Două trupe româneşti au participat week-end-ul trecut la cel mai mare festival de teatru experimental din lume, Festivalul Internaţional de Teatru Experimental - Cairo, care se organizează de 22 de ani încoace în capitala egipteană. Alături de sute de artişti veniţi din diferite colţuri ale lumii şi care reprezintă 41 de ţări, românii noştri au lăsat arta să se exprime în numele lor, într-un limbaj universal - teatrul - în cadrul acestei manifestări culturale maraton (desfăşurată între 10 şi 20 octombrie).
Passe Partout şi TETA, trupe independente de teatru românesc, au adus public numeros şi au fost aplaudate la scenă deschisă, spectacolele cu care s-au impus în faţa publicului, în mare parte egiptean, fiind "Rencontres" şi, respectiv, "Cinci rendez-vous-uri mortale".
"«Cinci rendez-vous-uri mortale» este o producţie independentă şi se joacă în Bucureşti la Clubul Ţăranului Român. Festivalul de la Cairo este cel de-al treilea festival la care participăm. CIFET este cel mai important festival de teatru experimental din lume şi cred că ceea ce îl diferenţiază de alte festivaluri este numărul mare de participanţi, faptul că sunt multe trupe din lumea arabă şi însăşi tematica propusă, anume experimentarea unor noi modalităţi teatrale", spune Delia Nartea, actriţa al cărei nume se află pe afişul spectacolului, dar care este totodată şi creatoarea muzicii. Textul, scris de Liviu Lucaci, premiat la FESTCO (Festivalul Comediei Româneşti) la concursul de dramaturgie, este o comedie neagră cu accente filozofice. "Sunt cinci întâlniri cu moartea, în diferite situaţii.
Spectacolul are avantajul de a fi compus din cinci texte modulare, adică ele se pot juca şi separat, câte trei sau patru (pe scena teatrului Al Ghad din Cairo, T.E.T.A a jucat, de altfel, o variantă mai scurtă a textului, prezentând doar trei module, spectacolul fiind subtitrat în limba engleză). Am ales acest spectacol pentru că festivalul este de teatru experimental, iar textul în discuţie este contemporan, de comedie de bună calitate şi inteligent. În plus, situaţia este simplă şi ofertantă: întâlnirea cu moartea. Nu e nimic lugubru, este doar o comedie... neagră", a mai spus actriţa. Moartea, într-unul dintre texte, este o beţivă microbistă care-şi ascute coasa ostentativ, stă la masă cu viitoarea victimă, cântă cât o ţin rărunchii imnul echipei de fotbal Manchester United şi spune bancuri...
"Viaţa-i o glumă proastă! Noroc că nu durează mult." Delia Nartea compune muzică de teatru de doi ani. "M-am reîntors la ce a însemnat toată copilăria mea. Dintr-o întâmplare am ajuns la teatru. Am studiat pian şi canto clasic. Doctoratul mi l-am dat şi cu profesori de la Conservator, iar de doi ani predau la master actorie, tehnici de expresivitate vocală."
"Rencontres" îi are ca protagonişti pe Violeta Totir şi Dragoş Huluba (scenariul şi regia le aparţin). Premiera spectacolului a avut loc în 2007, la Luxemburg, şi a mai fost prezentat la Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Uherske Hradiste (Cehia), Belgrad (a obţinut Marele Premiu şi Premiul Publicului), Barcelona şi Dresda. În cadrul Festivalului Naţional de Comedie de la Galaţi a obţinut Premiul Special al Juriului. Despre el, Dan Puric spunea: "Rar un asemenea spectacol în lumea teatrală de azi, un comentariu fin asupra dragostei, cu un umor rafinat, marcă sigură a unui talent inteligent".
Protagoniştii spectacolului fac mimă, dansează, bat step, vorbind despre iubire. Din fiecare gest se naşte firesc un altul la fel de expresiv şi plin de candoare. Spectacolul are o desfăşurare asemănătoare derulării imaginilor în filmele mute. Iar Dragoş Huluba chiar are ceva din prezenţa carismatică a lui Charlie Chaplin, deşi actorul nu dă senzaţia vreunei imitări". Tristeţea şi bucuria mimate, jucate, dansate în paşi de step, pe ritmul iubirii, pe scena Teatrului Miami din Cairo şi aplaudate cu patimă. În cea de-a doua seară de spectacol (care a avut loc duminică, 17.10.2010, la acelaşi teatru Miami), printre invitaţii celor doi artişti s-au numărat şi reprezentanţi ai Ambasadei române la Cairo. Dragoş Huluba şi Violeta Totir s-au aflat pentru prima dată în Egipt.
Pe scenele CIFET au jucat, de-a lungul celor 22 de ani de existenţă, mai multe trupe româneşti de teatru, printre ele numărându-se Teatrul Masca, Compania de teatru D'aya, Teatrul Municipal Tony Bulandra din Târgovişte, Teatrul Naţional din Craiova. Festivalul Internaţional de Teatru Experimental Cairo. 42 de ţări participante şi sute de artişti care şi-au spus poveştile într-un limbaj comun: arta. Datorită teatrului, graţie actorilor, oameni din toată lumea au respirat acelaşi aer şi au fost martori ai întâmplării numite... teatru - despre care cineva spunea că este o extraordinară repetiţie a vieţii.