(titlul e inadins netradus - cititi si veti intelege de ce)
Am trecut dupa un sfert de ora prin fata mesei japonezului. Omul terminase de mancat si privea farfuria cu un aer nedumerit: bizare rosii mai au astia aici in Romania, parea sa spuna figura lui....
Pare un incident fara importanta. Si totusi intamplarea asta are loc probabil zilnic de 10 ori in restaurantul celui mai mare aeroport din Romania. Asta inseamna pe an peste 3.000 de oameni care povestesc cum la Aeroportul International Otopeni nu poti sa afli ce mananci, pentru ca indigenii nu stiu nici o limba straina. Daca fiecare convinge doi amici de acasa ca asta e un banc bun, avem o audienta de 6.000 de oameni in toata lumea gata sa raspandeasca un stereotip. Unul pe care l-am implementat gratis. Si pe care il vom sterge cu greu, dupa o campanie de branding de natiune de macar 10 milioane de dolari - cu reclame in revistele si ziarele pe care le vor citi, poate, oamenii aceia care n-au reusit sa afle la Bucuresti cum se numeste varza...
Complicat? S-o spunem mai simplu: patronul restaurantului din aeroport putea obtine acelasi rezultat cu 500 de dolari, cat ar fi costat cateva lectii de expresii uzuale pentru angajatele lui. Nu e un moft - asta era datoria lui si ar fi trebuit inclusa in caietul de sarcini dat de administratie.
Altfel spus, brandingul de tara despre care se tot vorbeste ar trebui sa inceapa de fapt in Romania. Poate la Guvern, unde ministrii care iau in delegatie traducatori ar trebui sa nu mai plece si a doua oara. Poate la hoteluri, unde pliantele doar in romaneste par a fi norma. Poate chiar la institutiile publice, politie, pompieri, salvare si asa mai departe, unde un strain nu are nici o sansa sa se faca inteles.
Brandingul de tara, asadar, ar trebui sa inceapa cu realitatea - nu cu perceptia ei. Si, dincolo de toate, o politica fiscala desteapta ar trebui sa incurajeze redecorarea Romaniei, astfel incat sa fie gata de musafiri. Nu sa-i cheme cu reclame scumpe in prima si ultima lor vizita.
Citește pe Antena3.ro


