Capata contur suspiciunea ca Guvernul, dupa ce a dat-o in bara cu presupusa relaxare fiscala, din care capitalul a iesit cu mult mai impozitat decat munca, s-a repezit pe revizuirea Codului Muncii, spre a incerca sa recupereze terenul pierdut pentru capital.
Unde sunt insa de operat modificari stie toata lumea foarte bine: in domeniul disponibilizarilor de personal. Nu este vorba aici de disponibilizari din ratiuni disciplinare sau legate de nerespectarea, reala sau presupusa, a obligatiilor angajatilor, cazuri in care se justifica poate anchetele, rapoartele, avizele sindicale si altele asemenea. Este vorba, insa, de disponibilizari din ratiuni economice, caz in care, potrivit Codului Muncii in vigoare, mai este nevoie si de planuri de masuri, propuneri de recalificare etc. La micii agenti economici toate acestea sunt chiar hilare! Si, oricum, procedurile sunt atat de rigide, ca pana sa se produca disponibilizarea angajatului da faliment angajatorul! Evident, asemenea reglementari sunt obstacole in calea restructurarii, care constituie parghia principala a competitivizarii si eficientizarii activitatii economice, necesara ca apa in concurenta necrutatoare pe care firmele romanesti sunt obligate s-o infrunte pe plan international. Sectorului privat, indeosebi, ii sunt necesare adaptarea rapida la situatie ca factor concurential si disponibilizarile de personal ca stimulent al productivitatii.
Sa nu uite insa Codul Muncii - desi unii cred ca ar fi treaba Codului Fiscal! - disfunctia majora in relatiile de munca din Romania care apare in legatura cu faptul ca, in sute de mii de cazuri, angajatii se trezesc ca angajatorii nu le-au achitat contributiile pe care acestia din urma le aveau, potrivit legii, de suportat in contul lor la sistemele publice de asigurari de pensii sau de sanatate, unele chiar ce le fusesera retinute din salariu. La o imbolnavire sau la un transfer, atatia si atatia constata ca nu pot beneficia de servicii de sanatate intrucat contributia pentru sanatate nu a fost varsata si ca, oficial, le revine pentru pensie, potrivit contributiei efectuate, un punctaj net inferior celui pe care-l credeau! Angajatii la stat nu prea au asemenea probleme, caci la stat nu trebuie sa se faca diferite giumbuslucuri in hartii, intrucat firmelor de stat li se permite fara consecinte sa nu-si onoreze obligatiile catre bugetele publice. Fara consecinte, adica fara sa dea faliment si fara vreo repercusiune pentru angajati. Iata pe cine de fapt favorizeaza comparativ actualul Cod al Muncii: pe angajatul la stat. Nici pe angajatul din sectorul privat, nici pe patronul privat! Iata ce trebuie schimbat in Codul Muncii pentru un dezirabil echilibru de tratament in domeniu.
Citește pe Antena3.ro