23 de ani. 20 de piese de teatru. Carti. Burse internationale. Realizari pentru care Peca Stefan, un tanar dramaturg, a muncit necontenit ca sa-si indeplineasca visul. Sa fie jucat pe Broadway.
Trei tineri actori care-si joaca propriul rol, gata sa schimbe ei o lume. O lume a elevilor de liceu, dezamagiti de omenirea din jurul lor, de profesori, de parinti, de sistemul social parazitar. "New York (Fuckinâ City)" poarta semnatura lui Peca Stefan, dramaturg al noului val teatral - sau, mai bine spus, al teatrului alternativ. Sa facem cunostinta cu el. De mic a fost fascinat de misterele teatrului. Nascut in Targoviste, Peca a inceput sa scrie din acelasi motiv pentru care multi se apuca de acest lucru. Sa-si gaseasca un loc unde sa-si poata puna in practica gandurile, sa scrie despre ei insisi, despre oamenii din jurul lor, despre felul cum vad ei lumea. Stefan si-a dorit insa ceva mai mult. "M-am dedicat scrisului pentru ca ceea ce vedeam la teatru nu reprezenta o zona cu care eu m-as fi putut identifica si nu reprezenta problemele pustilor de varsta mea, de 15 ani. Experienta teatrala e una de grup, publicul e foarte important, iar feedback-ul este unul direct, diferit fata de ce-ti ofera, de pilda, proza, poezia sau filmul. E un risc direct, mai mare, dar asa creste si adrenalina, si chestia asta-mi place teribil", marturiseste Peca. PRIMELE RENDEZ-VOUS-URI. Prima opera care a ajuns la public a fost "Cameleonic" - o carticica de vreo 100 de pagini care sunt la limita intre poezie, proza si teatru, si care s-a pus in scena pe vremea cand Stefan isi facuse o trupa de teatru in liceu. O carte care-i defineste intr-un fel personalitatea ....de artist, evident, care refuza incadrarea intr-un anumit gen sau stil si care abordeaza oarecum sincretic arta si scrisul in general. "Cameleonic" defineste un tip de abordare al vietii pentru ca niciodata nu te poti lua prea in serios sau nu te poti preface ca esti cineva. Fiecare avem mult mai multe personaje in noi si cred ca jocul acesta in cautarea adevarului din noi poate fi cameleonic. In carte, arta a fost o prima "declaratie teatrala" ne relateaza tanarul dramaturg primele sale "rendez-vous-uri" cu teatrul. PERSONAJE PARADOXALE. Stefan nu e un dramaturg conventional. Stilul serpuieste de la o piesa la alta, trasat de o notabila autoironie. "Imi place sa am personaje paradoxale si complexe. Fiecarei piese i se potriveste un anumit tip de abordare, un anumit ton si stil", admite franc Stefan. Dar cea mai reprezentativa abordare ramane totusi cea a limbajului cu care autorul a si intrat, de fapt, in atentia teatrului romanesc. Piesa "Ziua fututa a lui Nils" are un mesaj ironic, dar clar, al limbajului, organul falic fiind pomenit de 276 de ori. Reticenta de a aduce personaje care vorbesc ca in mediul din care provin si-a spus inerent cuvantul. "S-a ezitat punerea piesei in scena la Bulandra, desi era in proiect. La spectacolele-lecturi care au avut loc in Green Hours, reactia publicului a fost insa una surprinzatoare. Pana si Parazitii au cochetat cu ideea de a canta in respectiva piesa", spune rebelul dramaturg.Citește pe Antena3.ro
IDENTIFICARE"M-am dedicat scrisului pentru ca ceea ce vedeam la teatru nu reprezenta o zona cu care eu m-as fi putut identifica. Mai mult, nu reprezenta problemele pustilor de varsta mea, de 15 ani. Experienta teatrala e una de grup, iar feedback-ul este unul direct, diferit fata de ce-ti ofera, de pilda, proza, poezia sau filmul" Peca Stefan, dramaturg |
FEEDBACK"Simt ca mi se potriveste teatrul cel mai bine si scriu pentru teatru, asta inseamna ca pot sa scriu pentru maximum, sa zicem, 2.000 de oameni pe seara, daca ajung pe Broadway. E perfect, nu am nevoie de mai mult" Peca Stefan, dramaturg |
A FI SAU A NU FI...UNDERGROUND
| ||
|