x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Caragiale pe limba lui Căciuleanu

0
Autor: Maria Sârbu 30 Ian 2012 - 21:00
Caragiale pe limba lui Căciuleanu

• Jurnalul National: Domnule Caciuleanu, veti crea un spectacol Caragiale, la Teatrul National din Bucuresti, in acest an, cand se marcheaza centenarul mortii marelui dramaturg roman, dar si 160 de ani de la nasterea lui. Ce reprezinta acest proiect?

Gigi Caciuleanu: Spectacolul se va numi 'D’ale noastre'. Este un titlu inventat de Dan Mastacan, caci cu el am gandit si acest concept scenic. Scenografia va fi realizata de o alta complice a mea, de la spectacolul 'OuiBaDa', Corina Gramosteanu. Trupa implicata se numeste 'Compania Gigi Caciuleanu/ Romania', al carei producator este Valerian Mares – 'Art Production', si va fi esentialmente constituita din actorii/ dansatorii – hai sa le spun 'misca­torii' – din 'OuiBaDa'.

• In ce cheie va fi lucrat 'D’ale noastre'?

In cheia a ceea ce eu numesc 'Teatru coregrafic', adica teatru scris si faptuit pe limba mea coregrafica atat in sensul interpretarii, cat si in cel al compozitiei si unde actorii trebuie sa devina dansatori, adica sa gandeasca si sa actioneze in termeni coregrafici, spre deosebire de fai­mosul si foarte raspanditul 'dans-theatre' (Tanzteater), in care dansatorii devin actori si actioneaza si gandesc in termeni teatrali.

• Am vazut acel extraordinar spectacol de dans, pe care l-ati realizat cu Baletul National din Chile pe poezia lui Pablo Neruda si care mi-a placut foarte mult. De aceea va intreb: veti folosi in spectacolul de la TNB text caragialian?

Va multumesc mult pentru aprecierea spectacolului meu nerudian. 'Carne de Vazduh' este un spectacol in care dragostea pentru universul unui poet – in cazul acela Pablo Neruda – mi-a fost mobil si calauza. O pasiune de aceeasi natura pentru Caragiale ma instiga sa intreprind acest 'D’ale noastre', pe care il am in minte, am impresia, dintotdeauna. Ion Caramitru (directorul Teatrului National – n.r.) mi-a dat recent, in mod cu totul neasteptat, aceasta ocazie si voi incerca sa pro­fit de ea cu toata bucuria. De mult am visat acest spectacol. I l-am propus lui Ion Caramitru care, acceptandu-l, mi-a spus: 'Da, un Caragiale pe limba ta!...'.

In 'D’ale noastre' miscarea va fi atat 'eroul principal', cat si 'limba' folosita. Prin urmare, imi propun sa nu folosesc texte propriu-zise. Chiar daca ele, bineinteles, fi-vor mai mult decat prezente ca sub-texte. Sau sa le spunem mai bine supra-texte? In orice caz pre-texte, puncte de pornire, pentru a intenta o explorare cu ajutorul miscarii fie si numai al unei infime parti ale acelui univers al disecarii spetei omenesti proprii lui Caragiale. Un Caragiale revizitat in ziua de azi in care absurdul ionescian a devenit logica coti­diana. Un spectacol in care mi-am propus sa explorez aceasta lume a noastra, cea de toate zilele, plina cu 'de-ale noastre'. Nu numai cele ro­ma­nesti ci, in general, cu cele 'de-ale noastre' – omenesti.

• Dar pe ce texte va bazati?

Poate textul meu de prezentare sa raspunda la intrebarile dumnea­voastra: Cat de goi ne simtim, asa, zvarliti in 'noaptea furtunoasa' a acelor nimicitoare nimicuri 'd’ale carnavalului' cotidian. Fiecaruia dintre noi, la un moment sau un altul, ne-a fost sa dam peste vre('o) scrisoare pierduta' pecetluind a cuiva pierzanie. Sau, poate si mai des, fost-am acel cineva care cu disperare o cauta. Dusi de un frenetic 'lant al slabiciunilor', calcandu-ne in picioare unii pe altii, fara mila, permanent si reciproc. Nefiind cu totii altceva decat omul omului 'napasta'.

• Frumos... Cand veti incepe lucrul la spectacol si cand va fi prezentat publicului?

Lucrul la concept si la limbajul coregrafic l-am inceput demult. Lucrul fizic, cu 'miscatorii', va incepe la inceputul lunii mai si premiera va fi pe la mijlocul lui iunie.

• Cum este Caragiale in viziunea unui coregraf si dansator, care a patruns in profunzimea multor universuri literare si muzicale o data cu crearea spectacolelor de teatru coregrafic? Ii puteti gasi un corespondent intr-o literatura a lumii?

Caragiale este unic, mai ales, dupa parerea mea, datorita limbajului specific umano-romanesc pe care il foloseste, pe langa genialitatea dramaturgiei sale atat de prezente, si in Momente sau Schite. Poate de aceea este imposibil de tradus intr-o alta limba vorbita. Pare, deci, paradoxal sa incerci un CARAGIALE fara cuvinte. Chiar si numele 'Mitica' este greu de tradus. Dar cat de pasionant e in acelasi timp de a incerca sa redai prin miscare sintagme absurde, ca de exemplu 'Curat murdar' sau 'Zoe, Zoe fii barbata' si atatea multe altele, care au intrat deja in limbajul cotidian al tuturor vorbitorilor de limba romana. Ceea ce ma intereseaza in a mea 'traducere' in miscare ar fi tocmai Universalitatea caragialeasca a spetei umane.

• Spectacolele care poarta semna­tura dumneavoastra au avut intotdeauna mare succes in Romania, ultima creatie pe care ati adus-o fiind 'Noche Bach' prezentata de 'El Banch' la Festivalul Enescu, anul trecut. Ce alt spectacol ati dori sa aratati publicului roman?

Pentru ca ma intrebati, va spun visul meu. Mi-as dori din suflet sa pot avea ocazia de a arata publicului romanesc in mod permanent, nu sporadic – poate in cadrul crearii in Romania a unui teatru de repertoriu Gigi Caciuleanu (ca de exemplu Picolo Teatro din Milano) –, spectacole ca 'Piaza Italia', 'Oskolki', 'Mozartisssimo', 'No man’s land', 'Valparaiso Vals', 'Paris – Santiago', 'Cuerpos', 'Gente' si alte cateva, pe care le-am tot aratat pe unde am fost, dar unele dintre ele nicicand in Romania.

• La ce lucrati in prezent, ce proiecte aveti?

Acum lucrez la Targu-Mures un spectacol tot de teatru coregrafic pe muzica si textele (in latina) ale celebrei 'Carmina Burana' de Carl Orff. Am intalnit aici oameni deosebit de talentati si interesati de a lucra cu mine 'altfel' si pe un 'altfel' de sistem decat cel cu care erau obisnuiti, un sistem care imi este propriu. Vor fi aproape 40 de interpreti din sectiile romana si maghiara ale Teatrului National din Tg. Mures, dar si de la Facultatea de Teatru. Am vazut aici cateva piese minunate, printre care si 'Casatoria' de Gogol intr-o regie mi­nunata, cu actrite si actori intr-adevar mari. (...) Premiera cu spectacolul 'Carmina Burana' va avea loc pe 17 februarie.

Citeşte mai multe despre:   teatru

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

FITS rămâne alături de public, în cadrul ediției speciale #online „Puterea de a crede / Empowered”

FITS rămâne alături de public, în cadrul ediției speciale #online „Puterea de a crede / Empowered”
Galerie Foto În contextul pandemiei de COVID-19, organizatorii Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu au luat decizia reprogramării pentru anul 2021 a celor peste 500 de evenimente care ar fi trebuit să aibă loc la Sib...

#StămAcasă. Hai la spectacol. „Poezia visului’’, de Miriam Răducanu, continuă seria de spectacole unteatru oferite de glo™

#StămAcasă. Hai la spectacol. „Poezia visului’’, de Miriam Răducanu, continuă seria de spectacole unteatru oferite de glo™
Galerie Foto Mii de spectatorii au urmărit în ultimele două săptămâni producțiile unteatru difuzate gratuit în mediul online. După două spectacole de succes, premiate de juriile celor mai importante festivaluri de profil,...

#StamAcasa. Prinții și prințesele au nevoie de poveste

#StamAcasa. Prinții și prințesele au nevoie de poveste
Marian Râlea, Magicianul Poveștilor, și Teatrul Național pentru Copii „ABRACADABRA” propun copiilor mari și mici câte o Poveste Magică pe zi. Poveștile pot fi urmărite pe canalul de YouTube - Eu pot, eu s...

Două spectacole pe texte de excepţie, transmise online de Teatrul Bulandra!

Două spectacole pe texte de excepţie, transmise online de Teatrul Bulandra!
Se dovedește că atât pentru spectatorii noştri din București, din țară, dar și pentru românii de pe toate meridianele lumii, vizionarea online a spectacolelor Teatrului Bulandra – pe pagina oficială de...

Teatrul Național din Timișoara propune noi ”Întâlniri la voi acasă” pe canalul său YouTube

Teatrul Național din Timișoara propune noi ”Întâlniri la voi acasă” pe canalul său YouTube
Miercuri, 8 aprilie, de la ora 20.00 începem o nouă săptămână de spectacole online. Pentru următoarea „întâlnire la voi acasă” pe canalul YouTube al Teatrului Național, am pregătit un spectacol despre...

Randi lansează piesa „Suflete în carantină”, inspirată de restricțiile vremurilor pe care le trăim

Randi lansează piesa „Suflete în carantină”, inspirată de restricțiile vremurilor pe care le trăim
Galerie Foto Randi dovedește încă o dată că inspirația, creativitatea și iubirea nu cunosc restricții nici măcar în vreme de pandemie. Artistul Famous Production lansează o nouă piesă, „Suflete în carantină”, al...

Stagiune de recitaluri online la Casa Artelor Dinu Lipatti

Stagiune de recitaluri online la Casa Artelor Dinu Lipatti
Primăria Municipiului București, prin „Casa Artelor Dinu Lipatti”, a lansat programul cultural CASA LIPATTI OpenStage 2020, o stagiune de recitaluri lunare dedicată muzicienilor profesioniști de toate vârstele....

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale. Comandă romanul Ion, de Liviu Rebreanu

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale. Comandă romanul Ion, de Liviu Rebreanu
Galerie Foto De miercuri, Jurnalul îți oferă romanul ”Ion”, de Liviu Rebreanu, un volum de referință al literaturii române. Îl poți comanda alături de celelalte apariții din colecția Jurnalul cărților esențiale,...

TIFF online: cel mai mare festival de film se înscrie în campania #StămAcasă

TIFF online: cel mai mare festival de film se înscrie în campania #StămAcasă
Galerie Foto Platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania oferă publicului cinefil o selecție de filme accesibile gratuit, venind cu propunerea de a transforma serile de weekend în care #StămAcasă,...

LACUL LEBEDELOR: magie în aer liber! Transmisie online marți, 7 aprilie 2020

LACUL LEBEDELOR: magie în aer liber! Transmisie online marți, 7 aprilie 2020
Galerie Foto Aplauzele nu conteneau, era ceva nemaivăzut și nemaisimțit: magia se transpunea în aer liber, LACUL LEBEDELOR se dansa pe apă! Marți, 7 aprilie, ora 18:00, vă invităm să revedeți online spectacolul care a f

Refugiu pe timp de criză

Refugiu pe timp de criză
Galerie Foto În contextul actual, investitorii - sau simplii cetățeni - se orientează spre noi piețe de conservare a banilor și modalități sigure de plasare a depozitelor bănești. Printre piețele alternative, alături de...

Ioan-Aurel Pop, la aniversarea a 154 de ani de la înfiinţarea Academiei: „Se va potoli furtuna, din care vom ieşi mai puternici, mai realişti şi mai înţelepţi“

Ioan-Aurel Pop, la aniversarea a 154 de ani de la înfiinţarea Academiei: „Se va potoli furtuna, din care vom ieşi mai puternici, mai realişti şi mai înţelepţi“
Galerie Foto Preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a transmis un mesaj la 154 de ani de la înfiinţarea Academiei Române, Istoria  modernă a Academiei Române începe la 1/13 aprilie 1866, când a fost fondată,...

Oratoriul „Visul lui Gerontius” de Edward Elgar, difuzat online de Filarmonica „George Enescu”

Oratoriul „Visul lui Gerontius” de Edward Elgar, difuzat online de Filarmonica „George Enescu”
Joi, 9 aprilie 2020, de la ora 19.00, în saptămâna ce precede Paștele catolic, Filarmonica „George Enescu” vă propune, în cadrul stagiunii online, oratoriul „Visul lui Gerontius” de Edward...

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Publicul are ocazia să revadă evenimente...

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown
Romanul Simfonia sălbatică va fi lansat pe plan mondial, începând cu 1 septembrie 2020, însoțit de un album de muzică clasică compusă tot de el.   Editura RAO va publica Simfonia sălbatică, o carte...
Serviciul de email marketing furnizat de