Două doamne, două voci uimitoare, două inimi care bat pe portativul muzicii uşoare româneşti, Margareta Pâslaru şi Marina Voica...
Atunci când vrei să atingi perfecţiunea în muzică nu te uiţi la ceas. Inspiraţia te trimite la pian în toiul nopţii sau în zori. Aşa spunea iubita artistă Margareta Pâslaru despre arta pe care a slujit-o atâtea decenii. În cariera sa prodigioasă a colaborat cu multe nume cunoscute, dar un mare succes a avut, trebuie să recunoaştem, cu duetul format alături de Marina Voica. Aceasta din urmă îşi aminteşte de prima lor întâlnire: “Cu câteva zile înainte de prima mea apariţie la tv, trebuia să fac o repetiţie cu orchestra condusă de Petre Firulescu. Lângă pian stătea o fată pe care, atunci când s-a întors spre mine, am recunoscut-o imediat. «Uite-o pe Picolissima serenade!», am exclamat. Încă nu ştiam numele ei, dar mai târziu am aflat că o cheamă Margareta, că este încă elevă şi că exact în ziua emisiunii avea să împlinească 16 ani. La repetiţie încerca să-i fredoneze lui Firulescu o melodie a... Lolitei Torres, din filmul «Vârsta dragostei», pe care am recunoscut-o imediat. Se subînţelege deja că şi acest cântec – «Charra de Salamanca», ca şi toate celelalte piese din film le ştiam bine de tot! Aşa că m-am aşezat la pian şi l-am cântat pentru ca Margareta să-l înveţe corect. Marea mirare a domnului Firulescu a fost asemănarea uimitoare a intonaţiilor glasului, între mine şi Margareta, drept pentru care el a şi fost primul care a lansat ideea de a cânta în duet. Ceea ce am şi făcut pe loc, cu revelaţia că Lolita Torres era idolul nostru comun!”SURPRIZA. Între cele două doamne ale muzicii uşoare româneşti există deci numai admiraţie şi respect. “Creativitatea în cariera Marinei Voica este prezentă de la detaliu până la produsul final al prezenţei scenice”, spune Margareta Pâslaru. “O admir pe Marina pentru profesionalism şi seriozitate, calităţi care au contribuit şi la succesul colaborărilor noastre. Fie la înregistrări, spectacole sau filmări, Marina venea pregătită, puteam conta una pe aportul celeilalte. Chiar dacă fiecare dintre noi a debutat separat, momentul apariţiei în duet, cântând «Pe aripa vântului» din filmul «Vârsta dragostei» – cu textul adaptat de George Mihalache – a atras atenţia. Iată impresia directorului televiziunii de atunci, Alexandru Cornescu: «Două artiste amatoare, Margareta Pâslaru, elevă, şi Marina Voica, funcţionară, s-au bucurat de un mare succes încă de la prima apariţie pe ecran, pentru frumuseţea glasului şi, mai ales, pentru că nu imitau pe nimeni». Cu ochii ei migdalaţi, Marina era foarte expresivă, dansa în rochii pe jupon şi triumfa cântând melodii sud-americane. Prin muzicalitatea şi glasul ei, pus în valoare de un repertoriu ales, la care s-au adăugat propriile-i compoziţii, Marina şi-a vrăjit publicul. Turneele prin ţară se jucau cu săli arhipline, discurile se epuizau rapid, admiratorii roiau în jurul ei. Devenise o mare vedetă în adevăratul sens al cuvântului. În 1975, compozitorul Radu Şerban m-a convocat la o întâlnire de lucru destinată festivalului de la Mamaia. După ce am repetat, stabilind şi tonalitatea, mi-a dezvăluit surpriza: «Aş vrea să cânţi în duet cu Marina, timbrul ei înalt cu vocea ta gravă se armonizează perfect». Reunindu-ne după 15 ani de la lansarea noastră, melodia «Balada» cu textul creat de Constantin Cârjan, aducea în prim-plan calitatea muzicii fără vârstă. Mare ne-a fost bucuria când duetul nostru a obţinut premiul I. Recent, marele public a votat “Balada” în emisiunea doamnei Gabriela Scraba, la «Radio Top 80» reconfirmând valoarea ei, şi în 2008. Sincere felicitări, Marina dragă!”, a încheiat Margareta Pâslaru.
Un farmec scenic aparte
Rodica Popescu Bitănescu are doar cuvinte de laudă la adresa Marinei Voica: “Marinei Voica îi apreciez vocea extraordinară. Voce ca a ei n-am mai auzit şi nu cred că o să se mai nască prea curând. În plus, posedă un farmec personal, dar şi un farmec scenic cum n-am mai văzut la altcineva. Sunt o mare admiratoare a Marinei Voica pentru tot ceea ce o reprezintă – voce, farmec unic şi inconfundabil, pentru felul în care se mişcă şi dansează, pentru cât de frumos s-a îmbrăcat toată viaţa şi pentru apariţiile sale scenice senzaţionale”. (Oana Georgescu)
Marina Voica îşi pregăteşte cu minuţiozitate fiecare apariţie
Andreea Andrei, fiica lui George Grigoriu, cel care a compus atâtea melodii pentru Marina Voica şi nu numai, dar şi Ionel Tudor, soţul ei, ne-au spus: “Marina Voica înseamnă pasiune şi dragoste. Acestea i-au marcat drumul vieţii, în toate planurile existenţei sale. La fel ca şi colega ei Margareta Pâslaru, Marina Voica a fost şi este o profesionistă desăvârşită care îşi pregăteşte cu minuţiozitate fiecare apariţie, de la un simplu gest sau mişcare scenică şi până la cel mai mic detaliu de ţinută. Talentul vocal şi extraordinara ei intuiţie sunt dublate de o pregătire muzicală.” (Oana Georgescu)
O carieră veritabilă
“Marina Voica a colaborat cu majoritatea compozitorilor români, dar cel mai bine îşi compune singură, atât versurile, cât şi melodia. A ştiut să facă faţă cu demnitate şi succesului imens, dar şi momentelor deosebit de grele dintr-o anumită perioadă a vieţii. Ar fi bine ca toţi cei care îşi închipuie azi că fac muzică să ia exemplu de la Marina Voica despre felul în care se clădeşte o carieră veritabilă!”, au mai spus Andreea Andrei şi Ionel Tudor. (Oana Georgescu)