Aproape două milioane de turiști au vizitat Bucureștiul în primele 11 luni ale anului trecut. Potrivit statisticilor, cam 200.000 de turiști sunt evrei, câte 100.000 americani și italieni, 70.000 - 80.000 germani, britanici și francezi. Cei mai mulți provin din străinătate, spre deosebire de orașe precum Constanța, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara, unde predomină cei autohtoni, iar Capitala e o destinație mai căutată decât stațiunile de pe litoral sau cele de la munte.
Centrul Vechi (Bucharest’s Old Town) reprezintă principala atracție și nimeni nu bănuia în urmă cu un deceniu că se va produce revirimentul. Da, numai că dacă un turist străin sau român pătrunde în București cu mașina și nu-și dă seama exact unde este ZACA - Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului, pentru că aceasta nu este clar delimitată/marcată, și riscă să fie amendat.
Să spunem că ne vizitează metropola nu un neamț înstărit, atras de reclama Kommen Sie nach Bukarest - Ihr Autos sind schon da (Veniți în București, mașinile voastre sunt deja aici!), ci un grec la care vin românii vara la mare, care conduce o mașină bună la el acasă, dar modestă, un Peugeot 307 ori un Ford Focus 1. Dacă el va avea de suferit din cauză că nu există marcaje privind zona “interzisă”, nu va mai călca niciodată pe aici. Și atunci degeaba se vor fi chinuit privații să-și atragă clientela pe străzile Lipscani, Zarafi, Gabroveni, Blănari, Covaci sau Șelari, dacă autoritățile îi alungă, ca atunci când se dublează prețul pământului dacă dorește cumva vreun investitor străin să deschidă vreo fabrică și să creeze locuri de muncă.
Aceeași problemă, de alungat mușteriii celor din centrul istoric, intervine și când se dublează - triplează tarifele de parcare și stă poliția locală cu carnetul de amenzi la cotitură. Și, din păcate, "ideile" bucureștene de tip Radu Mazăre pot fi preluate și de alte administrații locale și pot duce legislația într-o direcție ce contravine interesului național. Ne putem trezi că trecem printr-un oraș, pe care suntem nevoiți să-l traversăm, fiindcă n-are centură, e slab semnalizat și ne putem rătăci ușor prin el, și nu știm pe ce "broască" legislativă călcăm, precum zona ZACA. Administrația centrală trebuie să fie conștientă că există riscul ca în localități cu potențial turistic important accesul să fie îngrădit.