Rezultatele recentului scrutin din Marea Britanie a readus pe scena politica europeana – si asa de zbuciumata in ultima perioada - un David Cameron, mult mai pragmatic si cu o viziune mult mai “ aplicata “ spre relatia cu Bruxelles-ul. Nu este o noutate ca liderii UE deoresc o clarificare a raporturilor cu Londra pentru salvarea proiectului european si revitalizarea actiunilor sale.
Victoria in alegeri a lui Cameron a insemnat pentru cancelariile de la Paris si Berlin o deschidere spre consolidare a unei Troici, care sa se impuna mai usor in fata extremistilor ,radicalilor si separatistilor, care dupa alegerile europarlamentare au visat la alte proiectii in Europa .
Caracterizat prin angajamentul sau federalist, presedintele Comisiei Europene , ,Jean Claude Juncker, a intervenit imediat dupa rezultatele alegerilor cu un indemn , “ Sunt gata sa lucram impreuna pentru un acord echitabil intre Regatul Unit si UE” . Privit cu atentie, indemnul lasa sa se intrevada ca” activitatile viitoare, trebuie sa se desfasoare in anumite dimensiuni, acceptate de principalii decidenti europeni”. Precizarea naturii relatiilor cu UE poate fi pentru premierul britanic un ghid pentru viitoarea consultare popular
. “ Referendumul este o minge care se afla in terenul domnului Cameron . Trebuie sa-si puna cererile pe masa “ a tinut sa precizeze si liderul Popularilor din Parlamentul European , Manfred Weber , care apropiat de conceptiile cancelarului german nu a uitat sa aduca aminte ca” libertatile pe care se intemeiaza Uniunea nu sunt negociabile”. Indirect liderul European exprima intentii mai vechi ale Germaniei privind o anumita revizuire a Tratatului de la Lisabona.
Revedera unor parti ale Tratatului vine in contextul actual cand problemele UE sunt departe de a-si gasi solutiile cele mai adecvate. Reantoarcerea la acest document de baza al UE este sprijinita si de tarile nordice care vad in pozitia Marii Britanii un aliat in dezbaterile cu ceilalti decidenti europeni.
De ce se abordeaza acest aspect acum ? Pentru ca Londra are un rol deosebit in configuratia europeana si poate asigura mai multa garantie consolidarii unei Europe mult mai stabile si sigure.
Marea Britanie trebuie sa-si precizeze optiunile in noul context , sa clarifice ideia posibile iesiri din UE . Perspectivle Marii Britanii in UE sunt abordate cu prudenta in capitalele UE datorita modului cum este privita agenda europeana la Londra.
Un punct special pe agenda este circulatia libera a persoanelor. Britanicii vor o constructie mult mai restrictia privind circulatia fortei de munca europene ,ralizarea unui sistem de filtre care sa permita controlul acestei forte . Modificarea acestei libertati ar atinge fara indoiala si celelalte trei libertati ,servicii ,bunuri si capitaluri.
Afectarea acestui pachet de drepturi comunitare , considerat pilon important al functionalitatii UE , nu ar imbunatii mersul comunitatii europene ,dimpotriva. Comisia Europeana si Germania se opun hotarat unor asemenea idei pentru ca aceasta ar insemna o renegociere profunda a Tratatului de la Lisabona.
Referndumul britanic propus de Cameron inca din 2013 a fost anunta ca posibil in 2016 fata de 2017 si asta pentru ca liderul britanic a sesizat pericolul cresterii ostilitatii impotriva migratiei si mentinerea unui puternic curent privind independenta Scotiei . Toate acestea, alaturi de alte probleme interne, sunt cunoscute foarte bine si-l obliga pe David Cameron, sa nu piarda succesul neasteptat in urma alegerilor si sa prezinte la Bruxelles o pozitie care in esenta sa sprijine ferm integritatea tarii.