x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Ziua Culturii Naționale 2024, sărbătorită în Polonia

Ziua Culturii Naționale 2024, sărbătorită în Polonia

de Magdalena Popa Buluc    |    08 Ian 2024   •   10:00
Ziua Culturii Naționale 2024, sărbătorită în Polonia

Cu ocazia Zilei Culturii Naționale, Institutul Cultural Român de la Varșovia invită publicul la un eveniment de celebrare a patrimoniului arhitectural construit din România, prin prezentarea, din mai multe perspective, a bisericilor fortificate din Transilvania.

Manifestarea este programată pentru data de 17 ianuarie 2024, de la ora 18.00, la sediul Ambasadei României și ICR Varșovia din str. Chopina 10.

Punctul de pornire al evenimentului va fi expoziția de fotografie cu titlul „Din zbor. Bisericile fortificate din Transilvania”, semnată de fotograful Ionuț Macri. Artistul român se va întâlni cu publicul invitat și va dialoga despre bisericile fortificate din Transilvania cu arh. Łukasz Galusek, directorul adjunct al Centrului Internațional pentru Cultură de la Cracovia, redutabil specialist în patrimoniul arhitectural românesc, autorul unui album dedicat României, în care bisericile fortificate din Transilvania au un capitol dedicat.

Evenimentul va fi completat de proiecția filmului documentar „Colonizarea sașilor” (producție TVR Timișoara, 23 min), care prezintă istoria colonizării sașilor, începând de la perioada cruciadelor, și bogăția creației țărănești din sudul Transilvaniei.

La finalul evenimentului vă invităm la un pahar de vin românesc, la început de An Nou și nou sezon cultural românesc în Polonia, deschis prin Ziua Culturii Naționale.

Discuțiile din cadrul evenimentului vor fi purtate în limbile română și polonă, cu traducere consecutivă. Filmul proiectat beneficiază de subtitrare în limba polonă.

„Poveștile bunicilor șoptite fiicelor de mame”

În ianuarie, noi reprezentații ale spectacolului „Poveștile bunicilor șoptite fiicelor de mame” la Teatrul Contemporan din Szczecin.

- vineri, 26 ianuarie, ora 19.00

- sâmbătă, 27 ianuarie, ora 19.00

- duminică, 28 ianuarie, ora 17.00

 Spectacolul, după textul și regia Gianinei Cărbunariu, a fost produs de Teatrul din Szczecin cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Varșovia și a avut premiera în data de 14 decembrie 2023.

Gianina Cărbunariu a fost invitată de directorul artistic al Teatrului, Jakub Skrzywanek, să monteze un spectacol inspirat de o problematică socială de actualitate. Piesa dramaturgei române pleacă de la realitatea Decretului 770 din 1 octombrie 1966 emis în România comunistă, care a limitat drastic întreruperile de sarcină, fiind, la momentul respectiv, unul dintre cele mai restrictive regimuri de control al natalității din blocul țărilor comuniste din Est. Timpul scurs de la punerea în aplicare a Decretului permite analiza consecințelor pe care astfel de decizii le poate avea la scara întregii societăți. Piesa scrisă de Gianina Cărbunariu se bazează pe o documentare aprofundată (interviuri, publicații, statistici), dar și pe interviuri realizate în România și Polonia și pe poveștile echipei artistice.

Gianina Cărbunariu este foarte apreciată în lumea teatrală poloneză. Două piese, mady.baby.edu și Stop the Tempo!, au fost traduse și publicate în antologii de teatru românesc și în reviste de teatru. În 2011, a participat în calitate de dramaturgă și regizoare la două festivaluri poloneze: „Dialog” din Wrocław, cu spectacolul 20/20, o producție a Studioului Yorick din Târgu Mureș, și „Demoludy” din Olsztyn, cu spectacolul Sado-maso blues bar, pus în scenă de Teatrul Mic din București. În 2012, spectacolul X mm din Y km, producție ColectivA din Cluj-Napoca, a fost prezentat la Varșovia în cadrul showcase-ului „Regizori români la TR Varșovia”. În 2014, la Festivalul „Konfrontacje” de la Lublin au fost prezentate două spectacole: Tipografic Majuscul, în montarea Teatrului Odeon, și …nie czekajcie (...nu așteptați) – coproducția Teatrului „J. Szaniawski” din Wałbrzych și a Centrului pentru Cultură din Lublin, în regia lui Robert Zawadzki, pe baza textului Kebab. Piesa Stop the Tempo!, în traducerea Radosławei Janowska-Lascar, a fost pusă în scenă în 2015 la Teatrul „Helena Modrzejewska” din Legnica, în regia lui Jarosław Tumidajski, și se joacă fără pauză de atunci.

În 2019, Gianina Cărbunariu a fost invitată de Teatrul Nowy Proxima să susțină cursuri magistrale, iar în 2022 a făcut parte din juriul Teatrului Shakespeare din Gdańsk.

În 2023, Gianina Cărbunariu a susținut o conferință în cadrul evenimentului „Noaptea Ideilor”, un proiect amplu de dezbatere organizat de Institutul Francez în peste 100 de locuri în lume.

Foto: Piotr Nykowski

„Din zbor. Bisericile fortificate din Transilvania” – expoziție de fotografie la Varșovia

În perioada 20 decembrie 2023 – 29 februarie 2024, Institutul Cultural Român de la Varșovia vă invită la o nouă expoziție de fotografie în aer liber dedicată patrimoniului arhitectural din România.

Satele transilvane cu biserici fortificate sunt incluse în Patrimoniul Mondial UNESCO și reprezintă un model de așezare și organizare a gospodăriilor țărănești, păstrat încă din Evul Mediu. Localitățile sunt dominate de bisericile lor fortificate, care au jucat atât un rol religios, cât și unul militar pentru mai bine de cinci secole. Edificiile din Transilvania formează unul dintre cele mai dense sisteme de fortificații medievale bine păstrate de pe continentul european.

Ideea proiectului lui Ionuț Macri a pornit de la faptul că bisericile fortificate transilvănene sunt prin natura lor greu de surprins în ansamblu de la nivelul solului. Zidurile de apărare, pe care majoritatea le au, le fac impenetrabile privirii. Însă din aer se deschid în mod spectaculos, se lasă percepute și înțelese în întreg contextul lor, așa cum nu le-am putea „ghici” de jos.

Stabilit la București, Ionuț Macri este unul dintre cei mai solicitați fotografi de publicitate, pasionat de lumină în toate formele ei, specializat în imagini comerciale de înaltă ținută pentru zeci de branduri mari, cu lucrări publicate în întreaga lume. Provenind dintr-o familie cu 3 generații de fotografi pasionați, și-a început cariera fotografiind peisaje naturale și urbane în timpul studiilor universitare. Câțiva ani mai târziu, și-a deschis primul studio (1997) și de atunci face fotografie publicitară. În prezent, conduce una dintre cele mai importante companii din industrie, fiind considerat unul dintre „Cei mai buni 200 de fotografi de publicitate din lume” în 2010-2011, 2016-2017 și 2018-2019, conform prestigioasei publicații „Lurzer's Archive”. De asemenea, Ionuț Macri este unul dintre „Cei mai buni 200 de artiști digitali la nivel mondial” în 2013-2014, 2017-2018, 2020-2021 și 2022-2023. Lucrând de mai bine de 25 de ani, producând imagini pentru cele mai mari branduri din România, dar și pentru campanii europene sau mondiale, pasiunea sa pentru fotografie a rămas neschimbată. De aceea, din când în când semnătura sa se regăsește în National Geographic, în reviste de modă (The One, GQ, InStyle, Harper's Bazaar, Glamour, Elle) sau în albume de arhitectură. Căutând întotdeauna cea mai bună tehnologie disponibilă, din anul 2005 (când a trecut la digital) lucrează exclusiv cu echipamente Canon, regăsindu-se acum în grupul exclusivist al ambasadorilor Canon.

Traseul „Via Transilvanica” străbate Polonia

Expoziția „Via Transilvanica” își continuă traseul prin Polonia. După ce a fost prezentată la Poznań, în foaierul Teatrului Polonez de Dans de la Poznań (21-28 aprilie) și în sediul Biroului Mareșalului Voievodatului Wielkopolska (1-14 mai), apoi la Varșovia, lași pe simezele exterioare ale Ambasadei României în Polonia, care găzduiește și Institutul Cultural Român, până la data de 8 octombrie 2023, aceasta își continuă călătoria și ajunge la Cracovia.

Despre traseu

Creat de Asociația Tășuleasa Social, cu sprijinul a peste 10.000 de voluntari, proiectul pune în valoare un traseu turistico-cultural de 1400 de kilometri, care traversează România de la nord la sud și străbate 7 ținuturi, zone etnografice particulare, care evidențiază diversitatea etnică și culturală a României.

Expoziția reunește informații despre traseu, despre zonele etnografice pe care le traversează și elementele de patrimoniu construit și natural de pe traseu, dar și valorile pe care acest proiect dorește să le transmită, punând accent pe dezvoltarea unui turism sustenabil, în directă legătură cu istoria și poveștile locului, și pe implicarea civică.

Puternic vizuală și prezentată în limbile polonă și engleză, expoziția va încuraja publicul polonez să descopere diversitatea culturală a României și patrimoniul ei natural.

Premiul Europa Nostra 2023

Traseul Via Transilvanica a fost distins cu două premii Europa Nostra: Premiul pentru Patrimoniu European la categoria „Implicare civică și conștientizare”, acordat de Comisia Europeană și Europa Nostra; Premiul Alegerea Publicului, acordat proiectului care a primit cele mai multe nominalizări online.

RECOMANDARE

Noi reprezentații ale spectacolului „Ultimele zile ale Elenei și lui Nicolae Ceaușescu” la Teatrul Polonez din Bydgoszcz

În lunile ianuarie și februarie, Teatrul Polonez din Bydgoszcz reia reprezentațiile spectacolului Ultimele zile ale Elenei și lui Nicolae Ceaușescu, regia Wojciech Faruga, după un text de Julia Holewińska.

Spectacolul a avut premiera în cadrul celei de-a XXII-a ediții a Festivalului Premierelor Absolute de la Bydgoszcz, desfășurat în acest an în perioada 13-28 octombrie 2023.

Regie, scenografie, costume și lumini: Wojciech Faruga

Text și dramaturgie: Julia Holewińska

Muzica: Radosław Duda

Pregătire vocală: Natalia Kawałek

Mișcare scenică: Bartłomiej Gąsior

Producătoare: Magdalena Niedźwiecka

Coordonare tehnică, asistenta regizorului: Hanna Gruszczyńska

distribuția: Mirosław Guzowski, Damian Kwiatkowski, Karol Franek Nowiński, Michalina Rodak, Małgorzata Trofimiuk, Małgorzata Witkowska, Marcin Zawodziński.

În noul text al Juliei Holewinska, „Ultimele zile ale Elenei și lui Nicolae Ceaușescu”, creatorii analizează apusul dictaturii liderilor români. Piesa surprinde declinul conducătorilor, urmărind etapele în care aceștia trec de la statutul de zei la cel de prizonieri, sfârșind prin a muri.

În decembrie 1989, soții Ceaușescu au văzut ce se întâmpla în stradă și cum reacționau demonstranții la vederea lor, dar nu și-au putut închipui că societatea s-ar întoarce împotriva lor. În opinia celor doi, situația era rezultatul unei trădări. Soții Ceaușescu au respins până la final acuzația că ar fi împins țara în foamete și mizerie, subliniind în schimb succesele pe care le obținuseră. Creatorii piesei sunt interesați totodată de soarta și comportamentul celor care i-au însoțit pe cei doi soți în ultimele lor ore.

Ideile noastre despre război, dar și discursurile filozofice din a doua jumătate a secolului al XX-lea și-au pierdut sensul. Celebrul concept al lui Francis Fukuyama care proclama sfârșitul istoriei sună astăzi ca un hohot de râs al Istoriei.

 În urmă cu 33 de ani, ochii lumii erau ațintiți asupra României și a răsturnării guvernului lui Nicolae și Elenei Ceaușescu. Ultimele zile ale dictaturii lor și execuția ulterioară în fața camerelor de luat vederi au restructurat optica revoluției, dar și a show-ului mediatic, reprezentat fără îndoială de acea execuție.

Credit foto: Patryk Chenc

Program:

Ianuarie

12.01 | vineri | ora 19.00 | scena mică TPB

13.01 | sâmbătă |ora 19.00 | scena mică TPB

14.01 | duminică |ora 18.00 | scena mică TPB

Februarie

03.02 | sâmbătă |ora 19.00 | scena mică TPB

04.02 | duminică |ora 17.00 | scena mică TPB

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

×