x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Povești emoționante și concepții moderne pe scena Operei Naționale București

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 21 Ian 2020 - 13:43
Povești emoționante și concepții moderne pe scena Operei Naționale București
Vezi galeria foto

Cea mai frumoasă poveste de iubire „Romeo și Julieta”, spectacol de balet pe scena Operei Naționale

Opera Națională București prezintă miercuri, 22 ianuarie 2020, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet „Romeo și Julieta” de Serghei Prokofiev. Regia și coregrafia sunt semnate de către Renato Zanella, decorurile au fost create de Alessandro Camera (Italia), costumele de către Carla Ricotti (Italia), iar light design-ul de Vinicio Cheli (Italia). La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

Pentru acest spectacol coregraful și regizorul Renato Zanella a venit cu o concepție modernă, plasând celebra poveste de dragoste într-un context artistic de avangardă, după cum însuși a mărturist:

,,Romeo și Julieta este povestea nemuritoare a unei iubiri ce are loc într-una dintre cele mai dificile perioade din istorie, în Evul Mediu. Puterea, războiul și religia par să conspire împotriva purității, a simplității vieții și a libertății: care tabără va învinge?

Mă tot gândeam cum poate fi spusă această poveste în ziua de azi, dar nu numai din punctul de vedere al coregrafiei. Mai există această intrigă și azi? Cum putem explica asemenea dragoste generațiilor actuale?

Îmi imaginam cum în Verona de azi, un oraș ce păstrează arhitectura și strălucirea acelor timpuri, totul se întâmplă în continuare între zidurile cetății. Shakespeare vedea în aceste ziduri granița dintre Rai și Iad, frumusețea și spiritul orașului l-au inspirat pe scriitor peste măsură. Dar deși azi piețele orașului nu mai au târguri de animale și nici familiile puternice nu se mai luptă cu spada pe străzi, noua societate a rămas divizată și competitivă, asemănându-se destul de mult cu situația din vremurile descrise de renumitul dramaturg.

Competiția din ziua de azi se referă la imagine, sporturile practicate, luxul din viața fiecăruia, toate acestea traducându-se însă în final tot în putere și control. Acesta e contextul actual în care trebuie să plasăm povestea imaginată de Shakespeare la 1597, păstrând în același timp elementele cheie din scenariu: inocența și simplitatea. E clar că personajele poveștii noastre, Romeo și Julieta, au fost închipuite drept personalități puternice, de o educație aleasă, inteligenți, așadar invidia sau frica de competiție le vor fi fost necunoscute.

A privi pe cineva în ochi și a te îndrăgosti fulgerător e ceea ce-și dorește toată lumea. Oricine își dorește ca puterea dragostei din acest moment de sublimă inocență să aducă pace și să unească oamenii.. Așadar întrebarea mea și provocarea pe care o adresez acum publicului este dacă nu cumva chiar acesta este adevăratul mesaj pe care a vrut sa-l transmită Shakespeare prin această poveste?”

 

„La Traviata”, la început de an pe scena Operei

Opera Națională București prezintă vineri, 24 ianuarie 2020, începând cu ora 18:30 spectacolul „La Traviata” de Giuseppe Verdi în regia și mișcarea scenică a lui Paul Curran. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu.

Spectacolul readuce în atenția publicului povestea emoționantă a unei curtezane care a trăit în Parisul primei jumătăți a secolului XIX – lea sub numele de Marie Duplessis și care a marcat existența unor artiști precum compozitorul Franz Liszt și scriitorul Alexandre Dumas-fiul. Acesta din urmă, în semn de omagiu postum, a ales-o drept muză pentru celebrul său roman „Dama cu camelii”, care i-a servit lui Giuseppe Verdi drept sursă de inspirație pentru opera sa, „La Traviata”, a cărei primă reprezentație la București a a avut loc în anul 1856, la câțiva ani de la premiera mondială de la Teatrul La Fenice din Veneția.

Regizorul Paul Curran propune o montare neconvențională și provocatoare care transpune acțiunea poveștii din Parisul anului 1700, așa cum apare în libretul operei. Conceptul regizoral urmărește detaliile-cheie ale poveștii Traviatei, în special contrastul dintre conservatorismul aparent și pomiscuitatea tacită, care îi conferă savoare dramatică.

Regizorul Paul Curran despre „La Traviata” de pe scena Operei Naționale București: „Cred că, pentru vremea aceea, Verdi scria o operă modernă. Tema operei era foarte populară în epocă, dar în același timp...periculoasă. În altă ordine de idei, drama constă într-o poveste pe care fiecare dintre noi poate s-o înțeleagă, este povestea unei femei în dizgrație. Credeți că toată această poveste are șanse să se întâmple în realitate? Desigur. Ar trebui o femeie să fie pusă într-o situație atât de îngrozitoare din cauza societății? Eu nu cred asta. Dar tocmai acest aspect o face atât de interesantă pentru mine și mai ales toți putem să găsim ceva în ea din noi înșine, putem găsi ceva similar în noi din anumite fragmente ale poveștii din La Traviata.”

„Clasic şi modern într-o remarcabilă scenografie. Decorurile şi costumele impresionează de la primul cadru prin desene ce dau echilibru platoului scenic, imaginat în ambientul unor locaţii pariziene de început de secol XX, cu mult baroc, dar şi cu tente de „art nouveau”. Acţiunea se petrece însă la finele anilor ’50. Eclectismul asocierii ideilor se susţine şi place.” – Costin Popa

 

Jacopo Siperi, invitat special la pupitrul dirijoral în „Aida” lui Verdi

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 25 ianuarie 2020, începând cu ora 18:30 spectacolul „Aida” de Giuseppe Verdi. Regia poartă semnătura lui Plamen Kartalov, scenografia a fost realizată de către Viorica Petrovici, iar coregrafia de către Francisc Valkay. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Jacopo Siperi în calitate de invitat al primei scene lirice a țării.

Spectacolul „Aida” de Giuseppe Verdi, pus în scenă la Opera Națională București de către regizorul bulgar Plamen Kartalov, aduce în fața publicului o poveste de dragoste exotică într-un mod spectaculos, demn de marile montări de operă tradiționale. Plamen Kartalov și scenografa Viorica Petrovici, în colaborare cu Francisc Valkay, coregraful spectacolului, au reușit să recreeze pe scenă cadre de inspirație istorică, să reproducă aspectul grandios al monumentelor Egiptului antic, epoca în care se petrece acțiunea operei lui Giuseppe Verdi.

Spectacolul nu iși propune numai să prezinte spectatorilor tablouri cu încărcătură istorică, ci și să le înfățișeze o poveste tragică de iubire în care tema principală este dragostea, sub toate formele ei, de la cea dintre un bărbat și o femeie la dragostea de patrie, respectul și iubirea față de părinți. Temele secundare sunt sacrificiul din iubire, respectul față de lege și stat, condiția umilitoare a celor înfrânți și aroganța învingătorilor, invidia și gelozia ca motoare principale pentru acțiunile personajului negativ, prințesa egipteană Amneris.

Producția de pe scena Operei Naționale București slujește din toate punctele de vedere, prin regie, scenografie și coregrafie, stilul romantic de spectacol de operă, cu eroi puși în situații dramatice, cu abundență de culoare și efecte de lumină, folosește teatralitatea acestui stil și poate de aceea rămâne autentic și verosimil la mai bine de douăzeci de ani de la premieră.

,,Corsarul”, o poveste de dragoste transpusă în balet

Opera Națională București prezintă duminică, 26 ianuarie 2020, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet în trei acte ,,Corsarul” de Adolphe Charles Adam în regia și coregrafia lui Vasily Medvedev . La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu.

Prima variantă a baletului ,,Corsarul” de Adolphe Charles Adam a avut premiera la data de 23 ianuarie 1856, pe scena Theatre Imperial de l’Opera din Paris. În România, baletul ,,Corsarul”  s-a dansat prima dată la Opera Națională Română din Timișoara, în stagiunea 1986-1987, în coregrafia lui Ștefan Gheorghe. La Opera Națională București premiera actualei montări a avut loc în urmă cu zece ani, la 28 aprilie 2007.

În spirit romantic, baletul este o poveste de dragoste dintre un pirat și o sclavă, iar acțiunea are loc la Adrianopole, la începutul secolului al XIX-lea. Baletul, extrem de solicitant din punct de vedere tehnic și interpretativ, a avut timp de un deceniu în distribuție nume mari ale scenei naționale precum Corina Dumirescu, Cristina Opincaru, Ovidiu Matei Iancu și Gabriela Popovici.

 

Coregraful rus Vasily Medvedev despre actuala montare de pe scena ONB: ,,De-a lungul ultimilor ani, în lumea baletului interesul pentru dansul clasic a crescut în mod evident. Atmosfera de sărbătoare și frumusețea acestui stil sunt mereu prezente în spectacol. Publicul este încântat de puritatea și fragilitatea baletului clasic ca și de uimitoarele performanțe și abilități ale balerinilor formați în ultimii ani. Limbajul coregrafic este unul ușor de înțeles de către public. ,,Corsarul” care are deja 150 de ani de când este dansat a rămas pe gustul spectactorilor îndrăgostiți de baletul clasic.” Drept doavadă stau sălile pline chiar și după mai bine de un deceniu de la premieră.

 

Spectacolul pentru copii „Flautul fermecat” de W.A.Mozart, la Opera Națională

Studioul Experimental în Artele Spectacolului Muzical „Ludovic Spiess” din cadrul Operei Naționale București prezintă duminică, 26 ianuarie 2020, începând cu ora 11:00 spectacolul „Flautul fermecat” de W.A.Mozart.

Realizatorii spectacolului -Anda Tabacaru regie, Smaranda Morgovan conducere muzicală, Adriana Urmuzescu scenografie- invită micii spectatori într-un univers plin de culoare, fascinant, cu personaje pe care, cu siguranță, le vor îndrăgi. Muzica încântătoare a lui Mozart, melodiile pline de inspirație îi vor însoți în această poveste minunată-la pian Anatol Rogut, la flaut Nicoleta Amzulescu, la celestă Maria Paladi. Participarea corului de copii al Operei Naționale București va aduce ineditul în desfășurarea acțiunii, însoțind permanent personajele operei - mișcarea scenică Ileana Sora.

Capodopera mozartiană a fost adaptată pentru copii, subiectul operei putând fi interpretat, datorită originalității sale și muzicii fermecătoare, ca un basm plin de învățăminte în care se confruntă adevărul și minciuna, curajul și lașitatea, Întunericul și Lumina, prietenia și trădarea.

Opera în două acte „Flautul fermecat” a avut premiera la Viena, la Freihaustheater, un teatru popular , în anul 1791. Libretul lui Emanuel Schikaneder a fost inspirat de povestea „Lulu” de Liebeskind, publicată în colecţia de poveşti orientale Dschinnistan în 1786. Lucrarea este considerată cea mai bună creaţie a genuluisingspiel, operă comică de origine germană care în loc de recitativ (dialog cântat) foloseşte  dialogul vorbit. „Flautul fermecat” este una dintre cele mai apreciate şi cântate opere din lume. Prima montare  a fost regizată şi dirijată de compozitorul însuşi şi a avut un succes răsunător. Autorul libretului a fost interpretul rolului Papageno. În anul 1792,la un an de la premiera absolută, dar şi de la moartea lui Mozart, se sărbătoreau deja 100 de reprezentaţii.

 

 


 



Mai multe titluri din categorie

Patru spectacole de văzut în mai

Patru spectacole de văzut în mai
S-au deschis teatrele, în continuare cu restricţii şi număr limitat de spectatori, dar este un început. Teatrele şi-au anunţat deja programul pentru perioada următoare, aşa că e momentul să ne cumpărăm...

Documentarul TV GALA HOP 2020. „ZIS ȘI FĂCUT”

Documentarul TV GALA HOP 2020. „ZIS ȘI FĂCUT”
Galerie Foto Acum, că am deschis porțile ediției 2021 a Galei Tânărului Actor HOP prin lansarea preselecției, suntem încântați să vă prezentăm documentarul retrospectivă a ediției de anul trecut. Gala HOP 2020 a...

Brit Awards: Dua Lipa, Little Mix, J Hus, Harry Styles și Taylor Swift au fost câștigătorii serii

Brit Awards: Dua Lipa, Little Mix, J Hus, Harry Styles și Taylor Swift au fost câștigătorii serii
Dua Lipa, Little Mix, J Hus, Harry Styles și Taylor Swift au fost câștigătorii premiilor industriei muzicale britanice, eveniment ccare a avit loc în fața a 4.000 de spectatori, conform BBC. Evenimentul care a...

Ultima zi de „INT. EXT.” - un spectacol-manifest despre transformări și întrebări legate de locul artei în situații de criză

Ultima zi de „INT. EXT.” - un spectacol-manifest despre transformări și întrebări legate de locul artei în situații de criză
Galerie Foto Între 5 și 7 mai, patru dintre vitrinele galeriei de artă contemporană și design Galateca s-au transformat în scena unui spectacol „work in progress” semnat de unii dintre cei mai avangardiști și...

Spectacolele lunii mai, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!

Spectacolele lunii mai, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!
Galerie Foto Duminică, 9 mai 2021, ora 19.00, se redeschid cele două săli ale Teatrului Maghiar de Stat Cluj. Primul spectacol programat, la Sala Studio, este Nora de Henrik Ibsen, pus în scenă de Botond Nagy. Producția a fost ...

De la Ceaikovski la Arensky, concert transmis LIVE de la SALA RADIO

De la Ceaikovski la Arensky,  concert transmis LIVE de la SALA RADIO
Galerie Foto Unele dintre cele mai frumoase povești se țes pe baza altor povești... Și în istoria muzicii, destinul marilor compozitori se întrepătrunde și creațiile lor fac deseori referință la capodoperele altor...

La invitația Arbor.art.room, pictorul Giuliano Nardin se „aventurează“ în realitatea virtuală. „Luni de fiere“ e ceea ce reprezintă artistul pentru publicul online

La invitația Arbor.art.room, pictorul Giuliano Nardin se „aventurează“ în realitatea virtuală. „Luni de fiere“ e ceea ce reprezintă artistul pentru publicul online
Galerie Foto Numeroase lucrări, alese din toate perioadele de creație, ale pictorului român Giuliano Nardin, una dintre „senzațiile“ artei contemporane autohtone, artist expus în lunile februarie și martie la...

Anatomia artistică în creațiile autorilor români, arc peste două secole

Anatomia artistică în creațiile autorilor români, arc peste două secole
Expoziția anuală a Pinacotecii București, „De la anatomia artistică la opera finită”, prezintă publicului, la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu, nr 2), un proiect inedit, unic în România. Pentru prima...

Luna documentarului la Institutul Cervantes – 4 filme semnate de artiști spanioli și hispano-americani, gratuit, pe canalul de Vimeo (7-28 mai)

Luna documentarului la Institutul Cervantes – 4 filme semnate de artiști spanioli și hispano-americani, gratuit, pe canalul de Vimeo (7-28 mai)
Documentarele realizate de cineaști din Europa și America Latină – Francisco Marise, Adán Aliaga, Pablo Briones, Álex Lora și Nuria Ibáñez – au fost selecționate la ediția din 2019 a Festivalului din Málag...

LONDRA. Omagiu adus Regelui Mihai I, la 100 de ani de la naștere

LONDRA. Omagiu adus Regelui Mihai I, la 100 de ani de la naștere
Pentru a marca Centenarul Regelui Mihai I (1921-2017) în Marea Britanie, Institutul Cultural Român din Londra găzduiește un eveniment omagial dedicat personalității și moștenirii extraordinare ale acestuia. Cu pr...

"Din tainele vieţii şi ale universului", de Scarlat Demetrescu. O carte care vă va schimba viziunea asupra vieţii, exclusiv cu Jurnalul

"Din tainele vieţii şi ale universului", de Scarlat Demetrescu. O carte care vă va schimba viziunea asupra vieţii, exclusiv cu Jurnalul
Jurnalul vă propune începând de astăzi o carte în trei volume, de altă factură faţă de cele oferite până acum. O carte de spritualitate, despre misterele vieţii, având în vedere că viaţa este...

Ministerul Culturii anunță primele 4 evenimente-pilot, cu public, în București și Cluj-Napoca

Ministerul Culturii anunță primele 4 evenimente-pilot, cu public, în București și Cluj-Napoca
Ministerul Culturii a anunțat luni că primele patru evenimente-pilot, care se vor desfășura cu public, vor avea loc în perioada 14-16 mai în București și Cluj-Napoca. Guvernul a aprobat luni Hotărârea...

Maraton de evenimente TNRS dedicate Zilei Europei între 8 și 10 mai 2021

Maraton de evenimente TNRS dedicate Zilei Europei între 8 și 10 mai 2021
Galerie Foto Acte de caritate, o premieră la TNRS - Sala Mare, un spectacol difuzat gratuit pe Scena Digitală și momente artistice fac parte din programul special pregătit pentru celebrarea Zilei Europei. Timp de trei...

#FărăFrontiere – Austria, România, Europa – Serie de evenimente online dedicate Zilei Europei – 9 mai 2021

#FărăFrontiere – Austria, România, Europa – Serie de evenimente online dedicate Zilei Europei – 9 mai 2021
Libertăţile cetăţenilor europeni, solidaritatea şi relaţiile dintre statele membre, competenţele Uniunii Europene au fost mult puse la încercare în perioada crizei sanitare. O ocazie de a întoarce pe toate...

Din 15 mai ne revedem la Operă!

Din 15 mai ne revedem la Operă!
Mult sperat, momentul revederii în sala mare a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca a sosit! Începând cu data de 15 mai 2021, publicul se va bucura din nou de spectacolele montate live pe...
Serviciul de email marketing furnizat de