x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

TEATRU 2008 / Orânduirea valorică

0
Autor: Maria Sârbu 23 Dec 2008 - 00:00
TEATRU 2008 / Orânduirea valorică

Unde s-a situat teatrul românesc în anul care tocmai se încheie? Au existat succese, fie ele şi izolate? Au fost căderi? Ce fel de public de teatru avem? Sunt întrebări la care încercăm să răspundem împreună cu critici de specialitate – observatori atenţi ai fenomenului teatral.



În 2008, teatrul românesc a fost vizibil la nivel de mediatizare, însă spectacole-eveniment, adică de anvergura celor din 2007 – "Faust" de Silviu Purcărete sau "Unchiul Vanea" al lui Andrei Şerban – au lipsit. Desigur, s-au produs spectacole bune, greii regiei nelipsind din peisajul teatral, însă creaţiile lor nu primesc acum, la "ora bilanţului", aprecierea "excelent". Am avut foarte mult teatru de văzut. Asta şi datorită numărului mare de festivaluri organizate atât în Bucureşti, cât şi în oraşe din ţară. Am fost răsfăţaţi cu spectacole de calitate invitate, stăruind în memorie unele din Festivalul "festCO", din Festivalul Shakespeare de la Craiova şi Bucureşti, din Festivalul "Babel" de la Târgovişte sau din Festivalul de la Sibiu, Festivalul Naţional de Teatru (FNT), Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (UTE). Au fost şi festivaluri de teatru pentru copii, dominând şi aici latura internaţională. S-a remarcat numărul mare de spectatori, în special în rândul tinerilor. Observatorii fenomenului teatral nu vorbesc însă de un "reviriment", tocmai pentru că nu am avut "mari spectacole" româneşti.

VÂRFUL VALORIC E STRĂIN

Criticul Florica Ichim accentuează cantitatea. Ea susţine că în acest an am avut mult teatru din ţară şi din lume, multe festivaluri, cu preocupări de la copii, teatru-dans, operetă la dramaturgia shakespeariană, câteva fiind "deosebit de interesante": Festivalul Shakespeare, Festivalul de la Sibiu sau Festivalul UTE. Iată cum a văzut ea anul teatral 2008: "Am avut şansa ca spectacolele noastre să se poată compara cu trupe excepţionale din lume. Dar, într-un an în care eu am văzut mult teatru, aş aşeza în vârful valoric spectacolul lui Lev Dodin de la Sankt Petersburg "Viaţă şi destin" (Festivalul UTE), pe cel al lui Pippo Delbono "Urlo" din Italia (Festivalul de la Sibiu), şi "Furtuna" de Ostrovski, montat de Lev Erenburg la Magnitogorsk (FNT). Au fost actori excepţionali. Şi Festivalul Shakespeare a adus nume mari. Am întâlnit, însă, şi spectacole proaste, mai ales plicticoase, dar şi încercări lamentabile, de aşa zis înnoire a limbajului teatral. A fost dezamăgire pentru mine selecţia românească a FNT, ale cărei criterii nici nu le-am înţeles, poate din vina mea. Cred că e un an care a consolidat relaţia dintre teatru şi public şi a modificat criteriile de orânduire valorică ale multor spectatori şi critici. A fost un an şi cu foarte multe apariţii editoriale în domeniul teatrului. Dacă oamenii ar citi mai mult despre teatru, ar veni mai înarmaţi să recepteze, să înţeleagă, să judece. E un moment fast, cu sălile pline de tineri şi este nepermis să le mai dăm improvizaţii teatrale, spectacole cu ifos, dramaturgie de trei parale. Cred că trebuie să le dăm numai ceea ce îi poate îmbogăţi, pentru că merită".

FĂRĂ ÎNVIORARE
Pentru Andreea Dumitru, 2008 a fost un an atipic: "A excelat la capitolul prezenţe străine, dar ne-a arătat, prin inevitabila comparaţie, că la capitolul «Romanian showcase» stăm parcă şi mai mediocru decât în anii precedenţi. Nici măcar inflaţia de festivaluri nu prea mai are cum să mascheze senzaţia de nivelare a spectacolelor, criza tot mai acută (dacă tot e criză, de ce s-ar lăsa teatrul mai prejos?) de directori cu viziune, de regizori şi de scenografi cu un dram de talent şi şcoală (dacă ei există în promoţiile din urmă, atunci e sigur că nu scenele profesioniste îi atrag)". Totuşi, Andreea Dumitru optează: "Spovedanie la Tanacu" (coproducţie Teatrul Odeon, Institutul Cultural Român, Academia Itinerantă "Andrei Şerban") a fost "de departe evenimentul anului 2008 – un proiect curajos, impecabil servit de tineri actori, un spectacol ce reabilitează ideea de «experiment» (nu întotdeauna, după cum se vede, egal cu lipsa de miză, incoerenţa şi heirupismul), reuşind să transforme un «caz» mediatizat până la saturaţie într-o problemă de conştiinţă a fiecărui spectator". Andreea Dumitru apreciază că "Lear" montat la "Bulandra" de Andrei Şerban pentru o distribuţie exclusiv feminină "lasă anului 2008 câteva repere de interpretare ale unora dintre cele mai dificile partituri shakespeariene, datorate Marianei Mihuţ (în rolul titular), Valeriei Seciu, Dorinei Chiriac ori mai puţin cunoscutei Emilia Bebu". Criticul afirmă că 2008 a fost şi anul lui George Costin, tânăr actor descoperit de Victor Ioan Frunză, care a mizat pe impresionanta lui putere de combustie şi i-a oferit roluri pe care alţi actori le aşteaptă o viaţă (cel mai recent fiind Caligula (Teatrul Municipal din Baia Mare).

TRADIŢIA DE MEDIOCRITATE?

Iulia Popovici afirmă că 2008 a fost mai slab ca 2007. Pentru ea este ciudat faptul că anul s-a dovedit a fi mai bun pentru independenţi, decât pentru teatrele de stat şi "nu e neapărat de bine". A invocat "turbulenţe ideologice". Criticul nu ne-a făcut o clasificare a titlurilor şi a numelor, dar susţine: "Se produce o mare schimbare în aşteptările publicului, în teatrele din ţară. Inerţia în care funcţionau teatrele ar trebui regândită. Există o concurenţă a teatrelor private. Cred că producţiile comerciale ale unor impresari privaţi, care antamează artişti cunoscuţi, pervertesc gustul publicului şi îl îndepărtează de producţiile din ce în ce mai estetizante ale instituţiilor oficiale".

Ion Cazaban crede că teatrul românesc "doar îşi urmează cursul", că au fost realizări "în firea lucrurilor", susţinând că cei mai buni regizori în 2008 au fost Radu Afrim, pentru spectacolele "Omul pernă" (Teatrul din Brăila) şi "And Björk, of Course" (Teatrul din Ploieşti) şi Radu Alexandru Nica, pentru "Hamlet" (Teatrul Naţional din Sibiu). Criticul precizează că nu a văzut "Lear" al lui Andrei Şerban şi "Richard al III-lea" în regia lui Gábor Tompa (Teatrul Maghiar din Cluj). Dintre actori, Ion Cazaban l-a văzut cel mai bun pe Ion Caramitru în "Eduard al III-lea" (TNB) şi pe Claudia Eremia în "Trei surori" (Naţionalul timişorean).

La nemulţumiri, el a trecut faptul că "nu-mărul mare de talente actoriceşti care, după absolvirea facultăţii şi după o afirmare bine apreciată, intră în umbră, sunt nefolosite sau distribuite în roluri inconsistente".

Tranşant este Mircea Morariu, care spune: "2008, într-un fel, a continuat nedorita tradiţie de mediocritate în care s-a instalat teatrul românesc de câţiva ani buni încoace. Puţine evenimente teatrale punctuale autentice, în schimb multe, foarte multe festivaluri, care au încercat să simuleze o stare de efervescenţă, în realitate greu de detectat pe parcursul anului 2008. Cam multe entuziasme, multe pariuri de dragul pariurilor şi prea puţine realizări autentice".
Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru,   teatrul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu
Peste 300 de chitariști din toată țara participă sâmbătă în Piața Habermann din Sibiu la un festival în care se cântă 20 de piese folk și rock care au făcut istorie. Organizatorii Sibiu Guitar Meeting...

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”. O nouă expoziție la MNAR

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”.  O nouă expoziție la MNAR
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României anunță o nouă expoziție temporară, dedicată artistului Constantin Daniel Rosenthal, la împlinirea a 200 de ani de la nașterea celui care ne-a dăruit lucrările emblematice...

Invitație la lectură 

Invitație la lectură 
Galerie Foto     Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland. Editura Trei Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland Recent apărut la Editura Trei, volumul Valul uman. Cum...

Ce urmează în FEST-FDR

Ce urmează în FEST-FDR
Galerie Foto FEST-FDR – S.O.S 2020 își continuă drumul. Dacă primele două spectacole ale festivalului, Jurnal de România al Teatrului Național din București și Totul e bine când se termină, al Companiei Reactor de...

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA
Galerie Foto Romanian Design Week prezintă online la London Design Festival, sub tema Schimbare/Change, o serie de proiecte de design conceptual semnate de tineri designeri emergenți, ale căror practici se concentrează pe...

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend
Galerie Foto Muzeul Municipiului București oferă, cu ocazia Zilelor Bucureștiului, intrare liberă la toate expozițiile deschise în muzeele din componența sa. Accesul va fi gratuit sâmbătă - 19 septembrie și duminică...

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret
După mai bine de șase luni, Filarmonica Sibiu redeschide Sala Thalia pentru public, joi 24 septembrie 2020, cu un concert susținut de Orchestra  Română de Tineret  condusă de dirijorul CRISTIAN MANDEAL....

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”
Galerie Foto Teatrul Odeon își deschide STAGIUNEA 2020-2021 duminică, 27 septembrie, ora 19:00, în Sala Majestic cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero” (“The Revolution Project”) de Saviana Stănescu,...

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020
Galerie Foto 13 tineri pianiști, dintre cei 55 de concurenți care au participat în prima etapă a Secțiunii de Pian din cadrul Concursului Internațional George Enescu, au obținut majoritatea voturilor membrilor juriului, califi...

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești
Sâmbătă, 19 septembrie, ora 19:00 și duminică, 20 septembrie, ora 19:00, în grădina Casei Filipescu-Cesianu va avea loc premiera spectacolului „CABARETUL CUVINTELOR” de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, o ...

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional
Muzeul Victor Babeș reintră în circuitul muzeal pe data de 19 septembrie 2020, ora 10.00, refăcut după o scurtă perioadă în care a fost închis pentru reamenajare. Acest muzeu a fost deschis în două etape....

21 septembrie, Sărbătoarea Teatrului românesc: Gala Premiilor UNITER 2020, ediția a 28-a, la Craiova

21 septembrie, Sărbătoarea Teatrului românesc: Gala Premiilor UNITER 2020, ediția a 28-a, la Craiova
Sărbătoarea Teatrului românesc ajunge la Craiova, cu ocazia aniversării a 170 de ani de la înființarea teatrului craiovean „Marin Sorescu”, într-un spațiu deosebit, în aer liber, la Teatrul de Vară din...

Bucharest - One Heart. One Story. 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului

Bucharest - One Heart. One Story. 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului
Galerie Foto Pentru a marca celebrarea celor 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului, Primăria Capitalei, prin creart, propune publicului proiectul special „Bucharest - One Heart. One Story.”. De acest...

„Arhiva Activă” UNATC - prima proiecție la București

„Arhiva Activă” UNATC - prima proiecție la București
Galerie Foto După avanpremiera de la Cluj-Napoca, din cadrul TIFF, de la începutul lunii august, filmele din primul program al „Arhivei Active” vor fi proiectate și la București. Vineri, 18 septembrie, de la ora 20.30, la...

Proaspătul laureat al Premiului Marin Sorescu, scriitorul suedez Lasse Söderberg: „Marin mi-a devenit bun prieten (...) parcă îl aud șoptind juriului «Dați-i premiul lui Lasse!»”

Proaspătul laureat al Premiului Marin Sorescu, scriitorul suedez Lasse Söderberg: „Marin mi-a devenit bun prieten (...) parcă îl aud șoptind juriului «Dați-i premiul lui Lasse!»”
Presa din Suedia anunță zilele acestea decernarea Premiul Marin Sorescu, un premiu marca ICR Stockholm ce și-a consolidat poziția pe scena culturală suedeză. Anul acesta, câștigător este scriitorul suedez Lasse...
Serviciul de email marketing furnizat de