primul contact cu Enescu l-am avut in copilarie, pe cand ascultam cvartetele lui, cantate de tatal meu.
HELENA SATUE (concurenta, Spania): Pentru mine, decizia participarii la acest concurs a fost una usoara. Mai cantasem Enescu inainte si este o muzica pe care trebuie sa o canti tot timpul "implicat" si extrem de sincer cu tine insuti. Este grea din punct de vedere tehnic, dar foarte bine scrisa. Dar nu-mi plac concursurile! Am tendinta de a ma inchide in mine si deci orice concurs la care particip e un foarte bun antrenament si o provocare pentru a reusi sa ma simt cat mai natural in acest context.
LEE JU-NI (concurenta, Coreea): Recunosc ca ma simt destul de singura aici. Sunt foarte departe de tara mea, a fost un zbor lung si imi e greu sa ma acomodez, sa mananc, sa studiez singura... Ma straduiesc sa inteleg cat mai mult din muzica lui Enescu, chiar daca nu este usor pentru cineva care vine din Asia. De aceea vreau sa aud cat mai multi romani cantand Enescu, pentru a putea ficat mai fi dela dorintelor compozitorului.
BRAUN TIMOTHY (S.U.A.): Ma simt foarte bine aici si imi place mult organizarea din cadrul concursului. Este si primul meu contact cu muzica lui Enescu si trebuie sa marturisesc, cand o ascult am impresia ca sunt invaluit de o frumusete aparte, pe care nu am mai auzit-o pana acum. E nevoie de multa expresivitate si foarte multe culori. Sunt incantat ca toata lumea de pe aici pare sa vorbeasca limba engleza, iar hotelurile in care ne-au cazat sunt absolut minunate ! E usor ciudat sa auzi in toate camerele violonisti care studiaza exact aceleasi piese, si daca te opresti din cantat, ai "sansa" de a asculta probabil chiar acelasi pasaj pe care il studiai cu un minut inainte.
SZALAI ANTAL (Ungaria): Am multa experienta in competitii, deci nu de asta am venit la acest concurs. Este important pentru mine din alt punct de vedere : am scos un nou disc cu cele trei sonate pentru pian si vioara de Enescu, tocmai am incheiat un sir de recitaluri in mai multe orase din Romania, iar daca ajung in finala voi canta Bartok. Deci toate acestea fac parte dintr-un proiect al meu de a canta Enescu si Bartok impreuna, pentru ca anul acesta se implinesc o suta treizeci de ani de la nasterea celor doi mari compozitori
LENAU MARINA (S.U.A.): "Este o experienta incredibila pentru mine sa ma afl u aici, nu am mai trait asa ceva pana acum ! Invat multe lucruri, ascult oameni cantand piese diferite, fiecare cu stilul lui propriu. Sper sa ajung cat mai departe in cadrul concursului, pentru ca la mine in tara scoala a inceput pe 29 august si a trebuit sa ma invoiesc ca sa pot participa... Insa incerc sa nu ma gandesc ca este un concurs cu mai multe etape – imi imaginez ca fiecare etapa este ultima, pentru a incerca sa dau tot ce pot eu in acel moment."
Daniel Enasescu
Concursul de pian
POLETAEV ILYA – (Canada): Pe scena este imposibil sa nu resimti presiunea unui juriu care te judeca; mi-ar fi mult mai simplu sa ma stiu intr-un concert, chiar daca sala ar fi plina cu sute de participanti, emotiile unui concurs sunt diferite fata de cele ale unui concert. Ma bucur enorm sa pot canta in fata unui auditoriu care nu doar asculta, ci si intelege matur ceea ce i se ofera. Desi ma simt mandru sa fi u canadian, nici America de Nord, nici Canada nu dispun de un public atat de sofi sticat. Publicul european si in mod special cel romanesc este vigilent, matur, cultivat si exigent.
CRECIUN SORIN – pian (Romania): Ma simt putin obosit, pentru ca abia am iesit de pe scena, insa in acelasi timp, paradoxal, plin de energie. Muzica lui George Enescu este foarte exacta, dar in nici un caz nu este ermetica dupa cum pare la prima vedere intr-o interpretare superficiala. Orice detaliu din muzica enesciana este cerebral, are o logica impecabila, dar si expresivitate profunda. Daca reusesc s-o inteleg, se va adeveri pe scena din modul in care o voi interpreta inaintea publicului in cea de-a treia etapa (daca va ficazul).
BOGDAN DULU – pian (Romania): Ma simt epuizat pentru ca orice concurs este o experienta dificila, dar cu atat mai mult Concursul International "George Enescufil desfasuat pe patru etape. Acum nu locuiesc in tara, n-am mai cantat de multi ani in Romania si a ma intoarce sa cant aici are pentru mine o imensa incarcatura emotionala. Momentan studiez in Canada, Vancouver si ori de cate ori am ocazia unui recital sau a unui concurs, incerc sa introduc si muzica lui George Enescu. De curand am avut un recital in care am interpretat partituri de Enescu si Lipatti in premiera nord-americana.
VISOVAN AURELIA – pian (Romania): La prima etapa am auzit interpretari ale pieselor mele din concurs care m-au inspirat si care mi-au aratat si alta viziune ale aceleiasi lucrari. Imediat dupa aceea m-am dus sa studiez si sa reproduc la pian ideile cu care am rezonat. Cred ca este foarte important la un concurs de asemenea anvergura sa stii sa te pliezi pe orice tip de repertoriu, sa nu ai puncte forte si puncte slabe. Trebuie sa fii capabil sa canti la fel de bine un J.S.Bach sau un ompozitor de sec. XXI, sa poti interpreta de asemenea toate genurile de lucrari, adaptandu-te in functie de compozitor la conceptia sa muzicala.
MIHAI RITIVOIU – pian (Romania): Ma simt mult mai bine decat inainte sa cant! M-am mai relaxat si m-au umplut de bucurie aplauzele sustinute ale publicului. Intr-un concurs atat de dificil cum este Concursul International "George Enescufil este important ca fiecare participant sa intruneasca un cumul de calitati, printre care rezistenta fizica, rezistenta psihica, acuratetea tehnica si expresivitatea muzicala, iar mobilizarea trebuie sa fie cu atat mai mare cu cat etapele sunt foarte aproape unele de altele si solicitarea
este maxima.
JEUNG-BEUM SOHN – pian (Coreea de Sud): "Mi-a placut foarte mult sunetul instrumentului si spectrul acustic pe care il realizeaza pianul Kawai pus la dispozitia concurentilor pentru acest concurs. Publicul este extrem de calduros si l-am simtit aproape de mine prin aplauzele sustinute si entuziaste. Cand sunt pe scena cel mai important lucru pentru mine este sunetul si calitatea lui, pe care incerc s-o apropii de frumusetea rezonantei viorii. Tehnica este importanta, dar nu reprezinta totul; ea este baza pe care poti cladi ceea ce iti doresti prin muzica. Sunt onorat ca ma aflu aici! Universitatea Nationala de Arte din Coreea de Sud apreciaza foarte mult acest Festival si in mod special Concursul International "George Enescu" incurajand pe multi dintre studentii ei sa participe. Acesta este unul dintre motivele pentru care ma afl u astazi aici!"
DAN GRIGORE – juriu pian (Romania): Sunt cateva personalitati prezente la acest concurs. Evident ca este inegal, dar fiecare are caracteristicile lui. Intr-un concurs este foarte importanta ordinea programelor in care au sansa sa evolueze participantii pentru ca aceasta se poate dovedi un avantaj (atunci cand evoluezi dupa un concurent mai slab), sau un dezavantaj (cand concurentul dinaintea ta este senzational). Am regasit astfel de situatii si aici, dar avem si personalitati cu reale capacitati de a subjuga publicul si de a exprima muzica in tot ce are. Provocarea reala a juriului consta tocmai in a se detasa de aceste aparente avantaje si dezavantaje inerente unei competitii si a cumpani responsabil performantele, pentru ca este vorba de destinele unei intregi cariere si de un viitor pe care ai putea sa-l compromiti si nu trebuie sa te joci cu lucrul acesta. Un concurent, atunci cand intra intr- un concurs trebuie sa tina seama ca orice competitie este un joc, un joc al intamplarilor, un joc in care exista o latura a performantelor pur fiziologice si nervoase, analoge jocurilor propriu-zis sportive. Asadar cei mai echilibrati si mai rezistenti sunt mai avantajati decat cei hipersensibili, sau hiperpoetici. Pentru a le fi mai simplu toti trebuie sa priveasca concursul ca pe un joc secund, un joc de rezistenta, un joc al sanselor, dar in acelasi timp nu trebuie sa mizeze totul pe aceasta carte, acest joc. Ei trebuie sa-si vada de pasiunile lor, de idealurile lor artistice si omenesti pentru ca sunt mult mai importante decat orice concurs, indiferent cat de prestigios ar fi aceasta."
Anamaria Lupu
Concursul de violoncel
LIM HEE YOUNG (Coreea, calificata in semifinala): Am venit laConcursul Enescu deoarece este o mare oportunitate de a studia piese noi, avand in vedere ca programul impus concurentilor nu cuprinde doar un repertoriu de concurs, ci si lucrari al caror studiu te obliga sa evoluezi ca personalitate artistica. Participarea la un asemenea concurs e o experienta foarte utila, mai ales ca, ori de cate ori cant, eu ma bucur foarte mult. Si de muzica, si de ocazia rara de a aparea in fata unui juriu din care fac parte violoncelisti celebri, adevarate modele pentru mine. Sunt cel mai mic dintre concurenti, toti ceilalti sunt mai mari ca mine, asa ca, ascultandu-i, descopar ce anume trebuie sa mai studiez. Ma bucur ca am intrat in semifinala, ca sunt acum la Bucuresti si ca am cunoscut atatia violoncelisti buni. Vremea e frumoasa, organizarea foarte buna, pot sa spun ca sunt chiar fericita.
KRZESZOWICZ ADAM ( Polonia, calificat in semifinala): Eram in cautarea unui concurs de violoncel si am gasit pe Internet informatia ca la Bucuresti se organizeaza pentru prima data un concurs international de violoncel sub egida Festivalului Enescu si cum repertoriul era foarte interesant, iar concursul prestigios, m-am hotarat sa particip. Prima etapa a fost cea mai grea, fiindca trebuie sa canti piese solo, in etapa a doua, a fost altceva, sunt lucrari cu pian, nu mai esti singur pe scena, asa ca am cantat ca la un recital si nu ca la un concurs.
TIAN BONIAN ( China, calificat in semifinala): A fost foarte bine si in cea de-a doua etapa, pot spune ca sunt fericit de cum am cantat. Repertoriul impus pentru aceasta etapa, desi nu este foarte greu, te avantajeaza intrucat te obliga sa-ti pui in valoare calitatile, asa ca a fost gandit foarte bine. Orice violoncelist se simte bine cu niste piese ca acestea intrucat ele iti permit ca, in timp ce canti, sa te bucuri si tu de muzica, ceea ce este, in fond, cel mai important aspect.
KORMAN MIHAL (Israel, calificata in semifinala): Am aflat de concurs de la un prieten si m-am uitat pe site-ul Festivalului Enescu. Am vazut ca programul mi se potriveste, asa ca m-am inscris. Evident ca ma bucur ca am intrat in semifinala, dar concursul nu s-a terminat inca. Nu stiu cum sunt ceilalti concurenti fiindca eu nu am ascultat absolut pe niciunul. Dar sper sa fie foarte bine in continuare.
EUN SUN HONG (Coreea): Am cantat destul de bine si in aceasta etapa, sunt multumita de cum mi-au iesit si sonata de Brahms, si variatiunile de Beethoven. Dar am avut emotii mari, nu am reusit inca sa ma deconectez.
WENZEL DANIEL (Germania): Am venit la Concursul Enescu din doua motive. Primul este programul care include piese care nu implica doar virtuozitate, ci te poarta prin mai multe stiluri muzicale, ceea ce dezvaluie si alte aspecte ale personalitatii unui artist dincolo de tehnica pe care o poseda la un anumit moment. Cel de-al motiv este juriul, foarte corect, alcatuit din mari muzicieni.
MIRCEA MARIAN (Romania): In etapa a doua a fost mult mai greu, concurenta fiind mult mai mare. Mai ales ca, daca in prima etapa, s-a pus accentul pe intuitie si tehnica, in cea de-a doua s-a urmarit interpretarea, programul avand si un grad sporit de dificultate, incluzand lucrari de Brahms si Beethoven.
RAZVAN SUMA – spectator – Ideea infiintarii si a unui concurs de violoncel sub egida Festivalului Enescu este cea mai stralucita idee din ultimii 20 de ani, de cand s-a reluat festivalul la nivel international.
Cristina Lascu
Citește pe Antena3.ro