x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Multe "aventuri", la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii de la Iaşi

Multe "aventuri", la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii de la Iaşi

de Maria Sârbu    |    08 Oct 2010   •   00:00
Multe "aventuri", la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii de la Iaşi

Spectacolul Teatrului Odeon din Bucureşti, "Aventurile lui Habarnam", realizat după Nikolai Nosov, în regia lui Alexandru Dabija, a avut un succes extraordinar la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii şi Tineret (FITCT) de la Iaşi, al cărui gong final a răsunat vineri. Montarea, cu o distribuţie numeroasă, i-a fascinat pe spectatorii veniţi joi după-amiază la Teatrul Luceafărul, sala de 450 de locuri fiind arhiplină. Copii, adolescenţi, părinţi şi bunici i-au urmărit încântaţi pe Habarnam (Pavel Bartoş), Ştietot (Marius Stănescu) şi pe celelalte personaje - "prichindei" şi "prichinduţe" - interpretate de cunoscuţi actori de la Teatrul Odeon, printre care, respectiv, Mircea Constantinescu, Gabriel Pintilei, Mugur Arvunescu, Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Cătălina Mustaţă.
Textul (dramatizare de Mihaela Michailov), muzica (Ada Milea), scenografia (Constantin Ciubotariu) şi jocul antrenant al actorilor dau naştere la o creaţie scenică ce îţi menţine bună dispoziţie încă mult timp  după reprezentaţie.

Festivalul de Teatru de la Iaşi, un eveniment foarte îndrăgit de copii, s-a desfăşurat timp de şase zile, incluzând spectacole dimineaţă şi după-amiază. Urmărind publicul, tragi concluzia că aici, în mediul preşcolarilor şi al elevilor, există un mare interes pentru actul scenic. Cele trei ediţii ale Festivalului, organizat de Teatrul Luceafărul, au alimentat acest interes, cerinţele fiind acum tot mai mari, pentru că trei ani la rând directorul artistic, Oltiţa Cîntec, a căutat în lume spectacole care să prindă la publicul bine format datorită creaţiilor Teatrului Luceafărul. Acest public "se profesionalizează" pe zi ce trece şi solicită spectacole de înaltă calitate.

Motivaţia Oltiţei Cîntec de a continua acest festival este următoarea: "Manifestări precum FITCT devin catalizatoare de energii estetice, conectând artişti din spaţii geografice şi spirituale diverse, oferind publicului şi specialiştilor producţii interesante, precum şi ocazia unor întâlniri productive, stabilirea de contacte ori viitoare reţele. Dinamizează echipa, îi dă un scop imediat, obligă la comparaţii, ierarhizează. Unicul festival internaţional de teatru din regiunea de Nord-Est a României, unul dintre puţinele internaţionale de gen din ţară, FITCT doreşte să sublinieze mai limpede misiunea asumată a "Luceafărului", la 60 de ani de existenţă artistică, de a fi o instituţie de rang naţional, cu recunoaştere internaţională. Un teatru tânăr cu o ofertă de calitate, care să combine noutatea estetică cu dimensiunea educativă, formatoare, să pună în valoare şi să stimuleze potenţialul trupei, să atragă colaboratori şi spectatori. Calibrul participanţilor şi blazonul partenerilor demonstrează că FITCT, "Luceafărul" şi Iaşul sunt puncte interesante pe harta Europei!".

Drept argument sunt spectacolele care s-au jucat, sub genericul "Interconexiuni", ediţia 2010 marcând şi 60 de ani ai Teatrului Luceafărul. Cu acest prilej, teatrul gazdă a pregătit o premieră specială: "Cartea junglei", după Rudyard Kipling, în regia Oanei Leahu, prezentată în prima zi a festivalului, dar şi în ultima zi, la solicitarea publicului. Aşa cum informam cititorul, într-un articol din ziarul nostru, i-a impresionat pe micii spectatori şi "Scufiţa Roşie" (Teatrul Ţăndărică), şi "Impresii Chopin" (Teatrul de Păpuşi Bialystock din Polonia). La fel şi "Apolodor" după Gellu Naum (Teatrul Puck din Cluj-Napoca), "Povestea unchiuleţului" (Teatrul Marienbad Freiburg din Germania) sau "Poveste de Crăciun" (Teatrul Gulliver din Galaţi).

Un spectacol unic în arta animaţiei şi jucat la Iaşi este cel al Laurei Kibel - "Unde te duc picioarele" (Teatro dei Piedi din Roma, Italia), prezentat şi anul trecut în România, la Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie "Bucurii pentru copii", organizat de Teatrul Ţăndărică din Bucureşti. Publicul ieşean privea nesăţios la interpretarea perfectă a actriţei. Laura Kibel creează personaje în scenă "jucate de picioare, mâini, degete, abdomen". Ea alege subiecte originale, amuzante, iar pentru a crea o atmosferă care să-i încânte pe spectatori foloseşte şi o muzică pe potriva momentului scenic. Artista este invitată să-şi prezinte spectacolele la diverse festivaluri din întreaga lume.

A venit la Festivalul de la Iaşi şi un teatru mobil - Teatrul Risorius din Franţa, cu "Volpino", spectacol ale cărui reprezentaţii se joacă într-o rulotă roşie. Această "scenă" era plasată pe esplanada Teatrului Luceafărul. Rulota are doar 35 de locuri, iar pentru a satisface cerinţele publicului s-au programat în trei zile de festival 12 reprezentaţii. Este vorba de un basm frumos, gustat de publicul mic şi publicul mare, cu aventuri frumoase.

Nu putem trece cu vederea un frumos spectacol al Teatrului Luceafărul - "Ursul păcălit de vulpe" după Ion Creangă, jucat de două ori în festival. Această montare (dramatizarea şi regia aparţinând lui Constantin Brehnescu) urmăreşte "cu fidelitate linia narativă a poveştii lui Ion Creangă, dramatizarea valorificând din plin umorul, dar şi tâlcurile întâmplărilor cu ursul şi cu vulpea care îl păcăleşte". Această versiune scenică antrenează publicul, căci creatorii au mizat pe interactivitate şi nu au dat greş. Spectacolul va fi jucat săptămâna viitoare la Chişinău, la invitaţia Teatrului Licurici, care organizează Gala Internaţională a Teatrelor de Păpuşi, cu prilejul celei de 65-a stagiuni a acestei instituţii.

Ce a însemnat Festivalul Internaţional pentru Copii şi Tineret de la Iaşi, ediţia a III-a? Aproximativ 6.000 de spectatori în cele şase zile. E mult şi e foarte bine.

Atât directorul general al Teatrului Luceafărul, Ioan Holban, cât şi directorul artistic, Oltiţa Cîntec, s-au "despuiat" de emoţiile ce i-a cuprins înainte de a începe festivalul şi legate de problema financiară. Acum, la final, sunt mulţumiţi de ceea ce a fost. Şi a fost o reuşită, pe care vor să o repete la anul. (Maria Sârbu)

×
Subiecte în articol: teatru