Principala responsabilitate îi revine însă lui Traian Băsescu. Mai întâi pentru că domnia sa a lansat cu un an în urmă drept obiectiv naţional ieşirea de sub Monitorizare în iulie 2009.
După bunul obicei autohton, în România s-a trăncănit mult în legătură cu această monitorizare pe Justiţie. Unii, cum ar fi Monica Macovei, şi-au împărtăşit admiraţia faţă de Mecanismul de Cooperare şi Verificare, insistând pe teza că ţara noastră, asemenea unui elev nătâng, nu poate accede la lumina Justiţiei moderne decât dacă e ţinută sub teroarea Comisiei Europene.
Alţii - Adrian Severin, în primul rând - au contestat rezultatele MCV - Rapoartele anuale - invocând teoria unei conspiraţii la Bruxelles cu puternice rădăcini în România. Desigur, MCV a fost acceptat de România prin Tratatul de aderare. Din acest punct de vedere, contestarea MCV n-are rost. Desigur, MCV e un instrument de biciuire a României pentru a obţine progrese în domeniul Justiţiei şi luptei împotriva corupţiei. Desigur, unele mustrări din Rapoarte sunt pe lângă realităţile din România. Toate aceste adevăruri sunt secundare în relaţie cu adevărul fundamental: pentru România, existenţa unei monitorizări soldate cu Rapoarte anuale e o situaţie mai mult decât gravă. Şi când spunem aceasta nu ne referim la posibilele sancţiuni date ţării, văzute de clasa noastră politică drept pericole majore.
Ne referim la însăşi continuarea Monitorizării.
Indiferent că Rapoartele anuale sunt sau nu corecte, continuarea monitorizării până în iulie 2009 se constituia într-o lovitură de imagine dată ţării noastre. Alături de Bulgaria, România se înfăţişa ca o ţară de mâna a doua în Uniunea Europea-nă. Din acest punct de vedere, obiectivul ca în iulie 2009 România să obţină încetarea monitorizării, asumat în august 2008, reprezenta un obiectiv de interes naţional, unul dintre acele obiective pentru îndeplinirea cărora întreaga clasă politică trebuie să conlucreze. Indiscutabil, cel care avea datoria nu numai să propună clasei politice acest obiectiv, dar şi s-o unească în vederea realizării sale rămâne preşedintele României, Traian Băsescu. Raportul de la 22 iulie 2009 decide continuarea monitorizării.
La conferinţa de la Cotroceni de la 23 iulie 2009, Traian Băsescu s-a lăudat că a intervenit ferm la Bruxelles pentru ca în Raportul final să nu fie incluse propunerile experţilor de cuplare a progreselor din Justiţie cu admiterea în spaţiul Schenghen.
Domnul preşedinte a trecut în viteză peste cel mai grav aspect al Raportului: decizia de continuare a Monitorizării. S-a referit la ea doar când a fost rugat să comenteze atacurile contracandidaţilor săi la prezidenţiale: Mircea Geoană şi Crin Antonescu. Judecând după declaraţiile făcute anul trecut, continuarea Monitorizării e un eşec major al României. N-ar fi fost normal ca domnul preşedinte să consacre aproape întreaga sa conferinţă de presă acestui eşec? Nu de alta, dar intră în fişa postului de şef al statului să se ocupe pe larg de îndeplinirea unor obiective naţionale? În locul acestei abordări, Traian Băsescu s-a mulţumit să declare aşa, în treacăt, că nu se desolidarizează de faptul că se continuă Mecanismul de Cooperare şi Verificare. Pentru a se consacra apoi asupra replicilor la acuzaţiile aduse de Crin Antonescu şi Mircea Geoană că ar fi singurul vinovat de ce se scrie în Raport despre România. Desigur, Mircea Geoană şi Crin Antonescu nu pot arunca întreaga responsabilitate pe seama lui Traian Băsescu. Aşa cum s-a văzut mai înainte, după reuniunea de la Cotroceni de la 12 august 2008, liderul PSD îşi asuma, în numele partidului său, ridicarea Monitorizării ca pe un obiectiv naţional. La rându-i, Crin Antonescu e liderul PNL, formaţiune care a guvernat o parte din cele 12 luni. Din acest punct de vedere, şi Mircea Geoană şi Crin Antonescu sunt responsabili de ratarea unui obiectiv naţional asumat, cum, de altfel, responsabilă e întreaga clasă politică. În declaraţiile domniilor lor după publicarea Raportului n-am întâlnit un cuvânt despre eşecul României în strădania de a obţine ridicarea Monitorizării. Cei doi s-au mulţumit să-l atace pe Traian Băsescu pentru mustrările din Raport. Deşi amândoi înscrişi la prezidenţiale, Mircea Geoană şi Crin Antonescu nu numai că nu s-au referit la ratarea obiectivului, dar, mai mult, nici unul nu şi-a luat angajamentul că odată ajuns la Cotroceni va face în aşa fel încât în iulie 2010 să nu mai continue monitorizarea.
Principala responsabilitate îi revine însă lui Traian Băsescu. Mai întâi pentru că domnia sa a lansat cu un an în urmă drept obiectiv naţional ieşirea de sub Monitorizare în iulie 2009. Apoi, ca şef al statului, Traian Băsescu are datoria să unească întreaga clasă politică pentru realizarea unui obiectiv naţional. Din acest punct de vedere, ar fi fost de aşteptat din partea lui Traian Băsescu mai mult decât replicile acide la adresa contracandidaţilor săi. Ar fi fost de aşteptat, pe lângă asumarea eşecului, şi un semnal serios adresat întregului popor român. Pentru că ratarea obiectivului de ridicare a Monitorizării impune o concluzie neliniştitoare:
Spre deosebire de alţi ani din istoria ţării, inclusiv din istoria postdecembristă, clasa politică din 2009 nu e capabilă de minimul efort de unitate cerut de îndeplinirea unui obiectiv naţional.
Citește pe Antena3.ro