x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Valeri Gherghiev: "Am amintiri frumoase legate de prima mea vizită la Bucureşti"

0
Autor: Alina Velea 10 Sep 2011 - 21:00
Valeri Gherghiev:
● Maestre Valeri Gherghiev, cu ce sentimente reveniti la Bucuresti?
● Am amintiri frumoase legate de prima mea vizita la Bucuresti, care a avut loc cu 27 de ani in urma. Eram un foarte tanar dirijor pe atunci, la inceputul carierei mele in fosta Uniune Sovietica. Am primit numeroase invitatii dupa participarea la Competitia "Herbert von Karajan" de la Berlin, pe care am castigat-o pe cand aveam 23 de ani. Una dintre invitatii a venit de la Bucuresti. Imi amintesc ca am dirijat la Ateneu, o sala cu o acustica interesanta...a fost o prima experienta, minunata. Apoi am revenit la Iasi, la Cluj, de fi ecare data intr- o atmosfera foarte placuta. Alte concerte au fost programate dupa caderea lui Ceausescu, cand lucrurile se schimbau cu rapiditate. Am participat de cateva ori in Festivalul "George Enescu" si iata-ma din nou aici, anul acesta. Am dirijat cu fi ecare ocazie muzica lui George Enescu, foarte interesanta atat pentru mine, cit si pentru orchestra.

● Acest festival are menirea de a pune in lumina personalitatea lui George Enescu in cele mai variate ipostaze: in relatie cu creatia contemporanilor sai, in raport cu arta contemporana, dar si cu muzica universala...
● Enescu a fost o personalitate marcanta, cu o vocatie a compozitiei iesita din comun. Era un om serios, profund, foarte apreciat printre contemporanii sai europeni... Consider important ca marile orchestre, muzicienii zilelor noastre sa cunoasca mai bine muzica secolului XX. Este bine ca mai avem inca sansa sa descoperim aspecte interesante in muzica lui Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, ajutati de noii interpreti care vin cu o viziune proaspata. Cu atat mai mult exista aspecte inedite in muzica veacului trecut si ma refer la un grup de compozitori in care l-as include si pe George Enescu, alaturi de Karol Szymanowski, Leoš Janácek, sau chiar Richard Strauss. Ultimul devine cunoscut tot mai mult si in afara Austriei si Germaniei, unde operele lui rasuna de decenii bune. Am dirijat de nenumarate ori "Elektra", "Salomeea", "Ariadna la Naxos"... repertoriul meu se largeste constant cu astfel de titluri care se adauga celor de Serghei Prokofi ev, Dmitri Sostakovici, Igor Stravinski - puternicul grup al compozitorilor rusi - opere pe care le-am promovat in ultimii ani in multe alte tari din Europa si dincolo de Europa, inclusiv in Asia. Salut asadar filosofia festivalului de la Bucuresti, care se bazeaza pe promovarea lui George Enescu prin intermediul marilor orchestre ale lumii, ansambluri simfonice care vin cu propria lor lectura si deschid o dimensiune internationala repertoriului enescian.

● Ce ne puteti spune despre alegerea programelor celor doua concerte de la Bucuresti? Ati avut in vedere lucrari reprezentative in repertoriul Orchestrei Teatrului Mariinski ? Ati venit in intampinarea formatului festivalului?
● Acustica Salii Mari a Palatului din Bucuresti este una foarte speciala, care lanseaza de fapt dirijorilor invitatia de a alege repertoriul in functie de acest generos spatiu de concert. Cred ca lucrarile de Richard Wagner, Alexandr Scriabin, Richard Strauss, Rodion Scedrin, Modest Musorgski, Simfonia a III-a de George Enescu, vor fi puse aici in valoare....Scriabin este un compozitor extrem de original, ideile lui s-au dovedit a fi esentiale pentru progresul marii scoli componistice ruse in secolul XX. Cred ca va fi interesant pentru publicul bucurestean sa experimenteze sonoritatea simfoniei lui Enescu in proximitatea celorlalte opusuri din program. Avem ocazi sa comparam si sa apreciem ceea ce cu siguranta era nou si foarte neobisnuit cu cateva decenii in urma...

● Vom asculta intr-adevar lucrari create cu cateva decenii in urma, cea mai aproape de contemporaneitate, Concertul pentru orchestra de Rodion Scedrin , care are si un subtitlu, "Cuplete populare vesele". O piesa care poarta inspiratia folclorului, stralucit orchestrata... Aveti in vedere sa o includeti intr-un proiect aniversar consacrat compozitorului in 2012, cand se vor implini optzeci de ani de la nasterea sa?
● Sarbatorim anul acesta si anul viitor doi mari compozitori rusi care imi sunt prieteni: – Sofi a Gubaidulina si Rodion Scedrin. Creatia lor ocupa un loc important in viata mea, asa ca vor exista premiere, reluarea unor lucrari reprezentative... Piesa pe care am inclus-o in programul de la Bucuresti este deja inregistrata. Multe dintre productii le-am realizat pe cont propriu, printre acestea fantastica opera a lui Rodion Scedrin, "Calatorul fermecat", editata cu ceva timp in urma la casa de discuri "Mariinsky". Este o opera a secolului XXI care se bucura deja de o recunoastere internationala. A rasunat la Moscova, Helsinki, Stockholm, ma simt incurajat de succesul ei si sper ca intr-o zi o vom aduce si pe secenele romanesti.

● Cu ceva timp in urma v-a trezit interesul si opera majora a lui George Enescu, "Oedip"...
● Cand voi fi in Rominia trebuie sa acord timp acestui subiect..nu este deloc imposibil sa o includem in programele nostre. Exista bineinteles o lunga lista de propritati, dar am putea discuta cu colegii nostrii romani, poate vom realiza ceva impreuna in acest sens.

● Maestre Valeri Gherghiev, sunteti considerat unul dintre cei mai influenti oameni ai planetei. Aveti sentimentul ca puteti schimba trendul muzicii clasice, ca puteti influenta gustul publicului contemporan?
● In opinia mea, muzica clasica este deosebit de pretuita in momentul de fata. Am dirijat de curand doua concerte in Festivalul BBC Proms de la Londra, unde lucrari de Henri Dutilleux si Serghei Prokofiev au umplut sala de mii de locuri....Este un festival care demonstreaza masivul interes al publicului pentru muzica clasica. Trebuie doar sa muncim din greu si sa interpretam cu succes, sa atingem nivelul de performanta, sa compunem muzica buna si sa ne straduim sa implicam cit mai multi oamei tineri. De curand m-am ocupat de Competitia "Ceaikovski", desfasurata in luna iunie la Moskova si Sankt Petersburg. Rezultatul a fost colosal, milioane de spectatori au fost alaturi de noi pe internet. Iar pentru a-i ajuta pe tineri sa aibe un comportament profesionist trebuie sa ne ocupam corect de scoli si universitati si sa implicam generatia tanara...sa nu devenim elitisti si sa interpretam doar pentru aceia care isi permit sa cumpere bilete scumpe...

● Aveti angajamente permanente si colaborari, mai mult sau mai putin, ocazionale...
● De fapt, am doua angajamente principale acum – Teatrul Mariinski si London Symphony - care imi ocupa cea mai mare parte a timpului. Colaborez desigur si cu operele Metropolitan , La Scala, cu Orchestra Filamronicii din Viena, iar ocazional dirijez orchestrele filarmonicilor din Berlin, Chicago, Philhalelphia, New York, dar si Rotterdam Orchestra. Intr-o anumita perioada a vietii am investit foarte mult in Rotterdam, am largit repertoriul orchestrei si am creat un festival care se dovedeste un continuu succes, publicul il apreciaza, asadar ma simt impacat cu mine in aceasta relatie. Un alt capitol extrem de important este relatia cu compozitorii in viata, am amintit-o pe Sofia Gubaidulina, l-am amintit pe Rodion Scedrin, pe Henri Dutilleux, colaborez desigur si cu compozitori mai tineri. Imi doresc sa realizez mai multe productii noi si premiere ale lucrarilor lor in toate genurile: coral, simfonic, opera, intentionez sa fac cu mult mai mult in acest domeniu in urmatorii 5 ani – apropiindu-ma cumva si de muzica lui George Enescu. Colaborarile cu compozitorii contemporani imi evoca epoca lui Ceaikovski, care si-a vazut multe opere reprezentate pe scena de la Mariinski: "Evgheni Oneghin", "Dama de Pica", "Iolanta", etc.
Un fapt care a insemnat recunoasterea valorii unui compozitor in viata pe o mare scena de opera. Cam acelasi lucru se petrece astazi la Mariinski, aceasta este misiunea teatrului nostru.
Citeşte mai multe despre:   festivalul george enescu 2011

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Trupa byron lansează Apă și cer, un nou single de pe albumul Nouă

Trupa byron lansează Apă și cer, un nou single de pe albumul Nouă
Galerie Foto La un an de la lansarea albumului Nouă, cei de la byron prezintă un nou single de pe acesta: piesa Apă și cer, într-o variantă live, interpretată la concertul de lansare Nouă de la...

România are nevoie urgent de o Barieră Verde. 11 milioane de români în pericol

România are nevoie urgent de o Barieră Verde. 11 milioane de români în pericol
Galerie Foto Greenpeace avertizează că dispariția pădurilor și a perdelelor forestiere din zonele de câmpie amenință siguranța națională Greenpeace România lansează Bariera Verde, o campanie pentru replantarea...

Independența Film lansează Beanpole pe propriul canal de Vimeo

Independența Film lansează Beanpole pe propriul canal de Vimeo
Galerie Foto În contextul imprevizibil al programului de funcționare a cinematografelor, generat de pandemie, casa de distribuție Independența Film lansează pe propriul canal de Vimeo Beanpole, filmul tânărului cineast rus...

Excesele se citesc pe față! 5 semne că faci abuz de anumite alimente sau băuturi

Excesele se citesc pe față! 5 semne că faci abuz de anumite alimente sau băuturi
„Fiecare chip este o hartă complexă a vieții” spune Eric Standop, autorul cărții Citirea feței publicată de editura Lifestyle Publishing, parte a Grupului Editorial Trei. Trăsăturile feței vorbesc despre...

Credința în timpul molimei

Credința în timpul molimei
Galerie Foto Icoană pe lemn cu riză din argint, „Sfântul Ioan Botezătorul - Îngerul deșertului”, Țara Românească, epoca lui Constantin Brâncoveanu, sfârșitul sec. al XVII-lea, piesă foarte rară, de...

Angie Thomas, autoarea romanului Pe val: „Am visat să scriu povești care să ajungă la oameni”

Angie Thomas, autoarea romanului Pe val: „Am visat să scriu povești care să ajungă la oameni”
După succesul romanului de debut publicat în peste 20 de țări și ecranizat într-o producție multipremiată, scriitoarea americană Angie Thomas reușește să conducă din nou topul bestseller New York Times cu ce...

Cea mai întunecată lună de Anna Todd, la Editura Trei

Cea mai întunecată lună de Anna Todd, la Editura Trei
Cea mai întunecată lună de Anna Todd, cel de-al doilea volum din seria STARS continuă povestea Karinei și a lui Kael. Karina practică masajul terapeutic cu multă empatie pentru pacienții ei....

ROOTS FEST 2020

ROOTS FEST 2020
Galerie Foto În perioada 29-30 octombrie 2020, în intervalul ora 15:00-18:30, atât pe pagina de Facebook a asociației culturale ARPRO:https://www.facebook.com/asscultarpro, cât și pe pagina de Facebook a Accademia di Romania in...

„INTERMERIDIAN ONLINE”, o călătorie pe meridianele artei și culturii alături de Diana Jipa și Ștefan Doniga

„INTERMERIDIAN ONLINE”, o călătorie pe meridianele artei și culturii alături de Diana Jipa și Ștefan Doniga
Galerie Foto Violonista Diana Jipa și pianistul Ştefan Doniga vor susține o serie de șase concerte care vor fi difuzate, în perioada 28 octombrie - 1 decembrie, pe pagina de Facebook a postului Radio România Muzical, pe cea a...

„Plecăm”, regia Krzysztof Warlikowski, în premieră națională la #FITSonline

„Plecăm”, regia Krzysztof Warlikowski, în premieră națională la #FITSonline
Galerie Foto Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu difuzează online, pentru prima dată în România spectacolul „Plecăm”, în regia lui Krzysztof Warlikowski, producție Nowy Teatr Varșovia, spectacol în limba polo...

Evenimente online în cadrul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest: Masterclass Naomi Kawase, Managing Talents, Works in Progress

Evenimente online în cadrul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest: Masterclass Naomi Kawase, Managing Talents, Works in Progress
Galerie Foto Les Films de Cannes à Bucarest vă invită să decoperiți în cadrul celei de-a 11-a ediții ale sale una dintre cele mai intrigante și mai inclasabile cineaste moderne: Naomi Kawase. Aceasta va susține un...

Achiziții fabuloase pe piața de artă în vremea pandemiei

Achiziții fabuloase pe piața de artă în vremea pandemiei
Galerie Foto Adjudecat! Sotheby's și Banksy, un cuplu de 6,4 milioane de lire, pentru Show Me The Monet   Opera Show Me The Monet, semnată de Banksy, a fost vândută cu 6,4 milioane de lire și este o declarație...

„Servants”, premiat pentru coloana sonoră la Film Fest Gent Cristian Lolea, unul dintre compozitori

 „Servants”, premiat pentru coloana sonoră la Film Fest Gent  Cristian Lolea, unul dintre compozitori
Galerie Foto Servants/ Servitorii, în regia lui Ivan Ostrochovský, un film noir despre colaborarea preoților cu regimul totalitar, cu Vlad Ivanov pe afiș, continuă să adune premii importante în traseul său prin festivaluri. P...

Mariana Nicolesco - Omagiu Centenarului Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor

Mariana Nicolesco - Omagiu Centenarului  Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor
O celebrare excepţională în lumea artei – ca omagiu la Centenarul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România: Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc. Iniţiată de soprana Mariana...

Centenarul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, sărbătorit de Filarmonica „George Enescu”

Centenarul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, sărbătorit de Filarmonica „George Enescu”
Filarmonica „George Enescu” aniversează centenarul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România printr-un concert omagial. În toamna anului 1920, la sediul Conservatorului bucureştean s-a înființat...
Serviciul de email marketing furnizat de