x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Caragiale pe limba lui Căciuleanu

0
Autor: Maria Sârbu 30 Ian 2012 - 21:00
Caragiale pe limba lui Căciuleanu

• Jurnalul National: Domnule Caciuleanu, veti crea un spectacol Caragiale, la Teatrul National din Bucuresti, in acest an, cand se marcheaza centenarul mortii marelui dramaturg roman, dar si 160 de ani de la nasterea lui. Ce reprezinta acest proiect?

Gigi Caciuleanu: Spectacolul se va numi 'D’ale noastre'. Este un titlu inventat de Dan Mastacan, caci cu el am gandit si acest concept scenic. Scenografia va fi realizata de o alta complice a mea, de la spectacolul 'OuiBaDa', Corina Gramosteanu. Trupa implicata se numeste 'Compania Gigi Caciuleanu/ Romania', al carei producator este Valerian Mares – 'Art Production', si va fi esentialmente constituita din actorii/ dansatorii – hai sa le spun 'misca­torii' – din 'OuiBaDa'.

• In ce cheie va fi lucrat 'D’ale noastre'?

In cheia a ceea ce eu numesc 'Teatru coregrafic', adica teatru scris si faptuit pe limba mea coregrafica atat in sensul interpretarii, cat si in cel al compozitiei si unde actorii trebuie sa devina dansatori, adica sa gandeasca si sa actioneze in termeni coregrafici, spre deosebire de fai­mosul si foarte raspanditul 'dans-theatre' (Tanzteater), in care dansatorii devin actori si actioneaza si gandesc in termeni teatrali.

• Am vazut acel extraordinar spectacol de dans, pe care l-ati realizat cu Baletul National din Chile pe poezia lui Pablo Neruda si care mi-a placut foarte mult. De aceea va intreb: veti folosi in spectacolul de la TNB text caragialian?

Va multumesc mult pentru aprecierea spectacolului meu nerudian. 'Carne de Vazduh' este un spectacol in care dragostea pentru universul unui poet – in cazul acela Pablo Neruda – mi-a fost mobil si calauza. O pasiune de aceeasi natura pentru Caragiale ma instiga sa intreprind acest 'D’ale noastre', pe care il am in minte, am impresia, dintotdeauna. Ion Caramitru (directorul Teatrului National – n.r.) mi-a dat recent, in mod cu totul neasteptat, aceasta ocazie si voi incerca sa pro­fit de ea cu toata bucuria. De mult am visat acest spectacol. I l-am propus lui Ion Caramitru care, acceptandu-l, mi-a spus: 'Da, un Caragiale pe limba ta!...'.

In 'D’ale noastre' miscarea va fi atat 'eroul principal', cat si 'limba' folosita. Prin urmare, imi propun sa nu folosesc texte propriu-zise. Chiar daca ele, bineinteles, fi-vor mai mult decat prezente ca sub-texte. Sau sa le spunem mai bine supra-texte? In orice caz pre-texte, puncte de pornire, pentru a intenta o explorare cu ajutorul miscarii fie si numai al unei infime parti ale acelui univers al disecarii spetei omenesti proprii lui Caragiale. Un Caragiale revizitat in ziua de azi in care absurdul ionescian a devenit logica coti­diana. Un spectacol in care mi-am propus sa explorez aceasta lume a noastra, cea de toate zilele, plina cu 'de-ale noastre'. Nu numai cele ro­ma­nesti ci, in general, cu cele 'de-ale noastre' – omenesti.

• Dar pe ce texte va bazati?

Poate textul meu de prezentare sa raspunda la intrebarile dumnea­voastra: Cat de goi ne simtim, asa, zvarliti in 'noaptea furtunoasa' a acelor nimicitoare nimicuri 'd’ale carnavalului' cotidian. Fiecaruia dintre noi, la un moment sau un altul, ne-a fost sa dam peste vre('o) scrisoare pierduta' pecetluind a cuiva pierzanie. Sau, poate si mai des, fost-am acel cineva care cu disperare o cauta. Dusi de un frenetic 'lant al slabiciunilor', calcandu-ne in picioare unii pe altii, fara mila, permanent si reciproc. Nefiind cu totii altceva decat omul omului 'napasta'.

• Frumos... Cand veti incepe lucrul la spectacol si cand va fi prezentat publicului?

Lucrul la concept si la limbajul coregrafic l-am inceput demult. Lucrul fizic, cu 'miscatorii', va incepe la inceputul lunii mai si premiera va fi pe la mijlocul lui iunie.

• Cum este Caragiale in viziunea unui coregraf si dansator, care a patruns in profunzimea multor universuri literare si muzicale o data cu crearea spectacolelor de teatru coregrafic? Ii puteti gasi un corespondent intr-o literatura a lumii?

Caragiale este unic, mai ales, dupa parerea mea, datorita limbajului specific umano-romanesc pe care il foloseste, pe langa genialitatea dramaturgiei sale atat de prezente, si in Momente sau Schite. Poate de aceea este imposibil de tradus intr-o alta limba vorbita. Pare, deci, paradoxal sa incerci un CARAGIALE fara cuvinte. Chiar si numele 'Mitica' este greu de tradus. Dar cat de pasionant e in acelasi timp de a incerca sa redai prin miscare sintagme absurde, ca de exemplu 'Curat murdar' sau 'Zoe, Zoe fii barbata' si atatea multe altele, care au intrat deja in limbajul cotidian al tuturor vorbitorilor de limba romana. Ceea ce ma intereseaza in a mea 'traducere' in miscare ar fi tocmai Universalitatea caragialeasca a spetei umane.

• Spectacolele care poarta semna­tura dumneavoastra au avut intotdeauna mare succes in Romania, ultima creatie pe care ati adus-o fiind 'Noche Bach' prezentata de 'El Banch' la Festivalul Enescu, anul trecut. Ce alt spectacol ati dori sa aratati publicului roman?

Pentru ca ma intrebati, va spun visul meu. Mi-as dori din suflet sa pot avea ocazia de a arata publicului romanesc in mod permanent, nu sporadic – poate in cadrul crearii in Romania a unui teatru de repertoriu Gigi Caciuleanu (ca de exemplu Picolo Teatro din Milano) –, spectacole ca 'Piaza Italia', 'Oskolki', 'Mozartisssimo', 'No man’s land', 'Valparaiso Vals', 'Paris – Santiago', 'Cuerpos', 'Gente' si alte cateva, pe care le-am tot aratat pe unde am fost, dar unele dintre ele nicicand in Romania.

• La ce lucrati in prezent, ce proiecte aveti?

Acum lucrez la Targu-Mures un spectacol tot de teatru coregrafic pe muzica si textele (in latina) ale celebrei 'Carmina Burana' de Carl Orff. Am intalnit aici oameni deosebit de talentati si interesati de a lucra cu mine 'altfel' si pe un 'altfel' de sistem decat cel cu care erau obisnuiti, un sistem care imi este propriu. Vor fi aproape 40 de interpreti din sectiile romana si maghiara ale Teatrului National din Tg. Mures, dar si de la Facultatea de Teatru. Am vazut aici cateva piese minunate, printre care si 'Casatoria' de Gogol intr-o regie mi­nunata, cu actrite si actori intr-adevar mari. (...) Premiera cu spectacolul 'Carmina Burana' va avea loc pe 17 februarie.

Citeşte mai multe despre:   teatru

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

A apărut revista “FILM” nr 2/2020

A apărut revista “FILM” nr 2/2020
          Noul număr al revistei “Film” apare , după perioada de izolare  generată de pandemie şi  în zilele unui început de relaxare cu dilatări şi...

10 iulie – Ziua Muzeului Naţional Cotroceni

10 iulie – Ziua Muzeului Naţional Cotroceni
Muzeul Național Cotroceni aniversează 29 de ani de existență în spațiul cultural românesc.             Înființat în anul 1991, prin Hotărârea...

Martin Scorsese susține programul CINEVARA al Fundației9. Proiecția de joi de la Rezidența BRD Scena9: Black Girl, „primul film al Africii subsahariene”

Martin Scorsese susține programul CINEVARA al Fundației9. Proiecția de joi de la Rezidența BRD Scena9: Black Girl, „primul film al Africii subsahariene”
Joi, 16 iulie, de la ora 21.00, în grădina Rezidenței BRD Scena9 (Str. I.L. Caragiale 32), va fi proiectat filmul artistic senegalez Black Girl, regizat și scris de Ousmane Sembène, în cadrul programului de proiec

Atelierele Walk & Shoot 2020 – artă fotografică și explorare urbană

Atelierele Walk & Shoot 2020 –  artă fotografică și explorare urbană
La intersecția dintre artă fotografică și explorare urbană, Walk & Shoot propune în această vară cinci ateliere coordonate de unii dintre cei mai cunoscuți fotografi români: Cristian Crisbășan, Cornel...

Medalion excepțional: „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”

Medalion excepțional: „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”
Muzeul Municipiului București vă invită să admirați, în perioada 15 iulie – 16 august 2020, la Palatul Suțu, un număr de șase tablouri pictate de Nicolae Grigorescu, care se adaugă și completează, într-un...

Mircea Diaconu: „Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă...”

Mircea Diaconu: „Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă...”
Intrăm, alături de Mircea Diaconu, în culisele Trilogiei ardelenilor. Este singurul în viaţă dintre actorii care au jucat rolurile principale ale fraţilor transilvăneni Ion, Traian şi Romulus Brad, în...

La TNB, premieră în plină criză : Jurnal de România

La TNB, premieră în plină criză : Jurnal de România
Galerie Foto Într-o perioadă extrem de dificilă prin care trece lumea artistică, Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti anunţă prima premieră în plină perioadă de pandemie: Jurnal de România. 1989, spectacol...

Spectacole de Lev Dodin, Radu Afrim, Sasha Waltz, Michèle Noiret, sâmbătă la #FITSonline

Spectacole de Lev Dodin, Radu Afrim, Sasha Waltz, Michèle Noiret, sâmbătă la #FITSonline
Galerie Foto  „Frați și surori”, regia Lev Dodin, „Körper”, coregrafia Sasha Waltz, „Beție”, regia Radu Afrim, „Hors-Champ”, coregrafia Michèle Noiret, sunt doar câteva dintre spectacolele din cadrul...

Povești de dragoste

Povești de dragoste
E cald, suntem cu gândul la vacanță, așa că vă propun câteva cărți despre dragoste, relații și despre viață, de fapt.   A doua șansă, Kristin Hannah „Sunt îndrăgostit de altă femeie”....

Simfonia „Clopotele” și Suita „Şeherazada”, în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Simfonia „Clopotele” și Suita „Şeherazada”, în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Joi, 9 iulie 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Filarmonica „George Enescu” va transmite, în prima parte, înregistrarea Simfoniei corale „Clopotele”, op. 35, de Serghei Rahmaninov, condusă de...

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL va avea loc între 12-16 august, la Sfântu Gheorghe, Delta Dunării

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL  va avea loc între 12-16 august, la Sfântu Gheorghe, Delta Dunării
ANONIMUL IIFF, festivalul la care publicul votează filmul câștigător, anunță cea de-a 17-a ediție, care va avea loc între 12 - 16 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării.  Având în vedere...

FestivalYA: vorbește live cu autorii tăi preferați!

FestivalYA: vorbește live cu autorii tăi preferați!
La vremuri interesante, evenimente minunate! Este organizată o serie de întâlniri LIVE cu autorii tăi preferați, în cadrul FestivalYA, un festival de carte, muzică și idei young adult. În perioada 20...

„Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, publicată în engleză în traducerea lui Gabi Reigh

„Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, publicată în engleză în traducerea lui Gabi Reigh
Galerie Foto Cea mai populară piesă de teatru a lui Mihail Sebastian, „Steaua fără nume”, este și cea mai recentă traducere din limba română în limba engleză în Regatul Unit. Comedie dulce-amăruie ce încă este...

Anul premierelor la TIFF, în Zilele Filmului Românesc

Anul premierelor la TIFF, în Zilele Filmului Românesc
Galerie Foto Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr-record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, ca...

Cea de-a 14-a editie One Night Gallery devine expozitie itineranta si va avea loc si la Timisoara

Cea de-a 14-a editie One Night Gallery devine expozitie itineranta si va avea loc si la Timisoara
Galerie Foto Ultima editie One Night Gallery a prezentat lucrarile artistei Alina Bohoru in 13 spatii din centrul Bucurestiului, luand forma unei expozitii stradale. Continutul va fi expus si la Timisoara in luna august, in...
Serviciul de email marketing furnizat de