Inceputul atat de stralucit al Festivalului Shakespeare de la Craiova cu productia Companiei Berliner Ensemble "Sonetele lui Shakespeare", spectacol creat de regizorul american Robert Wilson, nu a lasat loc de interpretari. Cel putin, imediat dupa cele doua reprezentatii jucate luni si marti la Teatrului National din Banie. Tot ce s-a vazut pe scena a fascinat. Fara indoiala, a meritat orice efort de a aduce aceasta creatie la editia a VIII-a a Festivalului dedicat operei shakespeariene.
A venit pentru o zi, din respect pentru organizatori, insusi Robert Wilson. A venit de la Sao Paulo, unde lucreaza in acest moment. A iesit la aplauze, in prima seara, impreuna cu toata echipa – actori si tehnicieni. Vorba vine "tehnicieni", caci acesti oameni nevazuti sunt artisti in sensul adevarat al cuvantului. Fara ei "Sonetele lui Shakespeare" nu ar fi o vraja. Si Wilson le-a aratat respectul sau, precum si instrumentistilor care au cantat live, la buza scenei, in timpul celor doua reprezentatii.
Pretuirea fata de Robert Wilson venita din partea celor care conduc Festivalul Shakespeare s-a concretizat in acordarea unui trofeu, special conceput de artistul sticlar Mihai Topescu. E un tron, ca un simbol al domniei artei sale. L-a primit cu drag. Emil Boroghina, fondatorul acestui festival, ajuns la a VIII-a editie, ne spunea ca exista o legatura speciala intre ei, de cand Robert Wilson a venit la Bucuresti, in 2008, cand i s-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa al Senatului UNATC. Dupa ce a plecat de la Craiova, spre Sao Paulo, marele artist le-a trimis de la distanta, lui Emil Boroghina si directorului Nationalului, Mircea Cornisteanu, frumoase si calde multumiri.
"Sonetele lui Shakespeare" este un spectacol plin de splendoare si deloc usor de pregatit pe scena. De aceea echipa tehnica a sosit la Craiova cu sase zile inainte, caci de atatea a avut nevoie pentru a monta decorul si de a fixa luminile.
Atunci cand am intrebat-o pe criticul de teatru Alice Georgescu ce impresie i-a lasat montarea lui Wilson, ea a raspuns ca in fata acestei creatii scenice specialistul tace si vorbeste spectatorul obisnuit, omul pentru care, dincolo de opiniile estetice sau cele legate de calitatea spectacolelor, primeaza sentimentul cu totul neobisnuit, sentiment pe care l-a avut la acest spectacol. Caci erau pentru ea momente cand nu putea spune ca ii place neaparat ceea ce vedea pe scena, dar "era ceva dincolo de placere" si, pur si simplu, nu-si putea lua ochii de la scena.
"In unele momente, sentimentul era atat de intens incat era si greu de clasificat, si greu de depasit. Mintea tacea. E un spectacol din categoria acelor spectacole care trec dincolo de arta (…). Pentru mine a fost un fel de soc electric", aprecia Alice Georgescu.
Melanjul dintre conceptul regizorului, jocul actorilor dintre lumini, decor, costume, muzica te copleseste si iti dai seama cata munca se ascunde in spatele unui produs scenic finit.
Doar o mica parte din sonetele scrise de Shakespeare – 25 din cele 154 – sunt aduse in spectacolul lui Wilson. Sonetele vorbesc despre iubire, spectacolul este despre iubire. Totul pare foarte complicat si totodata foarte simplu.
"E un spectacol cu foarte multe straturi de semnificatii, de intelesuri. Actorii de la Berliner Ensemble au functionat ca un instrument de precizie in mana regizorului si cred ca acest spectacol putea fi facut numai cu ei, numai cu actori germani, in primul rand, care sunt foarte precisi si care au un anumit fel de identificare, distantare, in acelasi timp, pentru ca intra aici foarte solide studii de actorie, profesiune insusita pana la ultimele nuante", spunea cunoscutul critic, remarcand perfectiunea tehnica a spectacolului, caci atunci cand te uitai pe scena nu stiai de unde izvoraste lumina, sunetul… Totul era perfect, totul era pus la punct, ceea ce a transmis privitorului starea de bine.
In a doua zi a Festivalului Shakespeare a fost prezentat si un placut spectacol al Teatrului Yohangza din Coreea de Sud, "Visul unei nopti de vara", in care actorii au jucat si s-au jucat spre desfatarea publicului.
A venit in Romania cu doua spectacole trupa lituanianului Oskaras Korsunovas: OKT – Teatrul Municipal din Vilnius, joi seara fiind programata la Nationalul craiovean montarea acestui special regizor, "Romeo si Julieta".