Cei care au criticat cota unica pe motiv ca e prea putin raspandita in lume ar putea sa-si inghita cuvintele daca Statele Unite si China o vor incerca pe un miliard de contribuabili. Dar dincolo de criteriul "raspandirii" taxei unice se pot evidentia la fel de bine si deficientele impozitarii progresive. Pe de o parte, ea submineaza verdictul pietei - corelatia dintre succesul unei companii si recompensele psihologice si financiare de care ar trebui sa se bucure intreprinzatorii si managerii. De cealalta parte, salariatilor care au capacitatea sa lucreze mai mult, luandu-si un al doilea job, le piere brusc cheful atunci cand vad ca efortul le este sanctionat prin globalizarea veniturilor si taxarea cu o cota mai mare. Iar la final, "batranelor doamne" vest-europene, care mai mult se lauda decat aplica principiul "un plus de munca inseamna un plus de crestere economica", nu le ramane decat sa se planga ca le migreza capitalurile catre tinerele democratii din Est cu fiscalitate mai avantajoasa. Totusi, in cazul nostru, al romanilor, discutia de pana acum este mai mult sau mai putin teoretica. In Romania anului 2004, majoritatea angajatilor din companiile private aveau trecut in cartea de munca salariul minim pe economie, impozitat cu 18%, restul banilor pana la 8, 10, 15 milioane de lei fiind platiti pe seama unor subterfugii (microintreprinderi, drepturi de autor, asigurari) ori, pur si simplu, la negru. Asta face ca diferenta intre impozitarea progresiva si taxa unica de 16% sa fie nesemnificativa, in conditiile unui nivel al contributiilor sociale neschimbat, aproape cel mai ridicat din Europa Centrala si de Est. Asadar, mai important decat sistemul de taxare in sine se vede ca este altceva. Ce? Disciplina fiscala. Fireste, nu ne putem aroga paternitatea acestei idei. Au spus-o, inainte sa fie subliniata aici, nume grele ale finantelor internationale ca Leszek Balcerowicz si Alan Greenspan, presedintii bancilor centrale ale Poloniei si Statelor Unite. Ultimul chiar a conditionat reducerea uriasului deficit de cont curent al Americii de restabilirea disciplinei fiscale. Iar altii nu s-au marginit la vorbe, ci au pus in practica. Este cazul Suediei. Apropo de tara scandinava. Se poate afirma ca se gaseste la antipodul sistemului cotei unice. Povara fiscala, de peste 50% din PIB, este cu zece procente mai mare decat media Uniunii Europene. Dupa manuale, asa ceva ar trebui sa fie potrivnic unor ritmuri de crestere economica de 4% anual, duble fata de zona euro, iar capitalurile ar fi trebuit sa se refugieze de mult spre locatii mai prielnice. Daca mai punem la socoteala ca actualul guvern, unul social-democrat, are in intentie nu sa apropie taxele de nivelurile din restul UE, ci sa le majoreze, pentru a imbunatati calitatea serviciilor publice, ce mai ramane de zis?!
Citește pe Antena3.ro