x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

TEATRU 2008 / Orânduirea valorică

0
Autor: Maria Sârbu 23 Dec 2008 - 00:00
TEATRU 2008 / Orânduirea valorică

Unde s-a situat teatrul românesc în anul care tocmai se încheie? Au existat succese, fie ele şi izolate? Au fost căderi? Ce fel de public de teatru avem? Sunt întrebări la care încercăm să răspundem împreună cu critici de specialitate – observatori atenţi ai fenomenului teatral.



În 2008, teatrul românesc a fost vizibil la nivel de mediatizare, însă spectacole-eveniment, adică de anvergura celor din 2007 – "Faust" de Silviu Purcărete sau "Unchiul Vanea" al lui Andrei Şerban – au lipsit. Desigur, s-au produs spectacole bune, greii regiei nelipsind din peisajul teatral, însă creaţiile lor nu primesc acum, la "ora bilanţului", aprecierea "excelent". Am avut foarte mult teatru de văzut. Asta şi datorită numărului mare de festivaluri organizate atât în Bucureşti, cât şi în oraşe din ţară. Am fost răsfăţaţi cu spectacole de calitate invitate, stăruind în memorie unele din Festivalul "festCO", din Festivalul Shakespeare de la Craiova şi Bucureşti, din Festivalul "Babel" de la Târgovişte sau din Festivalul de la Sibiu, Festivalul Naţional de Teatru (FNT), Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (UTE). Au fost şi festivaluri de teatru pentru copii, dominând şi aici latura internaţională. S-a remarcat numărul mare de spectatori, în special în rândul tinerilor. Observatorii fenomenului teatral nu vorbesc însă de un "reviriment", tocmai pentru că nu am avut "mari spectacole" româneşti.

VÂRFUL VALORIC E STRĂIN

Criticul Florica Ichim accentuează cantitatea. Ea susţine că în acest an am avut mult teatru din ţară şi din lume, multe festivaluri, cu preocupări de la copii, teatru-dans, operetă la dramaturgia shakespeariană, câteva fiind "deosebit de interesante": Festivalul Shakespeare, Festivalul de la Sibiu sau Festivalul UTE. Iată cum a văzut ea anul teatral 2008: "Am avut şansa ca spectacolele noastre să se poată compara cu trupe excepţionale din lume. Dar, într-un an în care eu am văzut mult teatru, aş aşeza în vârful valoric spectacolul lui Lev Dodin de la Sankt Petersburg "Viaţă şi destin" (Festivalul UTE), pe cel al lui Pippo Delbono "Urlo" din Italia (Festivalul de la Sibiu), şi "Furtuna" de Ostrovski, montat de Lev Erenburg la Magnitogorsk (FNT). Au fost actori excepţionali. Şi Festivalul Shakespeare a adus nume mari. Am întâlnit, însă, şi spectacole proaste, mai ales plicticoase, dar şi încercări lamentabile, de aşa zis înnoire a limbajului teatral. A fost dezamăgire pentru mine selecţia românească a FNT, ale cărei criterii nici nu le-am înţeles, poate din vina mea. Cred că e un an care a consolidat relaţia dintre teatru şi public şi a modificat criteriile de orânduire valorică ale multor spectatori şi critici. A fost un an şi cu foarte multe apariţii editoriale în domeniul teatrului. Dacă oamenii ar citi mai mult despre teatru, ar veni mai înarmaţi să recepteze, să înţeleagă, să judece. E un moment fast, cu sălile pline de tineri şi este nepermis să le mai dăm improvizaţii teatrale, spectacole cu ifos, dramaturgie de trei parale. Cred că trebuie să le dăm numai ceea ce îi poate îmbogăţi, pentru că merită".

FĂRĂ ÎNVIORARE
Pentru Andreea Dumitru, 2008 a fost un an atipic: "A excelat la capitolul prezenţe străine, dar ne-a arătat, prin inevitabila comparaţie, că la capitolul «Romanian showcase» stăm parcă şi mai mediocru decât în anii precedenţi. Nici măcar inflaţia de festivaluri nu prea mai are cum să mascheze senzaţia de nivelare a spectacolelor, criza tot mai acută (dacă tot e criză, de ce s-ar lăsa teatrul mai prejos?) de directori cu viziune, de regizori şi de scenografi cu un dram de talent şi şcoală (dacă ei există în promoţiile din urmă, atunci e sigur că nu scenele profesioniste îi atrag)". Totuşi, Andreea Dumitru optează: "Spovedanie la Tanacu" (coproducţie Teatrul Odeon, Institutul Cultural Român, Academia Itinerantă "Andrei Şerban") a fost "de departe evenimentul anului 2008 – un proiect curajos, impecabil servit de tineri actori, un spectacol ce reabilitează ideea de «experiment» (nu întotdeauna, după cum se vede, egal cu lipsa de miză, incoerenţa şi heirupismul), reuşind să transforme un «caz» mediatizat până la saturaţie într-o problemă de conştiinţă a fiecărui spectator". Andreea Dumitru apreciază că "Lear" montat la "Bulandra" de Andrei Şerban pentru o distribuţie exclusiv feminină "lasă anului 2008 câteva repere de interpretare ale unora dintre cele mai dificile partituri shakespeariene, datorate Marianei Mihuţ (în rolul titular), Valeriei Seciu, Dorinei Chiriac ori mai puţin cunoscutei Emilia Bebu". Criticul afirmă că 2008 a fost şi anul lui George Costin, tânăr actor descoperit de Victor Ioan Frunză, care a mizat pe impresionanta lui putere de combustie şi i-a oferit roluri pe care alţi actori le aşteaptă o viaţă (cel mai recent fiind Caligula (Teatrul Municipal din Baia Mare).

TRADIŢIA DE MEDIOCRITATE?

Iulia Popovici afirmă că 2008 a fost mai slab ca 2007. Pentru ea este ciudat faptul că anul s-a dovedit a fi mai bun pentru independenţi, decât pentru teatrele de stat şi "nu e neapărat de bine". A invocat "turbulenţe ideologice". Criticul nu ne-a făcut o clasificare a titlurilor şi a numelor, dar susţine: "Se produce o mare schimbare în aşteptările publicului, în teatrele din ţară. Inerţia în care funcţionau teatrele ar trebui regândită. Există o concurenţă a teatrelor private. Cred că producţiile comerciale ale unor impresari privaţi, care antamează artişti cunoscuţi, pervertesc gustul publicului şi îl îndepărtează de producţiile din ce în ce mai estetizante ale instituţiilor oficiale".

Ion Cazaban crede că teatrul românesc "doar îşi urmează cursul", că au fost realizări "în firea lucrurilor", susţinând că cei mai buni regizori în 2008 au fost Radu Afrim, pentru spectacolele "Omul pernă" (Teatrul din Brăila) şi "And Björk, of Course" (Teatrul din Ploieşti) şi Radu Alexandru Nica, pentru "Hamlet" (Teatrul Naţional din Sibiu). Criticul precizează că nu a văzut "Lear" al lui Andrei Şerban şi "Richard al III-lea" în regia lui Gábor Tompa (Teatrul Maghiar din Cluj). Dintre actori, Ion Cazaban l-a văzut cel mai bun pe Ion Caramitru în "Eduard al III-lea" (TNB) şi pe Claudia Eremia în "Trei surori" (Naţionalul timişorean).

La nemulţumiri, el a trecut faptul că "nu-mărul mare de talente actoriceşti care, după absolvirea facultăţii şi după o afirmare bine apreciată, intră în umbră, sunt nefolosite sau distribuite în roluri inconsistente".

Tranşant este Mircea Morariu, care spune: "2008, într-un fel, a continuat nedorita tradiţie de mediocritate în care s-a instalat teatrul românesc de câţiva ani buni încoace. Puţine evenimente teatrale punctuale autentice, în schimb multe, foarte multe festivaluri, care au încercat să simuleze o stare de efervescenţă, în realitate greu de detectat pe parcursul anului 2008. Cam multe entuziasme, multe pariuri de dragul pariurilor şi prea puţine realizări autentice".
Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru,   teatrul

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Regal muzical la Mediterana, fără limită de spectatori!

Regal muzical la Mediterana, fără limită de spectatori!
Metropolitan Opera , în seria de acțiuni inovative impuse de restricții pentru spectacole, propune un concert live al tenorului Roberto Alagna și a sopranei Aleksandra Kurzak. Concertul are loc în 16 august pe...

Filmul „Babyteeth: Prima iubire” câștigă Trofeul Transilvania la TIFF 2020

Filmul „Babyteeth: Prima iubire” câștigă Trofeul Transilvania la TIFF 2020
Filmul „Babyteeth: Prima iubire”, debutul regizoarei australiene Shannon Murphy, cu Eliza Scanlen în rolul principal, a fost desemnat marele câștigător al celei de-a 19-a ediții TIFF și a fost recompensat cu Tr...

UNDERCLOUD, Festivalul de Teatru Independent de Orice începe marți, 11 august

UNDERCLOUD, Festivalul de Teatru Independent de Orice începe marți, 11 august
A mai rămas o săptămână până la cea de-a 13-a ediție a UNDERCLOUD – Festival de Teatru Independent de Orice, ce va avea loc anul acesta în perioada 11 - 18 august, în aer liber, în curtea Muzeului Național...

Un prinț legendar, un câine comisar și fața nevăzută a Americii și Rusiei

Un prinț legendar, un câine comisar și fața nevăzută a Americii și Rusiei
Galerie Foto Telespectatorii pot alege să urmărească, în această lună, serialul coreean „Prințul Jumong”, comedia polițistă de aventuri „Comisarul Rex”, precum și noi miniserii documentare despre America și...

„Serile fantastice” de la MNAR continuă cu Teatrul Evreiesc de Stat

„Serile fantastice” de la MNAR continuă  cu Teatrul Evreiesc de Stat
Muzeul Național de Artă al României continuă programul „Seri fantastice la MNAR” alături de un nou partener: Teatrul Evreiesc de Stat.   După reprezentațiile susținute de Teatrul „Nottara” și...

COVID-19 PANDEMIA CARE NU TREBUIA SĂ EXISTE ȘI CUM SĂ FIE OPRITĂ URMĂTOAREA

COVID-19  PANDEMIA CARE NU TREBUIA SĂ EXISTE ȘI CUM SĂ FIE OPRITĂ URMĂTOAREA
„O lectură esențială, revelatoare, în vremuri de panică și pandemie.“ Kirkus „Jurnalista MacKenzie, specializată în subiecte științifice, oferă un raport înțelept și precis al pandemiei COVID-19, f...

Masca, de la teatru la pandemie, cu profesorul George Banu

Masca, de la teatru la pandemie,  cu profesorul George Banu
Proiectul digital „Teatrul în vremuri de pandemie”, care cuprinde o serie de trei înregistrări video susținute de criticul de teatru George Banu, aduce în atenția publicului un subiect foarte dezbătut în...

ÎPS Aurel Percă primește de la  Papa Francisc însemnul de mitropolit

ÎPS Aurel Percă primește de la   Papa Francisc însemnul de mitropolit
Galerie Foto ÎPS Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit al Arhidiecezei Romano-Catolice de București, va primi sâmbătă, 8 august 2020, de la Papa Francisc, prin intermediul Nunțiului Apostolic Miguel Maury Buendia, pallium-ul...

Festivalul de Film de la Veneția va avea loc

Festivalul de Film de la Veneția va avea loc
Galerie Foto Regizorul Pedro Almodóvar și actrița Regina King, câștigătoare a Oscarului, la Festivalul de film de la Veneția. Regizorul Cristi Puiu, în Juriu     Considerat a fi unul dintre cele mai...

Pachete speciale de cărți pentru vara aceasta

Pachete speciale de cărți pentru vara aceasta
Galerie Foto 1. Pachetul Fredrik Backman, Editura Art Eu l-am descoperit pe Fredrik Backman acum câțiva ani, dintr-o întâmplare, nici nu mai țin minte exact. Am citit prima dată Bunica mi-a spus că îi pare rău, care mi-a ...

Muzeul Național Cotroceni organizează Cotroceni Summer Camp – ateliere creative de muzeologie

Muzeul Național Cotroceni organizează Cotroceni Summer Camp – ateliere creative de muzeologie
Galerie Foto Muzeul Național Cotroceni organizează, începând cu data de 10 august 2020, Cotroceni Summer Camp, un proiect de educație muzeală dedicat copiilor cu vârsta cuprinsă între 9 și 14 ani. Prin intermediul unor a...

Două săptămâni de filme în aer liber în Parcul Tăbăcăriei, între  4 și 16 august

Două săptămâni de filme în aer liber în Parcul Tăbăcăriei, între  4 și 16 august
Galerie Foto Evenimentul Filme în aer liber revine la Constanța, pentru un nou sezon de cinema în aer liber, între 4 și 16 august, în Parcul Tăbăcăriei din Constanța (intrarea de la Hotel Zodiac), cu o selecție specială...

Opera Națională București prezintă în weekend concerte în aer liber pe esplanadă, în cadrul Seri de Operă Estivale

Opera Națională București prezintă în weekend concerte în aer liber pe esplanadă, în cadrul Seri de Operă Estivale
Opera Națională București, instituție publică de cultură aflată în subordinea Ministerului Culturii, în parteneriat cu Primăria Sectorului 5 prin Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache”...

Expoziția de new media art One Night Gallery, pe 15 august la Timișoara

Expoziția de new media art One Night Gallery,  pe 15 august la Timișoara
După ce a prezentat la cea de-a 14-a ediție lucrările artistei Alina Bohoru în 13 spații din centrul Bucureștiului, expoziția One Night Gallery duce conceptul de new media art pentru prima dată dincolo de...

De la classic la jazz și muzică de film Weekend cu patru evenimente pe Terasa Filarmonicii Sibiu

De la classic la jazz și muzică de film  Weekend cu patru evenimente pe Terasa Filarmonicii Sibiu
Galerie Foto Joi, vineri și sâmbătă, pe Terasa Filarmonicii sunt programate patru evenimente incluse în proiectele ”Vara Filarmonicii pe cea mai frumoasă stradă din Sibiu” și ”Concerte pe acoperiș ”. Vineri, 7...
Serviciul de email marketing furnizat de